Max Verstappennél fiatalabb korban még soha senki nem került Forma-1-es topcsapathoz, ám ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy követendő a példája – véli a korábbi Forma-1-es versenyző, a saját fiát menedzselő Jean Alesi, akivel az F+1 Blog a Spanyol Nagydíj helyszínén beszélgetett.
Alesi fia, a 16 éves Giuliano Alesi az F4-ben töltött tavalyi szezon után idén lép fel a GP3-as kategóriába, ráadásul nemrégiben abban a kiváltságban részesült, hogy felvételt nyert a Ferrari tehetséggondozó programjába is. Kétségtelen, hogy az ifjonc jó helyre került, ám az expilóta édesapa nem szeretne olyan üstökösszerű előretörést, amilyet a Toro Rossónál tavaly debütált, a hétvégi Spanyol Nagydíjtól pedig már a Red Bullhoz előléptetett Max Verstappen produkált.
„Nem, nem hiszem” – felelte az idősebb Alesi, amikor arról kérdeztük, hogy a szemtelenül fiatal holland versenyző példája követendő-e, s mint megjegyezte, nem is feltétlenül örülne annak, ha fiacskája ennyire hamar kapna nagy lehetőséget a királykategóriában: „Jómagam annak a híve vagyok, az alsóbb kategóriákat végig kell csinálni, lépésről lépésre. Semmit nem szabad elkapkodni.”
Aligha lehet kétséges, hogy az ifjabb Alesinek ferraris fronton segítséget jelentett, hogy a papa ezer szállal kötődik a maranellói márkához, ugyanakkor a mentor édesapa elmondásából kitűnik, hogy az olaszok pilótanevelési programja szimpatikusabb számára, mint a Red Bullé. „Ezt inkább nem kommentálnám” – felelte az idősebb Alesi arra a kérdésre, hogy jobb helye lenne-e a csemetének az energiaitalosok programjában, majd hozzátette: „Mindenkinek megvan a maga módszere, ahogyan dolgozik. A Red Bullnál például azt az irányt követik, hogy sok pilótájuk van, és gyakran váltogatják őket. Mindig is így működött náluk az akadémia.”
Alesi elárulta, hogy gyakran ad tanácsokat csemetéjének a vezetéssel, versenyzéssel kapcsolatban, mert – mint fogalmazott – „kívülről jól látom, hogy mit és hogyan kellene csinálnia”. A maranellói akadémia másik kedvezményezettje, a monacói Charles Leclerc a napokban már teljesítette az első F1-es tesztjét Fioranóban, Alesiék azonban nem érzik, hogy emiatt nyomás nehezedne rájuk: „Charles már tizennyolc éves, míg az én fiam az akadémia legfiatalabb növendéke. A Ferrari úgy döntött, hogy támogatja a karrierjét, de nincs kapkodás vagy nyomás. Giuliano tavaly a Forma-4-ben versenyzett, Charles pedig már túl van például a Formula-Renault-n, a Formula-3-on, így érthető, hogy kipróbálhatta a Forma-1-es autót is. Azt szeretnénk, ha Giuliano kapna egy teljes évet, aztán pedig meglátjuk, hogy mi jön…”
A Kvjat-Verstappen helycsere legnagyobb tanulsága a 201 nagydíjon indult pilóta szerint az, hogy „nagyon nagy a nyomás a fiatal pilótákon, néha talán túlságosan is nagy. Kvjatról úgy gondolja, hogy „ha nem is ment túlságosan jól idén, de legalább már volt egy dobogója”, abban pedig biztos, hogy Verstappen nem törik meg az új szerepkörben sem: „Max egy igazi harcos. Olyan helyzetben van, hogy egy topcsapatnál versenyezhet, erre vágyott mindig is, így szerintem jó munkát végez majd.”