Mivel csütörtökön végre valahára a Force India bejelentette, hogy Adrian Sutil lesz Paul Di Resta csapattársa, úgy tűnt, hogy véglegesedett a 2013-as Forma-1-es mezőny. Könnyen előfordulhat azonban, hogy már a nyitófutam előtt megtörténik az első pilótacsere: Luiz Raziának, a Marussia új szerzeményének máris fizetési nehézségei vannak, ami brazil források szerint akár az állásába is kerülhet.

Razia históriája jól ismert: a GP2-ben tavaly ezüstérmes brazil jókora adag – vagy legalábbis annak tűnő – szponzori támogatás révén kapott versenyzői állást a Marussiánál, ahonnan még az alapembernek számító Timo Glockot is hajlamosak voltak elküldeni, hogy csatlakozhasson a szintén fizetős újonchoz, Max Chiltonhoz. Az első, jerezi teszt idején rendben mentek a dolgok, a barcelonai első tréningen azonban a brazil már nem kapott lehetőséget és a helyzete jelenleg is bizonytalan.

Maga az érintett meg sem próbálta leplezni, hogy gondok vannak a támogatói ígéretek teljesítésével, ugyanakkor leszögezte: csak néhány nap szükséges a helyzet rendezéséhez. Érdemi fejlemény azóta sincs, s tűzközeli brazil újságírók úgy tudják, hogy valójában olyan súlyos problémák húzódnak a színfalak mögött, amelyek vélhetően a pilóta idő előtti menesztését eredményezhetik.

Graeme Lowdon, a Marussia sportigazgatója csütörtökön a Sky Forma-1-es tévécsatornáját arról tájékoztatta, hogy döntés még nincs, de tett egy sokat sejtető kijelentést is. „Biztos vagyok benne, hogy történt már ilyen korábban, s abban is, hogy lesz még ilyen” – mondta a szakember azt nyomatékosítva, hogy véleménye szerint az F1-ben egyáltalán nem mondható szokatlannak a szezonkezdet előtti last-minute pilótacsere. Jarno Trulli tavaly még tesztelt is az előszezonban a Caterhammel, mielőtt Vitalij Petrov érkezése miatt kiadták az útját, így Lowdonnak részben igaza van, ám az, hogy egy újoncot mindössze egyetlen teszt után dobjanak, szerencsére még ennek fényében sem mondható szokásos eljárásnak…

Noha a sportigazgató csütörtökön, nap közben még csak célzást tett Razia esetleges menesztésére, a kiszivárgott hírek szerint az ügy olyannyira előrehaladott fázisban tart, hogy a csapat vezetősége már a lehetséges utódok között válogat. Megerősítés természetesen nincs, de több forrás is arról számolt be, hogy a Caterhamtől főként pénzügyi okok miatt menesztett Heikki Kovalainent már üléspróbára is behívták a Banburyben található főhadiszállásra.

A rutinos, tapasztalt, egyszeres futamgyőztes finn kétségkívül jó választás lenne, de érdemi szponzori támogatás nem áll mögötte, így bennfentes források szerint legfeljebb rövid távra – az első néhány távoli versenyre – számolna vele a Marussia vezetősége. Bőséges a választék az északi pilótán kívül is. A Saubertől kirúgott Kamui Kobayashinak a becslések szerint 8 millió dollár áll a rendelkezésére a hazájában szerveződött rajongói mozgalom jóvoltából, de nagy kérdés, hogy a korábban a 2014-es visszatérést célul kitűző, az idei szezonra a GT-versenyzéssel kacérkodó japán hajlandó-e a leggyengébb csapatnál elkölteni ezt a pénzt. Petrov is munkanélküli, tud mozgósítani szponzori pénzeket, ráadásul a Marussiához hasonlóan orosz is, ez mégsem jelent azonnali beugrót, ugyanis az orosz belügyeket jól ismerők szerint Petrov menedzsere, Okszana Kosszacsenkó és a Marussia-tulaj Nyikolaj Fomenko nem túlságosan szívlelik egymást.

Több forrás az esélyes közé sorolja a HRT megszűnésével munkanélkülivé vált indiai vándormadarat, Narain Karthikeyant. Az Indiai Nagydíj népszerűsítése miatt a pilóta jó eszköz Bernie Ecclestone kezében, talán az F1-főmogul szól is egy-két szót az érdekében, ráadásul a Tata-konszern vaskos dollárkötegekkel segíti kegyeltjét, így ez is járható útnak tűnik abban az esetben, ha a luxussportkocsikat is gyártó Marussiánál marketing-szempontból belefér az indiai autógyártól érkező támogatás.

Képbe kerülhet a Force India versenyzői állásáról frissen lemaradó Ferrari-patronált Jules Bianchi is, főképp annak fényében, hogy Lowdon a napokban elárulta: a csapat új motorpartnert keres a következő idényre, mivel jelenlegi motorszállítójuk, a Cosworth nem fejleszt 1,6 literes, V6-os, turbós erőforrást a küszöbön álló motorformula-váltásra. Bianchi leigazolásával tehetnének egy lépést a Ferrari irányába, igaz, kérdés így is akad bőven: elég csak arra gondolni, hogy ki bírnák-e fizetni a Mercedeshez képest például kedvező, 17 millió dolláros árat a vörösök hajtóműveiért, illetve akarja-e egyáltalán a Ferrari a legsilányabb alakulathoz delegálni rangidős pártfogoltját?