Felipe Massa 2008-ban három körrel a leintés előtt biztosnak tűnő futamgyőzelemmel fizetett a Ferrari motorhibájáért, míg Nigel Mansellnek 1987-ben egyenesen a vb-címébe került a Williams-Hondáról lerepülő kerékanya, a Hungaroring legnagyobb lúzerének mégsem őket, hanem Inoue Takit kell tekintenünk. A magyar tűzoltókészülékek nagy barátja a napokban felelevenítette furábbnál is furábbnak mondható mogyoródi kalandját, ráadásul egy érdekességet is elárult az esettel kapcsolatban…

Taki – aki a WTCC májusi versenyhétvégéjén személyesen is ellátogatott hazánk motorsport-szentélyébe – 1995-ben írta be magát nemcsak a pálya, hanem az egész Forma-1 lúzer-történelemkönyvébe. Abban az évben a Footwork együttesének színeiben érkezett Mogyoródra, ahol a televíziós közvetítésnek hála az egész világ szeme láttára sikerült bohócot csinálnia magából.

A japán pilóta autója a 13. körben motorhiba miatt megadta magát: Taki lehúzódott, kiszállt, felkapott egy poroltókészüléket, de amikor elindult vissza a füstölgő versenygéphez, a helyszínre érkező pályabírói autó elütötte. A versenyző lábsérülést szenvedett, s mint a napokban, közel két évtized után felfedte: a mentése sem ment pofonegyszerűen…

„A hungaroringi eset nagyon, nagyon fájdalmas volt” – emlékezett vissza Taki a GPUpdate portálnak adott interjújában. „Tudtam, hogy Jackie (Oliver, a csapat igazgatója – a szerk.) a pitwallról figyeli az eseményeket, s abban a pillanatban, hogy hírét vette a lábsérülésemnek, azonnal elkezdett beugró pilóták után telefonálgatni. Engem előbb a pálya orvosi központjába vittek, ahonnan azonnal a budapesti kórházba akartak szállítani. Egy vadonatúj helikopter állt készenlétben, ezért arra számítottam, hogy azonnal indulunk. A bankmenedzserem is azt mondta, hogy ott találkozunk, de amikor Charlie Whiting felkeresett, közölte, hogy ’nem használhatjuk miattad a helikoptert, mert akkor félbe kellene szakítanunk a futamot’. Emiatt várnunk kellett a futam leintéséig.”

Takinak nem a hungaroringi volt az egyetlen bizarr incidense 1995-ben: nem sokkal korábban, a Monacói Nagydíjon épp a boksz felé vontatták az autóját, amikor a Jean Ragnotti vezette biztonsági autó eltalálta, járgánya felborult és a pilóta kisebb agyrázkódást szenvedett. Ennek a két esetnek, valamint a mérlegének – 1994-ben, egyetlen próbálkozása során a Simtekkel kiesett, s a következő szezonban, a Footwork kötelékében is csak öt szerény célba érkezést tudott felmutatni – köszönhetően Takit idén februárban, egy online szavazáson az Autosport című brit szaklap olvasói az utóbbi 20 év legrosszabb Forma-1-es pilótájának választották meg.

Mint arról az F+1 Blog is beszámolt, a manapság Monacóban élő ex-pilóta olyannyira nem vette zokon a megtisztelőnek legkevésbé sem mondható elismerést, hogy a szavazás napján szabályos kampányt folytatott annak érdekében, hogy megnyerje a voksolást. Humora szerencsére töretlen, s a GPUpdate-nek adott interjúját is egy poénnal zárta. Amikor arról beszélt, hogy manapság fiatal japán autóversenyzők útját igyekszik egyengetni monacói főhadiszállásáról, sietve hozzátette: „Ne aggódjanak, azt nem próbálom magyarázni nekik, hogyan kell autót vezetni!”