Jody Scheckter, 1979 F1-es világbajnoka azon legendák közé tartozik, akik csak ritkán tűnnek fel a nagydíjakon. A Ferrari 90. évfordulója miatt a dél-afrikaiak egykori fenegyereke eljött az Olasz Nagydíjra, az F+1 Blog pedig a pénteki napon elcsípte és feltett neki néhány kérdést Monzában.
1980-as visszavonulását követően Scheckter üzletembernek állt, hosszú évek óta pdig Nagy-Britanniában egy farmot üzemeltet, ahol biotermékek előállításával foglalkozik. F1-es futamokon ritkán tűnik fel, elsősorban akkor teszi tiszteletét a sportág futamain, ha felkérik, hogy tartson bemutatót valamelyik régi versenygépével. Legutóbb 2011-ben, Bahreinben tartott demonstrációt, ezen a hétvégén pedig a Ferrari alapításának 90. évfordulója alkalmából száguldozik Monzában az 1979-ben használt 312 T4 típusjelű vörös járgánnyal, amelynek volánja mögött abban az évben az Olasz Nagydíjat és a vb-t is megnyerte.
A 69 esztendős legenda a délelőtti esőben két kört tett meg a mai napig óriási látványosságot jelentő járgánnyal – az F+1 Blog a demonstráció után csípte el néhány kérdésre.
Élvezte a száguldást a 312 T4-gyel?
Természetesen nagyon élveztem, de a pálya állapota változó volt, ezért megpróbáltam nem túlságosan gyorsan menni. Mókás volt, de minden elmond a helyzetről, hogy beépítettek egy mikrofont is, mert arra számítottak, hogy beszélni fogok az élményeimről, de nem mondtam egy szót sem.
Ön 1972-től 1980-ig szerepelt az F1-ben, csupán 30 éves volt, amikor visszavonult. Amikor néha-néha beül az autóba, nem jut eszébe, hogy talán túl korán abbahagyta a versenyzést?
Dehogy, inkább azt kérdezem magamtól, hogy egyáltalán hogyan voltam képes ezt csinálni?
Csak ritkán teszi tiszteletét F1-es futamokon. Miért?
Farmer vagyok, az ilyen jellegű felkéréseket viszont igazi megtiszteltetésnek veszem. Igazán jól érzem magam, szeretem, amit csinálok, de évtizedenként egyszer azért belefér egy ilyen.
Milyen a jelenlegi F1 ahhoz képest, amilyen az Ön idejében volt?
Manapság már teljesen más, mint a mi időnkben. Akkoriban sokkal kevesebb volt a szabály, ami szerintem sokkal jobb volt, de igaz az is, hogy sokkal veszélyesebb volt a versenyzés. A világ változik, de én bátran merem kijelenteni: örülök neki, hogy akkor versenyeztem és nem most.
Az idősebb generáció tagjai gyakran háborognak amiatt, hogy túlszabályozott az F1. Ön mit gondol erről?
Szerintem engedni kellene, hogy bevállalósabban vezessenek, mert néha ez így egy picit tényleg nevetséges. A biztonság nagyon fontos, de azt nem szeretem, hogy minden apróságért büntetik a versenyzőket.
Mit gondol, ki a jelenlegi mezőny legjobbja?
Lewis! Egyértelműen. Hogy miért? Azért, mert minden körülmények között képes jól teljesíteni és soha nem hibázik. Úgy gondolom, hogy nagyon jó Verstappen és Leclerc is.
Egy ideje hallani olyan pletykákat, hogy az F1 kacérkodik az afrikai visszatérés gondolatával és Dél-Afrika, egészen pontosan Kyalami is lehetséges helyszínek között van…
Nagyon remélem, hogy ez meg fog történni. Dél-Afrikában óriási múltja van a versenyzés világában. Nálunk például már 1937-ben is rendeztek nagydíjat, amelyen egyebek mellett a nagybátyám, Tom Scheckter is indult. Tényleg bízom benne, hogy az F1 visszatér az országba.
Ön is belefolyik a tárgyalásokba, segíti valamilyen formában a nagydíj visszaszerzésén dolgozó Dél-Afrikát?
Egy picit igen, de mást erről nem mondhatok!
Fotók: F+1 Blog