Marad-e a Forma-1-ben a Red Bull vagy sem? A krónikus motorhiánnyal küszködő korábbi energiaitalos sikergárdával kapcsolatban mostanság ez a legfontosabb kérdés, ám egyre több jel utal arra, hogy Dietrich Mateschitz nem vállalja be az idő előtti kivonulást. A helyzetük kétségkívül nem könnyű, ám mint Paul Monaghan főmérnök Austinaban elárulta: már javában dolgoznak az RB12 típusjelű új versenyautón.
A két csapatot is birtokló Mateschitz hosszú hónapok óta fenyegetőzik az esetleges kivonulással: a Renault-együttműködés folytatásához nem fűlik az osztrák milliárdos foga, más gyártók pedig egész egyszerűen nem akarnak hajtásláncot szállítani az energiaitalos csapatoknak, így meglepőnek a legkevésbé sem nevezhető, hogy a nagyfőnöknek nincs túl nagy kedve a folytatáshoz. Ha nem kerülne a becslések szerint akár 350-400 millió eurójába a két csapat kivonultatása a jelenlegi Concorde Egyezmény 2020-as lejárta előtt, talán már meg is lépte volna, így viszont marad a motorhajhászat, annak egyelőre ismeretlen végkimenetelével.
Nem csak a lelépési díj, mint tántorító tényező utal arra, hogy Mateschitzék maradnak, hanem az is, hogy az F+1 Blog információi szerint a vezér részéről nagyon határozott kérés érkezett a Milton Keynes-i főhadiszállás több mint 40 munkatársat számláló PR- és marketing részlegére, hogy igyekezzenek ápolni, erősíteni a kapcsolatot a jelenlegi partnerekkel, lehetőség szerint pedig minél inkább bővítsék is a márka Forma-1-es programjával szövetkezők körét. Szombaton újabb komoly jelzés érkezett, amikor a Red Bull Racing hivatalos honlapján Paul Monaghan főmérnök egy interjúban azt ecsetelte, hogy az alakulat – motorkrízis ide vagy oda - nagy erőkkel dolgozik a következő idényre szánt, RB12 típusjelű versenygépen.
„Aerodinamikai fronton a CFD területén és a szélcsatornában is megy munka. Az autó jelentős része már összeállt. A karosszéria fejlesztése nyilvánvalóan folytatódik és folytatódni is fog, hiszen azzal nem állunk le az első futam vagy az első teszt idején, hanem folytatjuk egész évben. Az autó elején még van dolgunk bőven és tudunk még javítani a hátsó futóművön is. Már csak a középső rész és a hűtők várnak tisztázásra” – idézte a Red Bull honlapja Monaghant, aki hangsúlyozta azt is, hogy az RB12-es az idei évben használt RB11 evolúciója lesz, de nem konkrét komponenseket, hanem tervezési koncepciókat visznek majd át az új autóba.
Ha már a mai napon kiderülne, hogy a Red Bull milyen hajtásláncot használhat 2016-ban, sokak szerint már akkor is késő lenne, mert nincs elég idő ahhoz, hogy olyan autót alkossanak, amely versenyképes lehet a következő szezonban. A motorkérdéssel kapcsolatban gyors döntésre nem feltétlenül kell számítani, ám Monaghan szerint nem kell félteni a Red Bull szakembereit:„Úgy gondolom, hogy lenyűgöző képességű munkatársaink vannak a gyárban, a tervezési, a gyártási, az összeszerelési és az összes többi részlegen is kimagasló képességű dolgozóink vannak, ami lehetővé teszi számunkra, hogy egészen későn végezzünk a tervezéssel. A munkatársak tudása és elkötelezettsége révén viszonylag rövid idő alatt pályára tudjuk küldeni az autót az akkor elérhető legfrissebb fejlesztésekkel, hogy aztán újabb fejlesztések érkezzenek az első, a második, a harmadik és a többi futamra."
Mivel hajtóművek frontján a kör bezárulni látszik, a közvélemény azt valószínűsíti, hogy a Red Bull megpróbálja elásni a csatabárdot a Renault-val és mégsem mondják fel a 2016 végéig érvényes szerződést. Pletykákban nincs hiány, Austinban már a Hondával is összefüggésbe hozták a Red Bull-csapatokat: érdemi információval természetesen Monaghan sem szolgált, azt ugyanakkor megjegyezte, hogy legyen bármilyen a kiválasztott egység, a különítmény képes lesz megbirkózni a kihívással.
„Igen, nagyjából hasonlóak és a hűtésre vonatkozó metódusok jól definiáltak” – felelte a szakember, amikor arról kérdezték, hogy a szóba jöhető hajtásláncok hűtési és csomagolási kívánalmai hasonlóak-e. „Ha az erőforrások hűtőkonfigurációja valamennyire eltérő is, legyen, az egy kihívás, amellyel meg kell birkóznunk.”
Titok, hogy mi az idei autó erőssége |
|