Háttérbe szorul a Red Bull és a Mercedes szepangi csapatutasításos ügyei mellett Felipe Massa teljesítménye, pedig a Ferrari brazilja igazán megérdemli a vállveregetést azután, hogy zsinórban negyedszer is gyorsabb volt a kvalifikáción csapattársánál, Fernando Alonsónál. Nagyon úgy tűnik, hogy ismét a régi – vagy legalábbis egy ahhoz nagyon közel álló – Massát láthatunk a versenypályán.
Massa hasonló bravúrt jó régen volt képes véghezvinni egy csapattárs ellen: legutóbbi ilyen időmérő-szériájának szenvedő alanya Kimi Räikkönen volt 2008-ban, akit a hockenheimi futamtól egészen Szingapúrig, sorozatban hat ízben kalapált el a kvalifikációkon. Azóta sok minden történt a brazillal, aki az ominózus évad zárópillanataiban néhány másodpercig világbajnoknak érezhette magát, majd a következő idényben jött a Hungaroring és az a bizonyos rugó Rubens Barrichello Brawnjából, amely kis híján nem csak a pályafutásának, de az életének is véget vetett.
„Jól érzem magam az autóban” – lelkendezett Massa a malajziai időmérő után. „Képes vagyok jó kört futni és ki tudom hozni belőle a maximumot. Tavaly nem éreztem ilyen jól magam az autóban, egy évvel korábban sem, mert sok-sok gondom volt, hol az autóval, hol magammal, hol a balszerencsével. Akkor nem a megfelelő irányba haladtak a dolgok, most viszont igen.”
Mindenki jól emlékezhet rá, hogy a tavalyi évad első kétharmada Massa pályafutásának talán legmélyebb időszaka volt, de a hajrára látványosan feljavult. Tavaly Monzában az F+1 Blog is jelen volt annál a szösszenetnél, amikor Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke a kamerák kereszttüzében ultimátumot adott a dél-amerikainak, mondván, javít a teljesítményén vagy búcsút inthet a maranellói együttes overalljának. Ettől kezdve mintha megpaprikázták volna a kis brazilt, produkciója sokkal jobb lett, ráadásul a trend a jelek szerint nem csak a hőn áhított új szerződés kínkeserves kiharcolásáig tartott.
Azt túlzás lenne állítani, hogy Montezemolo szavainak varázsereje lett volna, a körülmények együttállásával azonban kétségkívül sokat nyomott a latba. Addigra már a közvélemény részéről érzékelhető, a korábbi hónapokban szinte elviselhetetlen nyomás mérséklődött, ugyanis szinte mindenki elkönyvelte, hogy útilaput kötnek a dél-amerikai talpára, de valójában a Ferrari nem fordult el a pilótától. Massa ennek köszönhetően rendezhette sorait: minden bizonnyal elfogadta a megmásíthatatlant és befejezte a görcsölést Alonso házon belüli dominanciája miatt (gyaníthatóan ennek volt köszönhető, hogy a spanyol tavaly szinte kampányolt a brazil szerződésének meghosszabbításáért), nagyobb figyelmet fordított a munkájára, mentálisan megerősödött és magabiztosabb lett.
Attól valószínűleg a javuló teljesítmény ellenére sem kell senkinek tartania, hogy Massa házon belül átveszi az irányítást. Alonso kiemelt státuszát a szerződésekbe vélhetően keményen belepasszírozott kitételek mellett az is szavatolni látszik, hogy versenyzői rátermettsége, helyzetfelismerő- és kihasználó képessége – mint az tavaly is megmutatkozott – nem csak Massáénál, de talán a mezőny összes többi tagjáénál jobb. Minden bizonnyal így sem boldogtalan a 2008-as vb-ezüstérmes, mert tudja: ha második pilótaként jól végzi a dolgát, talán egy újabb idényre is számíthat, míg egy éve ilyenkor épp attól volt hangos a sajtó, hogy a szezon közbeni menesztését fontolgatják...
Ha hatalomváltásra nem is, arra mindeképpen jó lehet Massa felvirágzása, hogy jobb eredményre sarkallja Alonsót és az előző évekkel ellentétben sokat hozzátehet a csapat szerepléséhez a konstruktőri bajnokságban. Nem csoda, hogy az olasz egylet vezérei lelkendeznek Massa teljesítményével kapcsolatban, akárcsak Alonso: „Szükség van a versengésre egy csapat két pilótája között, hogy megosszák az információkat, illetve össze lehessen hasonlítani az adataikat. Az előző három évben is szoros volt közöttünk a küzdelem, de az eredményeink nem közelítették meg egymást, mivel Felipét sok balszerencse sújtotta, balesetek, műszaki hibák” – idézte a spanyolt az [origo]F1hirek a malajziai időmérő edzés után.
Pilótafronton a jelek szerint minden rendben Maranellóban, amit megerősít az is, hogy Massa szepangi szereplésének apropóján még a Red Bull sportigazgatója, Helmut Marko is kinyilvánította véleményét: "Massa elérte Alonso szintjét, így a Ferrari nagyon erős, ők az elsőszámú ellenfeleink a konstruktői vb-címért folytatott harcban!" - fogalmazott a szigorú osztrák.