Egyre inkább úgy tűnik, hogy elmérgesedhet a viszony a Kubica-tábor és a Williams között az évad végére. A lengyel pilóta főszponzora Szocsi után nekiugrott az istállónak, miközben George Russell, a különítmény másik versenyzője hangsúlyozza: nagy előrelépést vár 2020-ban az idén történelmi mélypontra süllyedt gárdától.

 

Robert Kubica visszatérése az F1-es versenyzői mezőnybe igazi Hollywood-gyanús sztori, azonban a kezdetek óta tudjuk, hogy a pilóta és munkaadója, a Williams között az első pillanattól kezdve feszült a viszony. Az egyszeres futamgyőztes nyilvánvalóan többet várt annál, mint amit kapott idén a fennállása legpocsékabb idényét produkáló alakulattól, ez pedig minden rezdülésre rányomta a bélyegét.

A köztudottan szókimondó lengyel sosem spórolt a kemény odamondogatásokkal, így az újságírók már fel sem kapják a fejüket, amikor olyan jelzőket használ az FW42-es versenygépekre, hogy „katasztrofális” vagy „pocsék”, de hallottunk már tőle olyat is, hogy „az autóban talán a festés ér valamit”. A pilóta kifakadt Szocsiban is, ahol durva jelzőket nem használt ugyan, de azt kifejtette: egész pályafutása talán legszörnyebb hétvégéje volt az oroszországi, ahol a csapat – egy körrel George Russell kiesése után – a verseny feladására kérte, amit utólag, erő felháborodást kiváltva azzal indokoltak, hogy a távoli futamokra tartalékolni akartak az alkatrészekkel…

Hogy mi az igazság, azt egyelőre nem tudhatjuk, mindenesetre az biztos, hogy amennyiben a Williams állítása valós, a csapat valóban katasztrofális helyzetben van, ilyesfajta gondokkal ugyanis nem szokás küzdeni F1-es szinten. Ha más áll a háttérben, az egyben azt is jelentheti, hogy lehet alapja a Kubica-hívők állításának, amely szerint a grove-i csapat az egészségesnél nagyobb mértékben igyekszik kedvezni másik versenyzőjének, a Mercedes által delegált brit reménységnek. Ami biztos: Kubica főszponzora, az Orlen olajtársaság hivatalos, írásos megkereséssel fordult a Williamshez, állásfoglalást kérve arra vonatkozóan, hogy miért kérték a verseny feladását patronáltjuktól, akinek idei szerepléséért a becslések szerint minimum 15 millió eurót fizetnek.

„Ennek alapján lépéseket fogunk tenni a szerződéses kötelezettségek érvényesítése érdekében” – állt az Orlen közleményében, ez pedig egyes források szerint a legrosszabb esetben akár azt is jelentheti, hogy az olajtársaság megvonja a támogatást esedékes részét a csapatól. Kubica egyébként 2020-ra biztosan nem marad a Williamsnél, a pilóta már Szingapúrban bejelentette: saját maga döntött úgy, hogy nem folytatja az egykoron szebb napokat megélt alakulatnál. Az egyszeres nagydíj-győztes Szocsiban az F+1 Blognak árnyaltan nyilatkozott a jövőjéről: konkrétumot nem árult el, csupán azt, hogy versenyezni szeretne és egyelőre kivár a következő lépéssel kapcsolatos döntéssel és bejelentéssel. Iparági pletykák közben arról szólnak, hogy az Orlen az F1-ben akarja tartani, ennek pedig a legjobb módja az lehet, hogy a Haasnál harmadik pilótaként vállal szerepet: Günther Steiner az F+1 Blognak elismerte, hogy érdeklődnek Kubica iránt, ám a szakvezető azt is megjegyezte, hogy az érdemi tárgyalási fázisig még nem jutottak el.

Miközben a lengyelek már-már hadban állnak a Williams istállóval, Russell köszöni, jól érzi magát és Szocsiban úgy nyilatkozott: látja a fényt az alagút végén és arra számít, hogy az alakulat 2020-ban sokkal versenyképesebb lesz, mint idén. „Látom, ami történik a csapat körül és alkalmam nyílt látni azt is, hogy pozitív eredmények érkeznek a szélcsatornából. A csapat struktúrája is egyre hatékonyabb, mindenki a megfelelő irányba halad. Semmi kétségem nincs afelől, hogy 2020-ban sokkal jobb eredményeket fogunk elérni, mint idén” – mondta az oroszországi hétvégén Russell.

A brit új csapattársa egyébként szinte biztosan az F2 ezüstérmes pozíciójában tanyázó, a Williamsnél tesztpilótaként alkalmazott Nicholas Latifi lesz. Talán nem a valóságtól elrugaszkodott azt gondolni, hogy Russell optimizmusához ez is hozzájárul: a köztudottan ultratehetős családból származó Latifi édesapja ugyan a McLarennél érdekelt, de a paddock-pusmorgások szerint semmiképp nem akarja, hogy fiának csupán vegetálásra legyen esélye. Ha minden igaz, az idősebb Latifi járta ki, hogy a Williams szerződést hosszabbítson a Mercedesszel és állítólag rábírta a csillagos bajnokcsapatot arra is, hogy nyújtsanak az eddigieknél nagyobb segítséget a különítménynek…