F1 Forma-1 Bernie Ecclestone Lewis Hamilton Jenson Button Osztrák Nagydíj
Bernie Ecclestone néhány napja megszellőztette, hogy a jövő évi Forma-1-es versenynaptár rövidebb lehet az ideinél: a sportág főmogulja azt tervezi, hogy főképp az európai szakaszt meghúzva az idei 21-ről 18-ra csökkenti a futamok számát. Az F+1 Blog által az Osztrák Nagydíj helyszínén megkérdezett versenyzők véleménye megoszlik a kezdeményezéssel kapcsolatban.

 

Ecclestone a Times című londoni lapnak nyilatkozva spendírozta meg, hogy jövőre csökkenthet a versenyek száma, ráadásul az európai rajongók bánatára a szigetországi üzletember jórészt épp az öreg kontinenstől venne el futamokat. Azt persze nem nevezte meg, hogy mely európai országokból vinné el a versenyrendezést, de nem kell jövőlátó üveggömb ahhoz, hogy tudjuk: az Olasz Nagydíj legendás helyszíne, Monza – amelynek szerződése az idei évad végén lejár - régóta vitázik a Formula One Management vezérével, pénzügyileg Spában sem állnak a helyzet magaslatán a szervezők, a németeknél pedig kérdéses, hogy a tavalyi kimaradás után Hockenheim idén milyen évet zár bevételek frontján. Sajtóértesülések szerint a nem európai, de kihulló helyszínek között lehet Montreal is.

„Biztosan ez fog történni” – mondta Ecclestone a jövő évi versenynaptár rövidítésével kapcsolatban. „Egy vagy két ország biztosan kiesik. Nem mondhatom meg, hogy ezek melyek lesznek, de új, nem európai országok léphetnek majd a helyükre. Ez egy világbajnokság, nem pedig Európa-bajnokság, ezt meg kell érteni.”

F1 Forma-1 Bernie Ecclestone Lewis Hamilton Jenson Button Osztrák Nagydíj
Ecclestone egyszerű választ adott arra a felvetésre, hogy mit kellene tennie a veszélyeztetett országoknak – „Fizetni!” -, ugyanakkor hangot adott azzal kapcsolatos meggyőződésének is, hogy nem tehet a veszteséges futamokról: „Ez nem az én hibám, nem én szervezem a versenyeket. A rendező dolga, hogy vonzóvá tegye a versenyét a rajongók számára” – fogalmazott Ecclestone, aki a Magyar Nagydíjra biztosan nem feni a fogát, ugyanis néhány hónapja hosszabbított szerződést a Hungaroringgel és köztudott, hogy imádja Magyarországot.

Kétségtelen, hogy a jelenlegi 21 futam sok, kimerítő a versenyzők, a szerelők, a csapatvezetők és a médiamunkások számára egyaránt, arról nem is beszélve, hogy a temérdek utazás pokolian magas költségekkel jár. „Most például roppant intenzív időszakban vagyunk, négy futamunk van öt hét alatt, ami engem annyira nem zavar, mivel én vasárnap este távozom, csütörtök reggel érkezem. A szerelőink és a többiek helyzete viszont nagyon nehéz, jó, ha egy héten egy napot otthon tudnak lenni a családjaikkal. Mi imádunk versenyezni, nekünk semmi gondunk ezzel, igaz, az már közel sincs rendben, hogy egyik héten Kanadában versenyzünk, a másik héten pedig Azerbajdzsában. Ez olyan, mintha a Brit Nagydíj leintése után rögtön indulnunk kellene Japánba, az egész szezon egyik leghosszabb útjára” – mondta Button az Osztrák Nagydíj csütörtöki sajtónapján.

F1 Forma-1 Bernie Ecclestone Lewis Hamilton Jenson Button Osztrák Nagydíj
Az F+1 Blog kérdésére, hogy támogatja-e Ecclestone kezdeményezését a rövidebb szezonnal kapcsolatban, a 2009-es világbajnok rókás, ravasz vigyorral az arcán felelt: „Nincs kétségem afelől, hogy az ő részéről más oka vannak, hogy le akarja rövidíteni a versenynaptárt” – mondta Button, utalva arra, hogy Ecclestone törekvésének hátterében minden bizonnyal pénzügyi okok állnak.

F1 Forma-1 Bernie Ecclestone Lewis Hamilton Jenson Button Osztrák Nagydíj
Amikor ugyanerről kérdeztük, a háromszoros világbajnok Lewis Hamilton előbb meglepődött, majd arra a következtetsére jutott, hogy számára nem lenne kedvezőtlen fejlemény, ha több futamot rendeznének Európától távol: „Kevesebb verseny Európában?” – kapta fel a fejét a Mercedes klasszisa, majd hozzátette: „Nem hallottam erről. Mindannyian, minden futamon ott vagyunk, kevesebb verseny esetén kevesebbet kellene utaznunk. Személy szerint én imádom a hosszú repülőutakat, így nekem ez talán kapóra jöhet. Pláne akkor, ha olyan országokba mennénk, ahol az időjárás jobb, mint az európai szezon kezdetén. Lehet, hogy a Brit Nagydíj hétvégéje esős lesz, lehet, hogy itt is szakad majd… Szeretem a hosszú utakat, szeretek távolra utazni!”

Ecclestone ereje továbbra is megvan ahhoz, hogy átverje a versenynaptár átszabásával kapcsolatos elképzeléseit, így ha valóban 18 futamos menetrendet akar, valószínűleg meg is valósítja azt. Két éve komoly mozgalom indult az azerbajdzsáni vizit ellen is, mégsem tudta senki kilobbizni, hogy Európa Nagydíj néven futamot rendezzenek az országban, amely arról híres, hogy nem feltétlenül tiszteli az emberi jogokat. Persze Ecclestone-t ismerve az sem elképzelhetetlen, hogy a leépítéssel fenyegetőzve igyekszik kipréselni a pénzt azokból az említett helyszínekből: az évtizedek során bőven szolgáltatott példát ilyesmire a dörzsölt üzletember.