Roman Grosjean, a Bajnokok Tornájának friss győztese a Lotusnál, a korábbi tesztpilóta Max Chilton a Marussiánál kapott szerződést 2013-ra, éppen úgy, ahogyan arra számítani lehetett. Két hely még mindig kiadó – vagy három?

A két, hivatalosan is szabad pozícióval a Caterham és a Force India rendelkezik. A zöld-sárgáknál Vitalij Petrov és Giedo van der Garde versenyfutása még mindig tart: az idén teszt- és tartalékpilótaként alkalmazott holland mellett a pénz, az orosz mellett a jó teljesítmény és szintén pénz a szólhat. Kérdés, és mindent meghatározhat, hogy az utóbbi mennyit tud letenni az asztalra: míg a németalföldi a pletykák szerint 8-10 millió eurós szponzori csomaggal rendelkezik, addig a Forma-1 Gagarinja ekkora összeget – egyelőre - nem tud prezentálni.

Nem csoda, hogy Tony Fernandes és a csapatvezetés kivár: orosz források szerint Okszana Kosszacsenko, Petrov menedzsere még mindig tárgyal a támogatókkal és lát esélyt arra, hogy sikerült előteremteni annyi plusz pénzt, amivel kiénekelhetik a sajtot a szerződéssel kapcsolatban egyébként fölöttébb magabiztos Van der Garde szájából. Bennfentes források szerint – amellett, hogy a 2014-es Orosz nagydíj miatt Bernie Ecclestone is indokoltnak látja egy orosz versenyző szerepeltetését - a Russian Helicopters nevű cég lehet a mérleg nyelve: nemrégiben a vállalat képviselői Kosszacsenko és Petrov társaságában a Caterham leafieldi főhadiszállásán jártak, ahol a látottak elnyerték a tetszésüket, márpedig ez akár azt is jelentheti, hogy hajlandóak lesznek több pénzt fordítani a versenyző támogatására.

A Force India szabad volánja – ahogyan azt az F+1 Blog korábban is hangsúlyozta – a 2013-as piac jelenlegi legértékesebb portékája. Bejelentés még nem történt, de az érdemi eséllyel rendelkező versenyzők száma az utóbbi napokban jelentősen megcsappant: minden jel arra utal, hogy a silverstone-i volán mögött a Ferrari-patronált tesztpilóta, Jules Bianchi vagy az együttesnél, valamint jogelődjeinél öt szezont már lehúzó, idén viszont munkanélküli Adrian Sutil tűnhet fel.

Ugyan Sutil a tavalyi, sanghaji verekedéses balhé ellenére a versenynaptár összes országába beléphet (ami korábban fő érv volt a szerepeltetése ellen), ráadásul pénze is van, mégis inkább Bianchi tűnik befutónak. Vijay Mallya a 2014-es motorformula-váltásnak Mercedes helyett állítólag Ferrari-erőforrásokkal akar nekivágni, így az olaszok által támogatott pilóta előléptetése lehetne az első lépés a majdani együttműködés felé.

„Úgy gondolom, hogy Julesnek jó esélyei vannak” – mondta a Force Indiával kapcsolatos híresztelésekről Bianchi menedzsere, Nicolas Todt, az FIA-vezér Jean Todt fia. Ugyan a francia üzletember szerint döntés még nincs, mégis elképzelhető, hogy a csapat illetékesei a háttérben már határoztak és csak a bejelentés várat magára. Ezt a teóriát erősíti az a tény is, hogy a Saubertől kiebrudalt, rajongói adományokból 8 millió eurót összegyűjtő Kamui Kobayashi már tudatta, hogy nem lát esélyt arra, hogy 2013-ra versenyképes volánt szerezzen, így inkább a 2014-es idényre összpontosít.

Egyes feltételezések szerint egyébként az sem kizárt, hogy nem kettő, hanem három hely sorsa kérdéses. Az utóbbi napokban több forrás is azt forszírozta, hogy a Marussiánál alapembernek számító Timo Glock helye is megkérdőjeleződhet: ugyan a németnek van szerződése 2013-ra, a csapatot birtokló Nyikolaj Fomenko nemrégiben egy interjúban elismerte, hogy az együttesnek vannak tartozásai, így – talán – az is előfordulhat, hogy egy fizetős versenyző kiszoríthatja a volán mögül Glockot, aki az FIA nemrégiben közzétett nevezési listáján sem szerepelt lejelentett versenyzőként.

Érdekesség, hogy a GP2-ezüstérmes Luiz Razia is említést tett a Marussia-helyzetről a minap: a brazil saját bevallása szerint meghökkent, amikor a héten a csapat bejelentette Chilton szerződtetését, ugyanis – mint fogalmazott – ’még az előző napon is tárgyaltunk velük és azt mondták, hogy még nem döntöttek’. Bár a dél-amerikai még nem adta fel, s némi szponzori pénzzel is rendelkezik, azt saját maga is nehezen tartja elképzelhetőnek, hogy az orosz licensszel induló csapat megválna zászlóvivőjétől: „Timónak érvényes szerződése van, így a csapatnak fizetnie kellene a kontraktus felbontásáért. Nem tudom, hogy egy ilyen lehetőség érdekelné-e őket…” – idézte a Globo TV honlapja a 22 esztendős pilótát.