Sergio Perez volt az első, aki a Ferrari tehetséggondozó akadémiájáról eljutott a Forma-1-ig, jelenleg pedig Charles Leclerc az aktuális szenzáció, ám számos fiatal van a programban, akik a különféle juniorkategóriákban azért küzdenek, hogy az elődök nyomába léphessenek. Az F+1 Blog annak nézett utána, hogy milyen is az élet az akadémián, hogyan készítik fel a fiatalokat a vörösöknél.
Számos F1-es istállónak van tehetséggondozó programja, ezek működése azonban jócskán eltér egymástól. Van, ahol kimerül csupán a finanszírozásban (vagy jobbára a költségek egy halovány részének fedezésében), olyanról is tudunk, ahol elsősorban látszattevékenység zajlik (az adott fiatal kap egy csapattrikót és egy rádiót, hogy aztán szabadon jöhessen-mehessen a versenyhétvégéken a paddockban), s jóval kevesebb az olyan program, ahol valóban érdemi munka zajlik. A Ferrarié azok közé tartozik, ahol átfogó szakmai munka zajlik, s bár a vörös autók volánjáig mostanáig senki nem jutott el, eredmények azért bőven vannak.
Hogyan indult a program? A kezdő lökést Felipe Massa adta meg, aki a Ferrari környékén pallérozódott és onnan jutott el F1-es pályafutása első állomására, a Sauberhez. Az akadémia megalapítását követően a néhai Jules Bianchi volt az első, akit pártfogásukba vettek a vörösök 2009. decemberében, s bár a francia reménység is eljutott a Forma-1-ig (sőt, az utólag kiszivárgott hírek szerint 2015-re aláírt szerződése is volt az anyacsapattal), mégsem neki sikerült első kadétként bejutnia a csúcsosztályba. Ez a kiváltság Sergio Pereznek adatott meg, akit 2010 végén fogadtak be az akadémiára, csupán néhány nappal azelőtt, hogy a mexikói pilóta mecénásai befizették a 2011-es szezonra a Sauber egyik versenyzői állásába. A közép-amerikainak is lehetett volna sansza a nevelőegyesület volánjára, de nem volt elég türelmes: kiugrott, 2013 végén átpártolt a McLarenhez, ahonnan egy dicstelen szezon után kipenderítették és azóta is a Force Indiánál vegetál.
Míg Raffaele Marciellónak, Mikro Bortolottinak és Daniel Zampierinek nem sikerült a nagy áttörés, addig – bár kevesen emlékeznek rá – Lance Strollnak összejött, igaz, a kanadai csak rövid ideig állomásozott a Ferrarinál, mielőtt áttelepült jelenlegi munkaadójához, a Williamshez. Jelenleg Charles Leclerc az aktuális szenzáció, aki minden juniorszériát megnyert, ahol megfordult eddig és remekbe szabott sauberes debütáló idénye után azt pusmogják, hogy amennyiben kis szerencséje van, KImi Räikkönen helyét is megcsípheti, az akadémián pedig jónéhány fiatal van jelenleg is, akik szeretnék a monacói reménység útját követni.
Hogyan zajlik a munka? A program központja természetesen Maranello, ahol a múltban a Minardinál is megfordult korábbi Ferrari-sportigazgató, Massimo Rivola irányítása alatt zajlik a szakmai munka. „Mindannyian Maranellóban és környékén élnek” – mondta az F+1 Blognak az olasz szakember, felfedve ezzel a program egyik kulcsfontosságú értékét. Más csapatok tehetséggondozó programjaira nem jellemző a „bentlakás”, ami 14 kor környékén (ilyen idős kortól lehet bekerülni a programba) erősen személyiségformáló lehet: az F+1 Blog által megkérdezett fiatalok rendre arról számoltak be, hogy óriási élmény számukra, hogy környékbeli családoknál vannak elszállásolva, ahol mindenből, többen még a ház körüli munkákból is kiveszik a részüket, amikor erre van szüksége a befogadó famíliának.
