Alighanem az idei átigazolási piac legfurább ügye az, hogy a Renault-hoz Nico Hülkenberg érkezik a Force India másik pilótája, Sergio Perez helyett, mivel hónapok óta arról szóltak a pletykák, hogy a franciák a mexikói versenyzőt szeretnék leigazolni. A hétvégi mexikóvárosi összecsapás előtt ellentmondásos információk láttak napvilágot azzal kapcsolatban, hogy miért alakult így a történet…
Perezre már tavaly is hajtott a Lotusból akkortájt Renault-vá avanzsáló enstone-i formáció, ám akkor még el lehetett fogadni, hogy a közép-amerikai a maradás mellett döntött: míg a Force India remek formában van, addig a franciák gyári csapata gyötrelmes szezon volt ítéltetve és meg is szenvedték becsülettel az idei évad kihívásait. Mivel jövőre komoly szabályváltozások lépnek életbe, ráadásul a Renault korábban problémás hajtáslánca is egyre jobban muzsikál, nehéz megmagyarázni, hogy a mexikói miért utasította el a Renault-t, tálcán felkínálva ezzel a helyet csapattársának, Nico Hülkenbergnek, aki így jövőre karrierje során első ízben vezethet gyári istállónál.
A hétvégi Mexikói Nagydíj előtt, az esemény hivatalos csütörtöki sajtótájékoztatóján Perez megpróbált magyarázattal szolgálni. A pilóta szerint a Force Indiában rejlő „potenciál” volt az, ami marasztalta: tény, hogy a silverstone-i különítmény a legmeggyőzőbb a középmezőnybeli csapatok közül, ám a gárdát körüllengő háttérbotrányok – az egyik társtulajdonos évek óta börtönben ül, a másik ellen pedig körözés van érvényben Indiában – miatt aligha kétséges, hogy kiugrási lehetősége ott aligha kínálkozik majd. Ennek fényében meglehetősen nyögvenyelős a magyarázkodás.
„Ha megfigyeljük, mióta ide szerződtem, minden szezonban sikerült előrelépni” – folytatta az érvelést Perez. „Nem volt könnyű, de most a negyedik helyen állunk a konstruktőri tabellán, a többi pozíciót pedig kibérelték a topcsapatok, ahol nincs üresedés, ezért úgy éreztem, hogy egy átigazolás kisikláshoz, esetleg visszalépéshez vezetne. Most új generációs autók jönnek, ezért úgy gondoltam, hogy a jövőm szempontjából az a legjobb, ha maradok ott, ahol vagyok, hiszen itt ismerem az embereket, akikkel együtt dolgozom, itt stabilitás van, ráadásul a Force India nagyon sokat tett a karrieremért, így lojális akarok lenni hozzájuk.”
Egy etikai tekintetben kérdéses húzással Hülkenberg jóval elfogadhatóbb magyarázatot adott arra, hogy - szerinte – Perez miért mondott nemet a Renault-nak: a német úgy véli, hogy a mexikói kivár, arra pedig tökéletes a Force India. „Talán abban reménykedik, hogy a Ferrarihoz igazolhat. Az én helyzetem más, mivel mindig arra vágytam, hogy egy gyári csapatnál vezethessek, ráadásul a csúcsistállók ajtaja jelen pillanatban zárva van előttem” – mondta Hülkenberg az Auto Motor und Sport című lapnak.
Köztudott, hogy Perez egyszer már közel állt a Ferrarihoz: az olaszok tehetséggondozó programjának kedvezményezettjeként szerepelt a Saubernél, több ízben is tesztelt a maranellói csapatnál, ám nem tudott ellenállni a kísértésnek. 2012 végén ajánlatot kapott a McLarentől 2013-ra, a Ferrarinál viszont csak későbbre tervezték a bevetését, így Perez átigazolt a nagy riválishoz, ahol keserű csalódás érte: a gárda messze alulteljesített, az évad végén pedig dobták a Ferraritól átszipkázott pilótát, akinek a Force India dobott mentőövet.
„Nagyon nehéz döntés volt, bár akkoriban jóval egyszerűnek tűnt a helyzet” – mondta az F+1 Blognak az akkori történések hátteréről a versenyző az idei Belga Nagydíj hétvégéjén. „A McLaren akkoriban topcsapat volt, a szabályok sem nagyon változtak, így kézenfekvő volt, hogy elfogadom a lehetőséget. Sajnos nem lehetett előre látni, hogy ennyire nem jönnek össze majd a dolgok a csapat számára. Hogy vannak-e kellemes emlékeim is? Persze, vannak. Például az, hogy sok barátot szereztem ott, akikkel sokat mókáztunk. Akadt néhány jól sikerült futamom is annak ellenére, hogy alapvetően egy borzalmasan nehéz idényt töltöttem náluk.”
Tény, hogy a Hülkenberg által megfogalmazott feltételezésnek lehet valóságalapja, kiváltképp annak fényében, hogy Kimi Räikkönennel csak egy évre hosszabbítottak szerződést. A kérdés csak az, hogy megérte-e kockáztatni? Látva azt az összevisszaságot, ami jelenleg a Ferrarinál uralkodik, könnyen előfordulhat, hogy Perez – amennyiben leigazolnák 2017 végén – ugyanolyan helyzetben találná magát, mint annak idején a McLarennél…