Egyre inkább sláger a Forma-1-es istállók körében a Toyota sportrészlegének kölni szélcsatornája: noha a Ferrari a közelmúlt óta már nem használja az aero-szentélyt, több másik alakulat, például a Caterham és a Force India is odaszokott. Utóbbiak ráadásul úgy, hogy van saját szélcsatornájuk is.
Noha a Toyota Forma-1-es istállója 2002 és 2009 között képtelen volt betörni az élvonalba, azóta hallani a különféle legendákat arról, hogy mennyire magas színvonalú létesítmény az a kölni motorsport-főhadiszállás, ahol akkoriban az F1-es alakulat székelt, manapság pedig az endurance-vb-n (WEC) szereplő gyári együttes honol. Kiváltképp a szélcsatornát övezte misztikum, amely azóta csak tovább erősödött: az F1-es program lefújása és a WEC-projekt indítása közötti időszakban a japánok elkezdték bérbe adni különféle versenycsapatoknak az aero-komplexumot és ezt az üzleti modellt azóta sem szüntették meg.
Az utóbbi években elsősorban annak apropóján került az érdeklődés középpontjába a Toyota-szélcsatorna, hogy a sajátjával hosszú ideig bajlódó Ferrari is ott bonyolította az ilyen jellegű fejlesztéseket. Ugyan a maranellói alakulat már visszatelepítette maranellói főhadiszállására saját szélcsatorna-programját, továbbra is vannak csapatok, akik előszeretettel használják a kölni létesítménynek ezen részlegét.
Néhány napja például a Caterham közelmúltban kinevezett csapatfőnöke, Manfredi Ravetto szinte kérkedett azzal, hogy a leafieldi zöldek is a Toyotánál bonyolítják szélcsatornás tesztjeiket: „Már teszteljük a 2015-ös autónkat Kölnben, a Toyota szélcsatornájában" – idézte a csapat biztos anyagi helyzetét demonstrálni próbáló szakvezetőt az Origo GPHirek. „Nyilván nem dolgoztatunk Kölnben pusztán azért, mert nagyon rendes emberek vagyunk. Ez csak tőkeinjekcióval lehetséges. Ha erre hajlandók voltunk, az azt jelenti, hogy teljesen elkötelezettek vagyunk a részvétel mellett jövőre is.”
Német sajtóértesülések szerint egy másik együttes, a Force India is feliratkozott a kölni szélcsatornát használók listájára. Andrew Green technikai igazgató szerint a VJM07 típusjelű versenygéphez készült legutóbbi aerodinamikai pakett tesztelése már Kölnben zajlott, ráadásul a különítmény mérnökei jövőre is sokat mozognak majd arrafelé: a 2015-ös szabályok a szélcsatornában végzett munkálatokat egyetlen helyre korlátozzák, a Force India pedig a Toyota-létesítményt választotta.
„A saját szélcsatornánk jelenleg túlságosan kicsi ahhoz, hogy a szükséges teszteket ott végezhessük. Az eredetileg 30 százalékos méretű modellhez készült, így nincs elég hely benne egy 50 százalékos modell tesztelésére” – mondta Green az Auto Motor und Sport című német szaklapnak, amely megtudta azt is, hogy Vijay Mallya tulajdonos-csapatfőnök a Force India saját létesítményének továbbfejlesztését a 2015-ös szezonra tervezi és 4 millió eurót kíván erre a célra fordítani.
Bár a kölni szélcsatorna egyheti használati díja legalább 100 ezer eurót kóstál, a színvonalat jól szemlélteti, hogy alkalomadtán a McLaren is megfordul a Toyotánál. Több forrás szerint sem ritka, hogy a wokingi alakulat időről időre bérbe adja saját létesítményét a Marussiának és inkább átköltöznek a németországi komplexumba teszteket bonyolítani.