F1 Forma-1 McLaren Forma-1 kerékcsere Carlos Sainz Szingapúri Nagydíj 2019

Mint a villám, úgy dolgoznak az F1-es istállók kerékcserére szakosodott stábjai a futamokon, az elitalakulatok szinte felfoghatatlan gyorsasággal bonyolítják le a komplikált műveletet. Kivéve, amikor nem: a Szingapúri Nagydíj erre is szolgáltatott példát.

 

Nem túlzás kijelenteni, hogy a kerékcsere külön tudományág az F1-ben belül: szakértők garmadája elemzi a koreográfiát, a felkészülési időszakban az erre szakosodott alakulatok számára külön edzőtábort bonyolítanak és a futamok idején is szorgalmasan megy a gyakorlás. A versenyhétvégék napjain, reggelente több tucat gyakorlást bonyolítanak le, hogy mire eljön a vasárnap, amikor igazán számít, csúcsra legyenek járatva.

A kemény munkának köszönhetően a művelet lebonyolításának ideje is rohamosan javul, a Red Bull például idén már két ízben is megdöntötte a világcsúcsot: Silverstone-ban Pierre Gasly autóján hajtották végre a négy abroncs lecserélését 1,91 másodperc alatt, amit Hockenheimben, az emlékezetes káoszfutamon tovább javítottak. Akkor 1,88 másodpercre faragták a csúcsidőt, Max Verstappen egyik cseréjekor.

Előfordul persze, amikor nem minden megy flottul: a McLaren alakulata erre szolgáltatott például a múlt hétvégi Szingapúri Nagydíjon. Carlos Sainz a futam rajtja után, csata közben koccant a Renault versenyzőjével, Nico Hülkenberggel, aminek jobb hátsó defekt lett a vége: a spanyol azonnal a bokszutca felé vette az irányt, ahol a csapat nekilátott a műveletnek, csakhogy…

F1 Forma-1 McLaren Forma-1 kerékcsere Carlos Sainz Szingapúri Nagydíj 2019
A szerelő már a levegőben, egy pillanattal később elejtették az autót...


Amikor az MCL34-es megállt a kerékcsere-stábnál, a hátsó emelőt kezelő szakembernél rosszul sültek el a dolgok. Pontosan (vagy majdnem pontosan...) a helyére illesztette az emelőt, elkezdte a műveletet, de sikertelenül: az emelő előbb magasba emelte a kezelőjét, majd – ahogyan mondani szokás – „elejtették” az autót. Mint utólag az illetékes McLaren-munkatárs elárulta, a defekt miatt változott az autó súlypontja, ez volt az oka az elbaltázott emelési manővernek.

A neheze csak ezután jött, hiszen a verseny legelején nincs más választás: ha elejtették, ha nem, az autót vissza kell küldeni a mezőnybe, hiszen egy olyan kiszámíthatatlan pályán, mint Szingapúr, a hosszú futam alatt bármi megtörténhet. A McLarennél meg is tettek mindent, amit csak lehetett: miután sikertelenül próbálták „emelőzni”, jobb híján kézi erővel emelték meg az autót, hogy egy speciális oldalsó támasztékot is használva a csere megtörténhessen. Mint spanyol források megszellőztették: a derék szerelők 853 kilogrammot emeltek meg, hogy megtörténhessen a csere és Sainz körhátránnyal ugyan, de visszatérhessen a mezőnybe. 
F1 Forma-1 McLaren Forma-1 kerékcsere Carlos Sainz Szingapúri Nagydíj 2019
A spanyol versenyző az egyik safety car fázis alatt visszavehette a kört, de meg volt lőve, hiába harcolt, csak a 12. pozícióit jutott, ami – immáron ismerve a tévéközvetítésből kimaradt boxutcai gyötrelmeket – komoly teljesítménynek számít. „Nem adtuk fel, keményen harcoltunk egészen a végéig. Fizikálisan és mentálisan is erősnek éreztem magam az autóban. Ez most már a múlt és a csapattal együtt a következő hétvégére összpontosítok. Biztos vagyok benne, hogy Oroszországban vissza tudunk vágni” – mondta Sainz, aki a nyári szünet lezárulta óta még nem volt eredményes, de 58 pontjával így is a 7. helyet foglalja el az egyéni tabellán.