Ezerszer hallottuk már idén, hogy mostantól minden eddiginél nagyobb a jelentősége annak, hogy milyen üzemanyagot tankolnak a Forma-1-es istállók a versenyautókba. Mint arra Guy Lovett, a Shell Forma-1-es technikai menedzsere az F+1 Blognak rávilágított: az új előírások nemcsak a versenyautók tervezőit állították komoly próba elé, hanem az üzem- és kenőanyag gyártókat is.
A feladat adott volt az idei szezonra: olyan hibrid autókat kellett készíteni, amelyek a tavalyi futamokon felhasznált üzemanyagmennyiségnél nagyjából 30 százalékkal kevesebbel, 100 kilogrammal képesek teljesíteni a versenytávot, a lehető legkisebb teljesítményromlás mellett. Már jóval a szezon rajtja előtt nyilvánvaló volt, hogy a kihívás nemcsak az autókat tervező mérnökök, hanem az üzem- és kenőanyagokat fejlesztő szakemberek számára is jóval nagyobb lesz, mint az utóbbi időben bármikor.
„Nyugodtan mondhatom, hogy ennél nagyobb feladatot évek óta nem kapott az a terület, amelyen mi dolgozunk” – erősítette meg az F+1 Blognak egy hungaroringi háttérbeszélgetés során Guy Lovett, a Shell Forma-1-es technikai menedzsere, aki a lehető legjobbkor kapcsolódott be a vérkeringésbe: a tavalyi szezon közben váltotta fel elődjét, a paddock-szerte nagy népszerűségnek örvendő mérnökhölgyet, Cara Tredgetet.
A Forma-1-es üzemanyagokra vonatkozó szabályzat érdemben nem változott, így a versenyautókban használt benzinnek továbbra is több mint 90 százalékban meg kell egyeznie a közúti autókban használatos üzemanyaggal, további kikötés ráadásul, hogy a benzin minimum 5,75 százalékát bio-komponenseknek kell alkotnia. „Az új szabályok mellett minden eddiginél fontosabb az a teljesítmény, amelyet az üzemanyagból lehet kinyerni, de a megkötések erősen korlátozzák a mozgásteret” – ecsetelte a helyzetet Lovett.
A szakember nem bocsátkozott részletekbe a Shell hamburgi kutató-fejlesztő bázisán zajló munkálatokkal kapcsolatban, azt azonban megjegyezte, hogy a Forma-1-es fejlesztésekbe nem csak a központban dolgozó szakembergárda vesz részt. „Nálunk egy körülbelül ötven fős szakértői csoport dolgozik folyamatosan a Forma-1-es üzemanyagok fejlesztésén, a kivizsgálandó ötleteket pedig egy még szélesebb körből merítjük, amely akár ezer fős is lehet. Minden ötletnek utánanézünk, a világ bármely részéről is érkezzen. Kivizsgáljuk, hogy lehet-e hasznosítani és ha igen, akkor neki is látunk a megvalósításnak” – fogalmazott a technikai menedzser, aki megjegyezte, hogy az idei hajtáslánchoz készített üzemanyagok fejlesztése már évekkel ezelőtt, az új regulák véglegesítésekor elkezdődött, de – mint hangsúlyozta – „ebben az előrehaladott fázisban már rendkívül keményen kell dolgozni a legapróbb előrelépésért is.”
Nem csak a Shellnél, hanem a rivális gyártóknál is gőzerővel dolgoznak a fejlesztéseken: a Renault-ügyfélcsapatok a Totaltól, az idei szezont uraló Mercedes a Petronastól, míg a csillagosok erőforrásait ebben az évben utoljára használó McLaren egy kiemelt partnertől, az ExxonMobil égisze alá tartozó Mobil 1-től remél minél hatékonyabb benzint, így nem túlzás arról beszélni, hogy jelenleg üzemanyag-háború is dúl a Forma-1-ben. Amikor az F+1 Blog arról kérdezte Lovettet, hogy tud-e a Shell többet nyújtani a Ferrarinak, mint a konkurens gyártók az ügyfélcsapatoknak, s ha igen, akkor mivel, a szakember az optimalizálással érvelt.
„Azok az üzem- és kenőanyagok, amelyeket a Ferrarinak szállítunk, száz százalékig a Ferrari erőforrásához lettek igazítva. A Forma-1-ben jelenleg három gyártó szállít erőforrásokat és a termékeik között vannak apróbb eltérések, így semmi kétség afelől, hogy az üzemanyagok terén is szükségesek kisebb-nagyobb módosítások ahhoz, hogy azok teljes egészében az adott erőforráshoz legyenek optimalizálva. Ennek érdekében mi kizárólag erre a csapatra összpontosítunk és kutatások, fejlesztések területén mindent megteszünk a fejlődés érdekében” – hangzott a válasz.
Érdemes megjegyezni, hogy az FIA üzemanyag-előírásai nem véletlenül ennyire szigorúak, a szövetség ugyanis azt szeretné, hogy a Forma-1-ben kidolgozott újítások túlnyomó többsége átültethető legyen a közúti autózás világában használatos üzemanyagokba is. Mint arra Lovett felhívta a figyelmet, a Shell prémiumkínálatában van is már olyan megoldás, amely a Forma-1-ből nyert technológián és tapasztalatokon alapszik: „Ilyen például a súrlódást módosító technológiánk, amely tulajdonképpen egy adalékcsomag. Ezt a Forma-1-ben fejlesztettük a Ferrarival közösen és a lényege az, hogy eljut a motor nehezen hozzáférhető és nehéz körülmények között működő részeibe. Ezeken a részeken az adalék csökkenti a kopás mértékét, illetve javítja a hatékonyságot és a teljesítmény.”
Az olajipari vállalat a kenőanyagok területén is megtesz mindent, amit csak lehet: a pályalaboratórium – amelyben gázkromatográfiás vizsgálatoknak vetik alá az autókból származó olajmintákat, következtetve ezzel a hajtómű állapotára – továbbra is működik, az egyik csapatkamion hátsó részébe költöztetett parányi laborban Fernando Alonso és Kimi Räikkönen autójának olaját nagyjából húsz-húsz alkalommal ellenőrzik egy-egy versenyhétvége folyamán.