Immáron biztos, hogy Lewis Hamilton Michael Schumacher helyén csatlakozik a csillagos egylet kötelékéhez, ugyanis kiderült, hogy a brit utódja a McLarennél Sergio Perez lesz: az F+1 Blog megpróbálja felvázolni a hátterét annak, hogyan keveredett a Ferrari-patronált tehetség a vörösök történelmi ellenfeléhez.
Hamilton átigazolása nem szorul magyarázatra: legyen bármilyen szoros is egy kötődés, az élet minden területén előbb-utóbb eljön az ideje annak, amikor a váltás jót tesz egy karriernek, a 2008-as világbajnok esetében pedig komoly észérveket is fel lehet hozni amellett, hogy miért szánta el magát a váltásra. Az F+1 Blog korábban, már jóval a bejelentés előtt csokorba szedte azokat a nyomós indokokat, amelyek a versenyzőt motiválhatták a döntéshez felé vezető úton.
Jóval meghökkentőbbnek tűnhet az, hogy a McLaren Sergio Perezzel igyekszik betölteni a saját nevelésű klasszis távozásával keletkezett űrt. A mexikói tehetség szerződtetése annak fényében mindenképpen érdekes, hogy a wokingi csapat nem is olyan régen egy másik latin-amerikai menővel, Juan Pablo Montoyával megégette a szája szélét, s extra színt ad a különleges helyzetnek az a tény is, hogy Perez – bár a Saubernél töltötte az utóbbi két szezont – gyakorlatilag a Ferrari fennhatósága alatt nevelkedett.
Nem is olyan régen még egyértelműnek tűnt, hogy Perez a vörösökhöz tart, ahol Felipe Massát váltja és Fernando Alonso mellett pallérozódik tovább, hogy egy napon a spanyol klasszis helyére lépve a maranellói alakulat zászlóvivője legyen. Ferraris tehetséggondozó program ide vagy oda, az utóbbi két hónap történéseiből tisztán ki lehetett olvasni, hogy a színfalak mögött úgy alakulnak a dolgok, hogy ebből semmi nem fog megvalósulni.
Lehet, hogy sokan túlzásnak tartják, mégis a Ferrari fővezére, Luca di Montezemolo, egészen pontosan a karizmatikus szakvezető hiúsága lehet az alappillére annak, hogy a mexikói a McLarennél landolt. Nemrégiben az elnök lefitymáló hangvételben nyilatkozott Perezről, mondván, a közép-amerikai suhanc nem elég érett arra a feladatra, hogy Massa helyre lépjen, de a bonyodalmat nem az ominózus megnyilvánulás okozta, az csak egy eszköz, egy sokat mondó jel lehetett.
Jóval fontosabb tényező Montezemolo hiúsága: köztudott, hogy a Ferrari elnöke Olaszország egyik prominens személyisége, a taljánok egyik bálványa, akiről a mai napig úgy tartják, hogy egy napon akár miniszterelnökké is megválaszthatják. Ezzel szemben Perez mögött a világ leggazdagabb embere, a telekommunikációs multimilliárdos Carlos Slim áll, aki nagyon is a szívén viseli pártfogoltja sorsát: el tudja képzelni valaki, hogy a Telmex-vezér belemegy abba, hogy a vörösöknél a szeme fényének számító – ha csak időlegesen is – második számú pilótának legyen kikiáltva? S azt, hogy a bálványozott Ferrari-fővezér belemegy abba, hogy a nemzeti büszkeségnek tekintett istállónál egy vadidegen üzletember szabja meg, hogyan alakuljanak a dolgok?
