Minden eddiginél komolyabb jelét kaptuk annak, hogy a McLarennek elege van a Hondából: Bakuban az a Mansour Ojjeh kelt ki magából a japán gyártó ellen, aki ha az asztalra csap, még a gárda életében történelmi jelentőségű csapatfőnöknek, Ron Dennisnek is le kell lépnie a parancsnoki hídról. A francia-arab üzletember pedig most tényleg begőzölt…
Ojjeh érdekes, rejtélyes figurája a Forma-1 világának, akit túlzás nélkül lehet elpusztíthatatlannak titulálni. Az 1952-es születésű üzletember tevékenysége ezer szállal kötődik a McLarenhez: az általa vezetett cégcsoport, a TAG szponzorálta a wokingi csapatot, pénzelt motorprojektet a gárdának, ráadásul Ojjeh jóideje a tulajdonosi körnek is tagja. Jelenleg a McLaren Technology Group negyedével rendelkezik, pontosan annyival, amennyivel Ron Dennis, a wokingi vállalatcsoport életében történelmi jelentőségű tetteket végrehajtó, ám az idei évtől a Forma-1-es istálló – és úgy általában az egész cégcsoport - környékéről száműzött exfőnök.
Mivel a McLaren harmadik éve csak senyved a Honda exkluzív partnereként, hónapok óta benne van a levegőben, hogy megtörténhet a szakítás a felek között. Erre utal Ojjeh pénteki, Bakuból érkezett megnyilvánulása is, amelyben az üzletember az együttes fennállásnak legsötétebb időszakaként hivatkozik az idei szezonra: „Ismeretlen területen járunk, ennyire versenyképtelenek még sohasem voltunk az F1-ben. A Peugeot-val anno szörnyű évet zártunk, de a Honda ezúttal teljesen alábecsülte a feladat nehézségét" - idézte a Motorsport.com-nak nyilatkozó üzletembert az Origo GPHirek.
Ojjeh arra is rámutatott, hogy álláspontja szerint kit terhel a felelősség: „Az nem lehet, hogy az egyik oldalon gyengék vagyunk, a másikon meg jók. A közúti autós részleg fantasztikusan működik, az F1-ben azonban sajnos gondunk van a motorral, amit meg kell oldani. Minden más viszont, a versenyzők és a csapat nagyszerű. Olyan keményen dolgozunk, amennyi re lehet, de a vállalatnak nehéz motiválnia a fantasztikus embereit. Ez valójában akkor is nehéz, amikor folyamatosan győzünk, de amikor rossz formában vagyunk, szörnyen nehéz. Mindez a menedzsment feladata, de szerencsére a legtöbb alkalmazottunk büszke rá, hogy a McLarennél dolgozhat."
Ha valakit a 2013-ban tüdőtranszplantáción átesett, így manapság a paddockban bottal járó-kelő és a Forma-1-es közvélemény által „elpusztíthatatlannak” titulált üzletember célkeresztbe vesz, annak biztosan lesznek álmatlan éjszakái. Erről Dennis is tudna mesélni: a legendás csapatfőnök bajszot akasztott egykori kenyereskomájával, aminek az lett vége, hogy Ojjeh - összefogva a McLaren Technology Group 50 százalékát birtokló bahreini állami befektetési társasággal – egyszerűen parkolópályára tette a hajdanán megkerülhetetlen főnököt. Semmi kétség, Ojjeh most a Hondára neheztel: megnyilvánulása félreérthetetlen, s bár talán sokan azt gondolták, hogy a japánok által folyósított gigantikus pénzügyi támogatás talán egyben tarthatja a régmúlt dicsőségét nyomokban sem idéző partnerkapcsolatot, a mostaninál egyértelműbb bizonyítékot még nem kaptunk arra, hogy az együttműködés napjai meg vannak számlálva.
Az sem kérdéses, hogy mit forgat a fejében Ojjeh: a wokingi csapat uniformisát viselő francia-arab milliárdost Barcelonában és Monacóban is gyakrabban láthattuk a Mercedes motorhome-jában, Toto Wolff irodája környékén, mint a McLaren mobil palotájában. A kérdés vélhetően már csak az, hogyan tudnak a leghatékonyabban megszabadulni a japán partnertől, s milyen üzleti konstrukció keretein belül férhetnek hozzá a Mercedes hajtásláncához. Tudva azt, hogy mennyire rafkós és dörzsölt üzletember Ojjeh, gyaníthatóan már a válaszok is rendelkezésre állnak, máskülönben nem ugrott volna neki a nyilvánosság előtt is a Hondának…