Egyedülálló rekordot tart John Surtees, 1964 Forma-1-es világbajnoka: nincs másik versenyző a történelemben, aki a két- és négykerekűek világának elitkategóriájában is eljutott volna a vb-címig. Az F+1 Blog múlt hétvégén, Monzában arról kérdezte a 79 esztendős legendát, hogy lehetséges-e megismételni az általa végrehajtott bravúrt.
Surtees először 1956-ban lett az 500 köbcentiméteres motoros géposztály világbajnoka, majd 1958-tól 1960-ig a 350-esek és az 500-asok között is legyőzhetetlennek bizonyult. 1960-tól a motorversenyzéssel párhuzamosan a Lotus színeiben, a Forma-1-ben is indult, ahol 1964-ben, a Ferrari pilótájaként jutott fel a csúcsra.
Legutóbb Valentino Rossi kísérletezett hasonlóval: az előző évtized közepén több ízben is tesztelt a Ferrarinál, elismerten kacérkodott a váltással, de végül meggondolta magát és maradt a kétkerekűek világában, a MotoGP-ben. Surtees az F+1 Blognak elárulta: nem tartja kizártnak az övéhez hasonló bravúr megismétlését, de erre csak elméleti síkon lát esélyt ilyesmire…
„Miért ne?” – mondta a britek legendája. „Ha valaki elég korán kezdi a pályafutását, ahogyan én is tettem, akkor sikerülhet neki.”
Surtees sietve rámutatott, hogy a különféle bajnokságok túlságosan feszített menetrendje az, amely szerinte ellehetetlenítene egy ilyen küldetést: „Az egyik legfőbb probléma az, hogy manapság nagyon sok versenyt rendeznek. Amikor 1960-ban először láttam autóversenyt – ez volt egyébként az első autóverseny, amin indultam is -, Colin Chapman, a Lotus főnöke azonnal felajánlotta, hogy induljak a Forma-1-ben. Elfogadtam az ajánlatát, így miközben a különféle motoros kategóriákban versenyeztem, a Lotus színeiben szerepeltem a Forma-1-ben is. Manapság ezt már biztosan nem lehet megtenni, mert annyira sok verseny van, hogy képtelenség lenne.”
Surtees 1965-ben, egy sportautó-futamon
A Forma-1-ben 111 futamon induló, 8 pole pozíciót és 6 futamgyőzelmet arató szigetországi legenda azok közé tartozik, akik még versenyeztek az Autodromo Nazionale legendás oválján. „Sportautókkal versenyeztem itt, az oválon, az ezer kilométeres versenyeken” - emlékezett vissza Surtees. „Izgalmas futamok voltak, köszönhetően a pálya egyenetlenségének. Nagy kihívás volt, nemcsak a versenyzőknek, hanem a mérnököknek is, nagy harcokat vívtunk az erőhatásokkal.”
A brit – akinek 18 esztendős fia 2009-ben egy F2-es futamon halálos balesetet szenvedett, s azóta az autósport-biztonság javításának egyik legfőbb szószólója – elárulta azt is: mivel több olasz csapatnál megfordult pályafutása során, ezer szállal kötődik Monzához, ahol „a rajongók tényleg mindig csodálatos hangulatot teremtenek”.