Megszólalt végre a más Forma-1-es projektekkel hírbe hozott, de végül a Caterham rejtélyes új tulajdonosainak képviseletében felbukkanó Colin Kolles. A szakember szerint az utóbbi napokban sokat emlegetett ’svájci-arab befektetőcsoport’ tagjainak kilétét továbbra sem fedik fel, ugyanakkor leszögezte: ha a transzfert nem ütötték volna nyélbe ezen a héten, a leafieldi alakulat már a Brit Nagydíjon sem tudott volna elindulni.
Néhány nappal a Brit Nagydíj előtt sokadszorra is beigazolódott a régi mondás, amely szerint ’nem zörög haraszt…’: Tony Fernandes hossza spekulációhadjárat után tényleg kiszállt a Caterham istállóból. Míg a patinás brit márka sportautós és GP2-es részlegét megtartotta a maláj milliárdos, addig az F1-es részleg egy svájci-arab befektetőcsoporté lett, amelynek hátteréről az égvilágon semmit nem árultak el.
Colin Kolles
Noha a tulajdonosváltással kapcsolatban a többhónapos pletykaözön fényében legfeljebb az időzítés volt meglepő, jóval nagyobb meghökkenést okozott az a tény, hogy a rejtélyes tulajdonosokat Colin Kolles és Christijan Albers képviseli. A román származású, fogorvos végzettségű Kolles szakvezetőként megjárt már olyan csapatokat is, mint a Force India és a HRT, az utóbbi időben viszont a Forza Rossa néven szerveződő, román kötődésű formációval hozták összefüggésbe, míg a holland ex-F1-es pilótával kapcsolatban valószínűleg senki nem számított arra, hogy csapatfőnökként tér vissza a paddockba.
Kolles Silverstone-ban leszögezte: maga sem számított arra, hogy ilyen viharos gyorsasággal tűnik majd fel újra a Forma-1-ben, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az új tulajdonosok érkezése nélkül a Caterham valószínűleg már a Brit Nagydíj előtt eltűnt volna a süllyesztőben.
„Nem számítottam arra, hogy így térek vissza a Forma-1-be” – mondta a befektetők tanácsadójaként funkcionáló Kolles a SpeedWeek című német lapnak. „Más projekteken dolgoztunk az utóbbi időben, de aztán hirtelen kiderült, hogy mi a helyzet a Caterhammel. Ha nem jöttünk volna, a Caterham nem lenne most itt, Silverstone-ban. Megmentettük a csapatot, és segítettünk Tony Fernandesnek. Lehetővé tettük számára, hogy emelt fővel távozzon a Forma-1-ből, nélkülünk ugyanis már most összeomlott volna a csapat.”
Christijan Albers, az új csapatfőnök
Mivel Kolles korábban számos befektetővel is befürdött, a paddockban általános szkepticizmus övezi a furcsa páros és az ismeretlen eredetű háttér feltűnését. Ezt csak tovább fokozza az a tény, hogy Fernandesszel együtt olyan támogatók távoznak egyik napról a másikra a csapattól, mint például az Airbus és a General Electric. Mindent elárul a helyzetről, hogy Gerry Hughes, a Caterham pályatevékenységért felelős vezetője sem tudott érdemit mondani az újságíróknak az új tulajdonosi háttérről, Kolles pedig nyomatékosította: egy ideig ez biztosan így is marad.
„Láthatatlanok akarnak maradni” – fogalmazott Kolles. „Az utóbb években számos problémám volt a túlságosan sokat variáló befektetők miatt, így volt a Midlandnél, a Spykernél, a Force Indiánál és legutóbb a HRT-nél is, de ezúttal olyan emberekkel van dolgunk, akik a háttérben akarnak maradni és ránk bízzák a munka elvégzését. A nevük egyébként sem mondana senki semmit. Dubajiak és kuvaitiak, akik Svájcban élnek.”
A Caterham munkatársai nem titkolják, hogy aggódnak a jövőjük miatt, Albers pedig – aki a csapatfőnöki tisztséget vette át a leköszönő, s azóta a Renault Sport vezetői posztjára kinevezett Cyril Abiteboultól – nem is tartja kizártnak, hogy személyi változásokat hajtanak végre.
Ericsson csomagolhat?
„Először látni szeretném, hogyan alakulnak a dolgok ezen a hétvégén” – nyilatkozta a versenyzőként a Minardinál és a Spykernél összesen 46 futamon induló holland, aki a pletykák szerint elsősorban az újonc Marcus Ericssonra feni a fogát, akinek a helyén honfitársát, a jelenlegi teszt- és tartalékpilótát, Robin Frijnst szeretné kipróbálni.
Kolles és Albers azonnali feladatként és célként azt tűzte ki, hogy szeretnék visszafoglalni a konstruktőri tabella 10. helyét a Marussiától, amely tavaly csapást mért az együttesre, idén pedig Monacóban, Jules Bianchi révén már a pontszerzésig is eljutott. Az a tény, hogy a két gárda egyszerre debütált 2010-ben a Forma-1-ben, s a zöldek még csak a közelébe sem tudtak kerülni a pontszerzésnek, megfelelő magyarázattal szolgál arra, hogy Fernandes – aki egyébként már az évad rajtja előtt riadót fújt a csapatnak – miért unt bele az F1-es szerepvállalásba. Mint ismeretes, a maláj pénzember a tulajdonosa a Queen’s Park Ranges focicsapatának is: az együttes idén kiharcolta a feljutást a Premier Ligába, így az F1 után felszabaduló pénznek biztosan lesz helye…