Slim a Belga Nagydíj hétvégéjén tett egy érdekes kijelentést: tanúbizonyságot adva arról, hogy kezdi elveszíteni a türelmét a Ferrari hezitálásával kapcsolatban, nagy port kavarva kijelentette, hogy ha túl sokáig kell várnia Montezemolóék döntésére, ’megveszem a Saubert és átnevezem Scuderia Mexikóra’. Ezzel a Telmex-guru is egyértelmű jelét adta annak, hogy mire számíthat az F1 legnagyobb múltú alakulata abban az esetben, ha velük szövetkezik, Montezemolo pedig valószínűleg megriadt, s a konfliktusoktól tartva villámgyorsan lemondott Perezről. Immáron szinte borítékolható az is, hogy a Ferrari megtartja Massát, ami a dolgok jelenlegi állása szerint nem is tűnik annyira rossz döntésnek: egyrészt a brazil kezdi összekapni magát és éppen azt a szintet hozza, amit elvárnak tőle, másrészt így megmarad a bizalmas kapcsolat az FIA elnökével. Ugyan Montezemolo nincs jóban korábbi csapatfőnökével, Jean Todttal, a brazil versenyzőt menedzselő fián, Nicolason át azonban továbbra is szoros lesz a kapcsolat…
Ugyan a véleményét stratégiai okokból a nyilvánossággal is megosztó Montezemolón túl is vannak, akik még mindig szkeptikusok a mexikói pilóta tudásával kapcsolatban, az megkérdőjelezhetetlen tény, hogy aki már a második szezonjában képes olyan mesterien bánni a szeszélyes Pirellikkel, ahogyan Slim patronáltja teszi, az nagy jövőre van predesztinálva. Maga Jenson Button – akivel a rutin és az ifjonti hév tökéletesnek tűnő kombinációját alkotják majd – is megemelte a kalapját a minap: „Úgy gondolom, hogy Perez rendkívül gyorsan tanul” – mondta a 2009-es világbajnok. „Egy srác, aki ennyire kitűnően bánik az abroncsokkkal, nem lehet hülye. Nem tudom, hogy milyen autóbeállításokat preferál, de biztosan nem lehet rossz, ha ennyire jól teljesít.”
Az már csak hab a tortán, hogy a McLaren egy vagon pénzt is kap majd az új szerzemény révén: Slim dollármillióival jól pótolhatják majd a Vodafone-t, amely a pletykák szerint az idei évad végén lezárja az együttműködést a különítménnyel. Whitmarsh és Dennis az utóbbi években kínosan ügyelt arra, hogy hangsúlyozzák, a McLarennél egyenrangú felek a versenyzők, így nem támadhat feszültség az alárendelt szerep kinyilvánításából sem, ami a Ferrarinál komoly feszültséget okozhatott volna a Slim és Montezemolo között.
Bár sokáig úgy tűnt, hogy Paul Di Resta lehet a McLaren választottja: a rossz nyelvek szerint a skót épp a bizonyítási vágytól fűtötten autózta le a csillagokat az égről Szingapúrban a Force Indiával. Talán jó választás lett volna a 2010-es DTM-bajnok is, üzletileg viszont mindenképpen Perezzel jár jobban a McLaren. Ha a skótot választják, sok feszültség és vita származhatott volna abból, hogy menedzsere Monza óta ugyanaz a Richard Goddard, aki Button ügyeit is intézi: a csapat bizonyos kulcsfontosságú esetekben egy házon belül szerveződött konzorciummal találta volna szemben magát, ami előnyösnek semmiképp sem nevezhető, ráadásul Perez révén - a Telmex-pénzen túl – megnyílik az alakulat előtt egy másik piac is, miután az utóbbi években a szigetországra voltak korlátozódva.
Jó kérdés, hogy mit hozhat még a nagy bejelentés-cunami? Valószínűleg azt, hogy a paddock nagy szombat esti Cuervo tequila-partijait a Sauber motorhome-ja helyett mostantól a McLaren Brand Centerében tartják majd, míg a svájciaknál – ahogyan azt már jóideje pletykálják – feltűnik az utóbbi három évben a Caterhamet erősítő Heikki Kovalainen, aki Kamui Kobayashihoz, esetleg – ha Carlos Slim is úgy akarja - a GP2-ben vitézkedő tesztpilótához, Esteban Gutierrezhez csatlakozik majd. Hacsak nem Jaime Alguersuari lesz a befutó, aki néhány napja megígérte: 2013-ban biztosan ott lesz a rajtrácson.