Múlt pénteken bejelentették Pastor Maldonado Lotus-szerződését, amely a kiszivárgott információk szerint nem véletlenül váratott sokat magára. Mint kiderült: nem a két olajtársaság, a venezuleait patronáló PDVSA és a Romain Grosjeant útját egyengető Total közötti kiegyezés miatt csúszott a megállapodás létrejötte.
Maldonado és a Lotus kontraktusa régóta benne volt a levegőben, a bejelentésre mégis múlt péntekig kellett várni. A két versenyzőt, a Williamstől átigazoló venezuleait, valamint a tavalyi rombolás után idén a közvetlen élvonalba ugró franciát egy-egy olajtársaság patronálja, így a többség arra fogta a késlekedést, hogy talán az érdekellentét felszámolása vesz igénybe túl sok időt, de mint kiderült: ez valójában nem okozott komoly problémát.
Venezuleai források szerint a Total és a PDVSA közötti megállapodást lényegesen leegyszerűsítette, hogy a két olajvállalatnak van közös érdekeltsége, mégpedig egy Venezuelában bejegyzett Petrocedeno nevű társaság: ennek 60 százalékát a PDVSA, 30,323 százalékát a Total, 9,677 százalékát pedig a norvég Statoil birtokolja és a céget néhány éve azért hívták életre, hogy közösen termeljék ki a venezuleai Orinoco-medence olajmezőit. Ennek fényében nem kizárt, hogy a PDVSA és a Total logói mellett a Petrocedeno logói is megjelennek meg az E22-es Lotus-versenygépeken.
Jóval komplikáltabbá tette a helyzetet az, hogy a PDVSA vezérkara szigorú feltételeket szabott, ugyanis mindenképpen el akarják kerülni, hogy a Maldonado támogatására fordított 35-40 millió euró az autó versenyképességének javítása helyett a pénzügyi foltok tömködésére fordítódjon. A vállalat vezetése állítólag hasonló okok miatt szorgalmazta a szakítást a Williamsszel, mivel úgy érezték, hogy a grove-i egylet a pályán nyújtott harmatos teljesítmény ellenére túlságosan komoly figyelmet fordított más tevékenységeire, például a Katarban létesített technológiai központra.
A PDVSA elvárásai egyben azt is jelentik, hogy az enstone-i csapat nem lélegezhet fel, tovább kell dolgozniuk a pénzügyi helyzet stabilizálásán. Mivel a különítmény a megcélzott 2. pozíció helyett csak a 4. helyen zárta a konstruktőri pontversenyt, kisebb részt kapnak a FOM által kiosztott televíziós bevételekből is, ami szintén arra kell ösztönözze a többségi tulajdonos Genii Capitalt, hogy lépjenek valamilyen irányba.
Már vannak mémek is...
Számos forrás szerint a Gerard Lopez vezette Genii még mindig a csapat 35 százalékának felvásárlásával hírbe hozott Quantum nevű befektetőcsoporttól várja az igazi megváltást. A megállapodás folyamatos csúszása, valamint a szervezet arcának számító Mansoor Ijaz személyével kapcsolatban megfogalmazódott aggodalmak miatt sokan nemcsak a konzorcium szándékait, de még annak létét is megkérdőjelezik. Igaz, a mértékadó hírforrásnak számító Autosport című brit szaklap internetes kiadása a hétvégén arról számolt be, hogy a Lotus és a Quantum is jelezte: immáron valóban küszöbön áll a megállapodás. Noha a befektetési társaság hátterét eddig homály fedte, az Autosport szerint oroszországi, arab emírségekbeli és egyéb közel-keleti cégek mellett a kuvaiti uralkodócsalád is érintett az üzletben. Mostanáig csak ígérgetésről lehetett hallani, ám a brit lap érdekes adalékkal szolgált: a Quantum állítólag októberben már utalt a Lotusnak, de a pénzintézetek törölték a tranzakciót és arra kérték az érintetteket, hogy a szigorú banki előírások miatt kisebb tételekben ejtsék meg az átutalásokat.
A felek múlt hétvégén állítólag újabb kupaktanácsot tartottak, de azt egyelőre nem vázolták fel, hogy mikor várható - egyáltalán várható-e - újabb fejlemény, s a Lotus arról sem árult el részleteket, hogy készülnek-e valamilyen B-tervvel…