Persze nem csak az önállóságra nevelés része a programnak: „Mi szervezzük meg az iskolai oktatásukat. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy jól megtanuljanak olasz és angol nyelven, ugyanakkor mi szervezzük a fizikai felkészülésüket, a mentális tréningjeiket is. A mi feladatunk az is, hogy kidolgozzuk számukra a megfelelő étrendet” – árult el további részleteket Rivola, aki kiemelte, hogy az akadémiai programnak fontos részét képezi a fegyelem és a versenyszellem csiszolása: „Mindent megteszünk azért, hogy fiataljaink sportemberként is fejlődjenek. A programnak fontos részét képezi az is, hogy olyan fegyelemre nevelő sportágakat is űznek, mint például a dzsúdó vagy a jóga. Azon vagyunk, hogy amiben csak lehet, versengjenek egymással. Ez egy nagyon fontos eleme az akadémiai képzésünknek és elégedetten mondhatom, hogy van is hatása, mert mindannyian jól teljesítenek” – fogalmazott a szakvezető.
Természetesen fontos részét képezi a vezetési és technikai képzés is az akadémiának: a fiatalok nap mint nap megfordulnak a Ferrari gyárában található szimulátorban, ahol saját kategóriájukban gyakorolnak általában az éppen következő helyszínre. Szimulátort egyébként szinte mindig visznek magukkal a különféle külső összetartásokra, edzőtáborokba is: arról például többen is fülig érő szájjal meséltek, hogy az idei szezont megelőző egyik téli, síelős és hószános edzőtábor idején a szálloda halljában állították fel a szimulátort, amely éjjel-nappal bömbölt, így a szálloda személyzete szó szerint látványosan fellélegzett, amikor a végén összecsomagolták a ketyerét.
Az idei évtől egyébként technikai területen erősített az akadémia, ugyanis szerződtették a Toro Rosso korábbi versenymérnökét, a pumuklis fürtjeiről ismert Marco Matassát, aki igyekszik háttértámogatást nyújtani a fiataloknak, függetlenül attól, hogy melyik kategóriában versenyeznek. Legyen szó Giuliano Alesiről, Antonio Fuocóról, Callum Ilottról vagy épp Enzo Fittipaldiról, az olasz szakember szinte minden helyszínen ott van, hogy segítse és oktassa az ifjú pilótákat az adatelemzésben vagy a versenyautó megfelelő beállításainak feltérképezésében.
„Remek érzés, hogy segíthetem a Ferrari fiataljait. Nagyszerű látni az elszántságukat és az alázatukat, mindannyian mindent megtesznek a siker érdekében. Nagyon élvezem ezt a szerepkört” – mondta a szakember, aki a Toro Rossónál komoly tapasztalatokra tett szert ifoncokkal kapcsolatban, hiszen olyan pilótákkal dolgozott együtt, mint például Daniel Ricciardo, Danyiil Kvjat vagy épp Carlos Sainz.
Ki lesz a következő, aki állandó helyet vívhat ki magának a Forma-1-ben az akadémia növendékei közül? Elméletileg Antonio Giovinazzinak kellene a sorban következnie: az olasz tavaly két futamon már szerepelt a Saubernél, ahol idén – akárcsak az anyacsapatnál – tesztpilótaként van alkalmazva. Ha Leclerc feljebb lépne, a Saubernél gyaníthatóan a 24 éves pilóta kapna lehetőséget a helyén: „Már így is szerencsés fickó vagyok, hiszen harmadik pilótaként számít rám a Ferrari. Sokan csak álmodoznak erről. Nekem is egy álmom vált valóra azzal, amikor szerződtetett a Ferrari. Viszont nagyon nehéz az, hogy nem versenyezhetek. Várok és bízom abban, hogy eljön a lehetőség számomra is, mert bizonyítani szeretném, hogy azért vagyok itt, mert jó pilóta vagyok! Bízom benne, hogy ez jövőre már sikerülhet” – fogalmazott a talján.