Futótűzként terjedt el a héten, hogy csődbe jutott a Marussia, Oroszország első szupersportkocsi-manufaktúrája: a gyártónak valóban kampec, ám a Forma-1-es istállót a tulajdonosoknak sikerült megmenteni. A nagy kérdés csak az, hogy meddig tudják életben tartani…
A Marussia csődjéről orosz hírügynökségek számoltak be kedden, késő délután: noha a milliárdos ex-színész, Nyikolaj Fomenko vállalkozásáról mostanában kevés szó esett, arra kevesen gondoltak, hogy a B1 és B2 típusjelű, Cosworth-erőforrással hajtott sportkocsikat jegyző cégnél ennyire súlyos a helyzet. Kiváltképp annak fényében nem merült fel ilyesmi, hogy egy évvel ezelőtt még azt rebesgették, hogy megnyerhetik a Vlagyimir Putyin által kiírt, a következő orosz elnöki limuzin gyártására kiírt tendert, de a végzet mégis elérte a 2008-ban életre hívott manufaktúrát.
Míg az oroszországi központban már senki nem dolgozik, mert mindenkit szélnek eresztettek és megjelentek a felszámolók is, addig a Forma-1-es istálló megúszta a necces helyzetet. Ezt Tracy Novak, a nagy-britanniai Banbury-ben székelő alakulat magyar származású kommunikációs igazgatója tisztázta, aki leszögezte: a versenycsapat „egy ideje már pénzügyi és technikai fronton is független” a csődbe jutott autógyártótól. Novak tájékoztatása szerint az F1-es istálló működtetését jelenleg a Marussia Communications Limited (MCL) nevű cég végzi, amelyről részleteket nem kívánt elárulni.
Azóta különféle forrásokból kiderül, hogy a versenyzőként Max Chiltont és Jules Bianchit alkalmazó, az idei évtől Ferrari-hajtásláncot használó egyletet egy cégláncolat vette birtokába. A Pitpass című internetes szaklap nyomozása rávilágított, hogy a Marussia Communications Limited (MCL) a Manor Holdco nevű, az istálló címére bejelentett vállalat fennhatósága alá tartozik és a szálak egészen Luxemburgig érnek, ezt a céget ugyanis egy Marussia Lux S.A. nevű, a pénzügyi paradicsomban bejegyzett vállalat birtokolja.
Fény derült arra is, hogy a csapatmentő akciót tulajdonképpen az együttes jelenlegi vezetése vitte véghez: a szigetországban elérhető céginformációs rendszerek szerint a háttérben John Booth csapatfőnök és a sportigazgató, Graeme Lowdon áll az orosz pénzügyi vonal képviselőjével, Andrej Cseglakovval. A 47 esztendős üzletember – akiről annyit lehet tudni, hogy matematikus, szoftverfejlesztő és hazájában állami kitüntetést is kapott már egy sikeresnek bizonyult játékkonzol megalkotásáért – nem új arc a csapat környékén, ugyanis Fomenkóval együtt alapította a Marussia sportautós részlegét és a kezdetektől fogva részt vett az istálló pénzelésében. A csapatot működtető Marussia Communications Limited (MCL) egyébként a nyilvánosság számára elérhető információk szerint 835 ezer fontnyi készpénzzel, 140 millió fontnyi felszereléssel és 72 millió fontnyi idegen tőkével rendelkezik.
Nem nehéz felmérni, hogy bár a Marussiánál folyamatosan hangsúlyozzák, hogy az idei évre stabilizálódott a pénzügyi helyzet, a Lotus, a Sauber és még ki tudja hány alakulathoz hasonlóan ez a csapat is a szakadék szélén egyensúlyoz. Ez alátámasztja, hogy a Force India nem véletlenül korteskedik folyamatosan a sokat vitatott költséglimit mellett, s egyúttal azt is, hogy az FIA és Bernie Ecclestone tavaly decemberben nem véletlenül kezdett új istállók felkutatásába. A jelenlegi helyzetben talán nem túlzás kijelenteni, hogy a legnagyobb csapatokon – Red Bull, McLaren, Mercedes, Ferrari – egyetlen különítmény sem érezheti magát teljes biztonságban.