Csata után, csata előtt: az évad európai szakaszát lezáró Olasz Nagydíj előtt természetesen Lewis Hamilton és Nico Rosberg belgiumi háborújának utóélete a legfőbb téma Monzában, azonban a lombardiai aszfaltcsík paddockja ezen felül is tartogatott érdekességet a csütörtöki sajtónapra. Az F+1 Blog például belebotlott egy rég nem látott ismerősbe, Juan Pablo Montoyába is.
Azok után, ami a Belga Nagydíj 2. körében, valamint a spái futam után történt, a legkisebb mértékben sem meglepő, hogy Hamilton és Rosberg áll az érdeklődés középpontjában. Erre csak rátett egy lapáttal, hogy az FIA sajtóosztálya a viadal első hivatalos sajtótájékoztatójára a németet és a britet is behívta: ennek köszönhetően évek óta nem volt olyan tömött egyetlen sajtóterem sem, mint a Tazio Nuvolari nevét viselő létesítmény parányi konferenciaterme, ahol a két főszereplő természetesen igyekezett azt sugallni, hogy rendezték a vitát, de senkinek ne legyenek illúziói: arról szó sincs, hogy mostantól ugyanolyan cimborák, mint gokartos sihederkorukban.
Egy felvetésre, amely azt forszírozta, hogy nem válik-e megosztottá a csapat kettejük háborúskodása miatt, mindketten leszögezték, hogy a Mercedes professzionális istálló és nincs megosztottság a háttérben, mert – mint Rosberg fogalmazott – „ha nem egységes csapatként dolgoznánk, nem uralnánk úgy a sportágat, ahogyan most.” Erre Hamilton is csak bólintani tudott, ám arról, hogy a régi cimboraságnak már se híre, se hamva, jól árulkodott, hogy a brit megjegyezte: kettejük kapcsolatának vonatkozásában „túlzó” lenne a „bizalom” kifejezést használni. Bár a Mercedes-vezérek nem győzik hangsúlyozni, hogy a „no contact” szabály mostantól minden eddiginél erősebben érvényes, a szűk első sikán, a Rettifilo többek szerint is tökéletesen alkalmas arra, hogy az egyre veszedelmesebbé váló szappanopera újabb fejezetének helyszíne legyen.
Egyelőre nem az első, hanem az utolsó hajlat, a legendás Parabolica, annak is a leaszfaltozott bukótere áll az érdeklődés középpontjában. Charlie Whiting versenyigazgató néhány napja azzal érvelt, hogy a versenyzők is kérvényezték az ominózus pályarész biztonságosabbá tételét, a napfolyamán több pilóta is jelezte, hogy nem feltétlenül örülnek a módosításnak: a sajtótájékoztatón Hamilton, Kevin Magnussen, Max Chilton és mindenki más is nemtetszésének adott hangot, Fernando Alonso pedig rátett egy lapáttal, amikor egy kérdésre válaszolva beismerte: nem tud arról, hogy az FIA bárkivel is egyeztetett volna.
Feltűnt a paddockban néhány rég nem látott ismerős is: például Heinz-Harald Frentzen, aki csendben jött-ment, a legendás világbajnok Mario Andretti, aki Stetson-kalapok osztogatásával népszerűsítette a közelgő austini viadalt, s meglepetésre eljött Juan Pablo Montoya is. Az aszfaltcsík és a Forma-1 sebességi rekordere a távozása óta első ízben látogatott el egy F1-es viadalra, de nem Hamilton, Rosberg és társaik csábították ide, hanem a GP2-ben szereplő Julian Leal, akinek – mivel az Indycar szezonja már a múlt hétvégén véget ért – barátként igyekszik segíteni.
„Nem hiányzik a Forma-1” – mondta Montoya, akit az F+1 Blog elkísért az Autodromo Nazionale bejárására. „Nagyon élvezem az Indycart és elégedett vagyok azzal, hogy ott versenyzem. Hogy tetszik-e a megújult Forma-1? Fogalmam sincs, mert még nem láttam élőben. Egyébként a távozásom óta egyetlen Forma-1-es futamot sem láttam a helyszínen, a tévében is csak néhányat.”
A kolumbiai 2006-ban, az idény közben távozott az F1-ből és saját bevallása szerint nem bánta meg a döntését: „Jómagam azért távoztam, mert úgy éreztem, hogy eljött az ideje a váltásnak. Valami mást akartam csinálni. Akkor úgy éreztem, hogy jó döntést hoztam és szerencsére ezt most is így érzem” – fogalmazott a dél-amerikai, aki a NASCAR-ba igazolt, majd onnan némi meglepetésre idén visszatért korábbi nagy sikereinek helyszínére, az Indycarba, ahol a 4. pozícióban zárta a szezont: „Őszintén szólva a legfontosabb az volt, hogy így Roger Penskénél versenyezhetek, ez volt talán a legkomolyabb érv. Ráadásul élvezem is, nagyon jó évünk volt, így boldog vagyok.
Montoya a legendásan balhés versenyzők közé tartozott a Forma-1-ben, akit számos alkalommal büntettek a sportfelügyelők. Azzal kapcsolatban nem akart állást foglalni a kolumbiai, hogy általánosságban véve jó munkát végeznek-e a sportfelügyelők, azonban amikor az F+1 Blog arról kérdezte, hogy létezik-e a „rosszfiú-effektus”, egy nagy nevetés kíséretében rávágta: „Vannak, akik kedvelnek és vannak, akik kevésbé. Ennyi.”
Megszállottan gyűlölte a dél-amerikai pilóta a Forma-1 folyton folyvást nyüzsgő belpolitikai életét, amely szerinte „biztosan nem változott azóta sem” és rövid, ám annál határozottabb választ adott arra a kérdésre, hogy hogyan tekint vissza kapcsolatára a McLaren parancsnoki hídjára idén visszatérő Ron Dennisszel, akinek állítólag annak idején komoly szerepe volt abban, hogy hirtelen felindulásból hátat fordított a királykategóriának: „Nem érdekel Ron Dennis!” – mondta a hétszeres nagydíjgyőztes.
Bár hangsúlyozta, hogy nem követi napi rendszerességgel a Forma-1 történéseit, az F+1 Blog Hamilton és Rosberg bajnoki harca kapcsán arról is megkérdezte Montoyát, hogy mi lehet a legjobb megközelítés a bajnoki titulusért dúló harcban. „Versenyről versenyre kell haladni, aztán pedig kiderül, hogy mi sül ki ebből. Nincs értelme folyamatosan az összképet nézni, inkább arra kell összpontosítani, hogy futamról futamra a legjobb teljesítményt nyújtsd” – mondta az Indycar-menő, aki 2003-ban maga is vívott a vb-címért: akkor az utolsóelőtti futamon bukta el az esélyeit, amikor megbüntették egy Rubens Barrichellóval történt incidens miatt, s így összetettbeli bronzéremmel kellett beérnie.