Monaco pompája és csillogása mintha képtelen lenne megkopni: bár a gazdasági világválság apró jelek szerint a leggazdagabb réteget is elérte, paradicsomuk továbbra is régi fényében pompázik, ráadásul a hétvégén esedékes Forma-1-es nagydíj apropóján még a szokásosnál is nagyobb a nyüzsgés.
Noha az első szabadedzéseket csütörtökön tartják, már szerdán hátizsákos, Forma-1 mániás turisták ezrei hömpölyögtek a hercegség utcáin. Rájuk biztosan lehet számítani, s a folytatásban vélhetően nem lesz hiány a méregdrága hotelek és éttermek teraszain pezsgőt és koktélt kortyolgató, szivarozó üzletemberekből, lenge öltözetű incifinci modellekből sem, de a jelek szerint a gazdasági válság valamilyen szinten már ezt a réteget is elérte. Míg korábban elképzelhetetlen volt, hogy a nagydíj hetében „teraszos” versenynéző helyhez jusson valaki, addig most számos felhívás hirdeti az utcákon, hogy egyes éttermek, hotelek jelentős kedvezménnyel kínálják ilyen szolgáltatásukat a hétvégére…
Nem kopott meg Monaco a kihívás tekintetében sem: a versenyzők a szerdai sajtónapon unalomig szajkózták a tradíciót, a hagyományokat, az önmagukat kegyetlenül megbosszuló hibák lehetőségét, de az F+1 Blog arra is kíváncsi volt, hogyan látja Monte Carlót egy másik generáció. Ilyenkor jön jól, hogy a paddockban lassan már hemzsegnek a tévésként dolgozó ex-versenyzők: Johnny Herbertet, a Sky Sports szakértőjét nem nehéz elcsípni egy kis tereferére, így az 1989 és 2000 között összesen 160 nagydíjon indult, 3 győzelmet is arató versenyző szívesen merült bele némi elemzésbe.
„Amikor én versenyeztem, még nem volt ennyire sima és egyenletes az aszfalt, mint most” – mondta a szigetországi ex-pilóta. „Akkoriban nehezebb dolgunk volt az autó irányításával, mert az aszfaltcsík mindkét oldala lejtett, mintha egy kúp lett volna a nyomvonal közepén, így nemhogy az előzés, de még az autó irányban tartása is nagyon komoly feladatot jelentett. Azóta változott a helyzet, megújult az aszfalt, nagyobbak lettek a bukóterek. Évről évre vannak kisebb-nagyobb modernizációs lépések, de Monaco így is kétségkívül a legnagyobb kihívás a Forma-1-ben. Vannak más pályák is, ahol nem könnyű jól menni és nyerni, de még mindig ez a helyszín a legkomplexebb, legnehezebb. Nincsenek könnyű helyzetben a mostani versenyzők sem.”
Mivel tavaly a Mercedes rendkívül gyorsnak bizonyult Monacóban és a kvalifikációs tekintetben a legutóbbi három futamon nem találtak legyőzőre, a paddock-közvélemény szerint Lewis Hamiltonnak és Nico Rosbergnek jó esélyei lesznek a hercegségbeli hétvégén. Ezzel Herbert is egyetértett: „Ha valahol, akkor itt tényleg lehet esélyük a dobogóra vagy akár a győzelemre is” – mondta a brit. „Erős a Ferrari, a Red Bull és a Lotus is, de itt a meglepetés mindig benne van a pakliban, ráadásul a Mercedes tavaly itt volt a legjobb a formában.”
Arra a kérdésre, hogy a két csillagos menő közül Hamiltonnak vagy Rosbergnek van jobb esélye a sikerre, Herbert patriotikus választ adott. „Nagyon nehéz megítélni, mert mindkét versenyző kimagaslóan jó formában van, de talán Lewis mondanám, rajta annak ellenére is jobban érzem a sikeréhséget, hogy Nico az utóbbi futamokon jobban szerepelt. Jómagam egyébként úgy látom, hogy neki nagyon jót tett a Schumacher mellett töltött utóbbi néhány év, sokat tanult Michaeltől és ennek már most jól látható jelei vannak. Például az, hogy Lewistól sem riadt meg, komoly feladat elé állítja. Úgy gondolom, hogy az ő csatájuk az egyik legnagyobb küzdelem jelenleg Forma-1-ben.”
Ahogyan arra számítani lehetett, kiemelt téma volt szerdán a napokban végre hivatalosan is megerősített McLaren-Honda házasság, Paddy Lowe közelgő csatlakozása a Mercedeshez, valamint -szokás szerint - Kimi Räikkönen jövője is. Ennek a Red Bullal hírbe hozott finn persze nem örült túlságosan, soha nem látott unalommal az arcán hárított minden kérdést, ami erre irányult és a tollforgatók általános derültségére egészen odáig merészkedett, hogy még azt is megspendírozta: lehet, hogy nem is marad a Forma-1-ben. Míg a 2007-es bajnok azt a luxust is megengedheti magának, hogy így kekeckedjen, addig vannak, akik bármit megtennének azért, hogy újra autóba ülhessenek: például a Saubertől tavaly menesztett Kamui Kobayashi, aki hosszú időn után első ízben tért vissza a paddock-ba, ahol a Ferrarikat versenyeztető AF Corse endurance istálló pilótájaként a maranellói márka uniformisában masírozott.