Aktualitása nem sok van, mindenesetre érdemes visszatekinteni arra az „ördögszekérre”, amelyet a Renault alkotott 1995-ben és amelyről talán nem túlzás kijelenteni: ez a kocsi volt minden idők egyik legfurcsább Forma-1-es kötődésű csodabogara.
Önálló konstruktőrként és motorszállítóként is rendkívül gazdag múlttal büszkélkedhet a Forma-1-ben a Renault, s amikor csak tehetik, a francia vállalatnál büszkélkednek is a királykategóriában elért sikerekkel. Az utóbbi évek zajos sikereinek emléket állítva többféle Clio-variánst adtak ki, idén tavasszal pedig egy elektromos veszedelmet is fabrikáltak hasonló megfontolásból.
1995-ben is egy furcsasággal rukkoltak elő a franciák: akkor a ’60-as évek végén és a ’70es évek elején a Forma-1-ben is megfordult gyártó, a Matra közreműködésével készítettek egy speciális Espace-t, amely külsőre hasonlított ugyan a közúti modellre, a burkolat alatt viszont inkább az 1993-ban Alain Prost által győzelemre vezetett Williams-Renault FW15C-vel állt nagyon közeli rokonságban.
Az egyetlen példányban legyártott modell karosszériája szénszálból készült, míg a hajtásláncot a Forma-1-es autó hatsebességes félautomata váltója, valamint 3,5 literes, V10-es, megpiszkált „szíve” alkotta: a nagyjából 750 lóerős egységet a Renault mérnökei 800 lóerősre „izmosították” fel. Álló helyzetből a furcsa öszvér százra 2,8, míg kétszázra 6,9 másodperc alatt gyorsult fel, a végsebessége pedig 312 kilométer/óra körül alakult. A karbon-kerámia fékeknek köszönhetően az F1-es Espace lassulás terén is jeleskedett: 270 kilométer/órás sebességről mindössze 600 méter alatt lehetett teljesen megállítania.
Elkészültekor a háromszoros világbajnok Alain Prost – aki utolsó vb-címét épp a Williams-Renault FW15C-vel nyerte – is tesztelte az Espace F1-et a dél-franciaországi Le Castellet-ben, de száguldozott a különleges kocsival az 1993-tól 1995-ig a Williams kötelékébe tartozó David Coulthard is, aki még Sir Frank Williams csapatfőnököt is elvitte egy fordulóra. Sokak számára a Gran Turismo 2-ből lehet ismerős az Espace F1, az autót ugyanis a számítógépes játék alkotói is felvették a virtuális palettára.
Az eredeti Espace F1 jelenleg a Matra gyár múzeumában, Franciaországban tekinthető meg.