Bejelentette aktív autóversenyzői pályafutásának lezárását Allan McNish, a skótok kiválósága, akinek mindössze egyetlen szezon jutott a Forma-1-ben, de talán nem túlzás azt állítani, hogy neve így is szorosan kötődik az autósport királykategóriájához.
McNish kedden jelentette be a visszavonulását, mindössze néhány héttel azután, hogy novemberben az Audi kötelékében, Tom Kristensen és Loic Duval váltótársaként karrierje első vb-címét begyűjtve a World Endurance Championship bajnokává koronázták. A 43 esztendős pilóta nem is titkolta: azzal, hogy a hosszú távú versenyzésben sikerült elhódítania a világbajnoki címet, az utolsó vágyát is valóra váltotta, így elérkezettnek látta az időt a távozásra.
„Előbb vagy utóbb be kell fejezni és most minden a helyére került, tökéletes alkalom kínálkozott erre” – mondta McNish. ”Tényleg mindent megnyertem, amit akartam és a világbajnoki címmel az utolsó rubrikát is kipipálhattam. Új autó és új szabályzat jön, ami sokkal nagyobb elkötelezettséget kíván meg, így éppen jó, hogy most léphetem meg ezt.”
McNish a hosszú távú versenyzés világában érte el legjelentősebb sikereit: több dobogós helyezés mellett három ízben – 1998-ban a Porsche pilótájaként, 2008-ban és idén pedig az Audi színeiben – diadalmaskodott a Le Mans-i 24 óráson, három bajnoki titulussal büszkélkedhet az American Le Mans Series-ből, de nyert négyszer a Sebring 12 óráson is. Karrierjét generációjának más nagyágyúihoz hasonlóan gokartozással kezdte, s bár másokhoz hasonlóan a formulaautózás irányába lépdelt a majdani Forma-1-es szereplés reményében, végül csak egy szezont kapott a királykategóriában.
Míg kor- és honfitársa, David Coulthard, valamint egykori lakótársa, Mika Häkkinen – a finnel a ’80-as évek végén együtt béreltek lakást Londonban – eljutottak az ígéret földjére és ott sikeresen szerepeltek, addig McNish erőfeszítéseit nem koronázta siker. 1989-től töb éven át az akkoriban a Forma-1 legfőbb előszobájának számító Forma-3000-ben szerepelt, ahol hiába tartozott a leggyorsabbak közé, balesetek és pechszériák miatt a bajnoki címet nem sikerült elhódítania: Forma-1-es tesztelési lehetőséget kapott ugyan a McLarentől és a Benettontól is, de nem jutott versenyzői szerződéshez, s amikor 1996-ban lemaradt a Formula-Nippon szereplésről, valamint egy CART-volánról is, jobbnak látta átnyergelni a sportautózásra.
Azt, hogy végül mégis megadatott számára a Forma-1, a Toyotának köszönheti: amikor a japán gyártó úgy döntött, hogy beszáll a királykategóriába, egy rutinos fejlesztőpilótára volt szükségük és a sportautós frontról ismert skótot választották, aki 2001-ben Mika Salóval végigtesztelte az idényt a felkészülés jegyében, 2002-ben pedig a debütáló alakulatnál versenyzőként is bemutatkozhatott. Pontot nem sikerült szereznie és legemlékezetesebb alakítása sem túl derűs: a Japán Nagydíj időmérőjén, Suzukában, a félelmetes hírű 130R-kanyarban akkorát esett, hogy átszakította a szalagkorlátot. Noha komolyabb sérülés nélkül megúszta, az incidens miatt már a következő évre átszabták a legendás pályarészt. „A 69G-s becsapódást figyelembe véve szerencsés fickónak mondhatom magam” – mondta akkor a skót, aki 2003-ban a Renault teszt- és tartalékpilótájaként a Forma-1 közelében maradt, de a következő idényben visszatért a prototípus-sportautók világába és 2005-ben tett egy rövid kitérőt a Német Túraautó Bajnokságba (DTM) is.
A versenyzéssel párhuzamosan a brit tévécsatornákon McNish elismert F1-es szakkommentátorrá nőtte ki magát és más területeken is igyekszik kamatoztatni tudását, elismertségét. Jó példa erre az, hogy mióta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) sportfelügyelői testületében ex-versenyzők is szerepet vállalnak, McNish több ízben kapott hasonló felkérést.
A Monacóban élő kétgyermekes családapa visszavonulásával a nagy múltú skót autósport-élet sokat veszít, kiváltképp annak fényében, hogy újabb horrorbukása után az Indycar-fenegyerek Dario Franchitti is kénytelen szögre akasztani a bukósisakot, Paul di Resta pedig előreláthatólag kiszorul a Forma-1-ből. „Lehet, hogy valamikor a jövőben elindulok például a Daytonai 24 órás futamon, ahogyan Martin Brundle tette azt néhány éve, de újabb teljes bajnoki szezonra már biztosan nem kötelezem el magam” – mondta McNish, akinek egyébként minden adottsága megvan ahhoz, hogy karrierjének lezárása után kiváló sportdiplomatává váljon.