Noha a Kimi Räikkönen balesetét követő események sodrásában nem kapott nagy figyelmet, túlzás nélkül lehet kijelenteni: a finn Ferrarijáról lerepülő kerék akár súlyos fejsérülést is okozhatott volna Max Chiltonnak, a Marussia versenyzőjének. Az incidens utóhatásaként újra felmerülhet a korábban már taglalt javaslat: nem kellene-e zártnak lennie a Forma-1-es autók pilótafülkéjének?
Räikkönen 47 G-s silverstone-i megabukása alaposan felkorbácsolta az indulatokat: a finnt azzal vádolják bírálói, hogy nem túl felelősségteljesen tért vissza a pályára, miután kisodródott az Aintree kanyarnál, más negatív visszhangok szerint pedig az incidens arról árulkodik, hogy az évad eleje óta nyűglődő, az utóbbi napokban már a visszavonulását is szóba hozó 2007-es világbajnok fejben már máshol jár és nem összpontosít kellőképpen a Forma-1-re.
Egy másik fontos nézőpont az, hogy „mi történt volna ha...”? Kiváltképp igaz ez annak fényében, hogy bár az események sodrásában nem ez volt a legszembetűnőbb, a marussisás Max Chilton fejéhez tényleg közel járt a finn Ferrarijáról leszakadva vad táncot lejtő jobb első kerék.
„Szerencsés vagyok, hogy egyáltalán itt lehetek. Vérfagyasztó volt, amikor eltalált a repülő kerék. Balszerencse a szerencsében, hogy az autómat súlyosan megrongálta, ugyanakkor tudom, hogy sokkal csúfabb vége is lehetett volna ennek” – nyilatkozta a futam után a szigetországi versenyző, akinek esetéről egy rajongója a Twitteren posztolt egy valóban drámai fotót.
Egy kis fantázia: így nézne egy F1-es autó zárt pilótafülkével
Nehéz elképzelni, hogy az eset után nem merül fel újra egy korábban már sokszor taglalt javaslat, amely szerint érdemes lenne zárttá tenni a Forma-1-es autók pilótafülkéjét. 2009-ben az ifjabbik Surtees halálával végződött F2-es baleset, valamint a mindössze egy héttel később, a Hungaroringen történt Massa-fejsérülés után felerősödtek az ezzel kapcsolatos egyeztetések, érdemi döntés azonban nem született.
Amikor Romain Grosjean a 2012-es Belga Nagydíj rajtjánál letarolta a mezőnyt és kis híján leszakította Fernando Alonso fejét, a téma újfent az érdeklődés középpontjába került: az FIA-nél kísérleteztek a Le Mans-i LMP1-es autókon alkalmazott megoldással, valamint egy speciális bukókerettel is, de végül arra a következtetésre jutottak, hogy ezek is aggályosak lehetnek a versenyző kilátása miatt, illetve azért, mert egy esetleges vészhelyzetben közben hátráltathatják a menekülést.
Noha a versenyzők rendszerint szorgalmazzák azokat a lépéseket, amelyek javítják a biztonságot, a zárt pilótafülkés koncepció erősen megosztja a véleményeket. Massa - érthető módon – letenné a garast az ilyen autók mellé, a vasárnapi Räikkönen-incidenst közvetlen közelről szemlélő Kamui Kobajashi azonban nem lelkes: a Caterham japán pilótája szabályosan felfortyant, amikor idén, Barcelonában, néhány nappal Ayrton Senna tragikus végkimenetelű fejsérülésének 20. évfordulója után szóba került a zárt pilótafülke ötlete.
Kobajashi hallani sem akar zárt pilótafülkéről
„Nem, túlságosan nagy lenne bent a forróság” – felelte az F+1 Blognak a japán, aki a beszélgetés közben még azt sem várta, hogy befejezzük a zárt pilótafülkét firtató kérdést. „A GT-ben még klíma is volt, de úgy is nehezen lehet elviselni a forróságot. El tudjátok képzelni, hogy hány fok lenne egy Forma-1-es autóban, mondjuk Malajziában? Ezzel megölnének bennünket! Ez a Forma-1, jól van ez így, ahogy van! Nincs ezzel semmi gond, úgy gondolom. Fejlesszék inkább a bukósisakokat!”
Kobajashi azon a barcelonai sajtóbeszélgetésen általános meghökkenésre magabiztosan jelentette ki: véleménye szerint manapság már nem kell tragédiától tartani a Forma-1-ben.
„Nem hinném, hogy ilyesmi ismét megtörténhet” – fogalmazott a japán. „Az autók sokkal biztonságosabbak, mindenki komoly erőfeszítéseket tesz a biztonság javítása érdekében. Úgy gondolom, hogy a Forma-1 manapság már kellően biztonságos. Ott voltam Spában annál a bizonyos rajtnál, a fejem fölött átrepült valaki. Tisztán emlékszem minden pillanatára, de itt vagyok és élek, ami azt mutatja, hogy minden rendben van.”