Sergio Perez múlt vasárnapi, szahíri 3. helyezése azt üzeni, hogy kevés pénzből is lehet versenyképes teljesítményt nyújtani – véli a Force India csapatfőnöke, a roppant elégedett Vijay Mallya. Igaz, azt az indiai milliárdos is elismeri: az ígéretes produkció ellenére tervezni, jósolni nem tudnak a közeljövőre nézve.
Múlt vasárnap, a Bahreini Nagydíjon Giancarlo Fisichella 2009-es belgiumi 2. helyezése óta első ízben ünnepelhetett dobogós helyezést a Force India, köszönhetően a Mercedesek mögött befutó Sergio Pereznek. Mivel a dupla diadalt arató csillagosok mögött rendkívül szoros volt a mezőny, a silverstone-i együttes produkciója mindenképpen elismerésre méltó, ám Vijay Mallya társtulajdonos-csapatfőnök rámutatott: egy másik nyomós okuk is van arra, hogy elégedettek legyenek.
„Abszolút!” – felelte a boldog szakvezető a sportág hivatalos honlapjának, a Formula1.com-nak arra a kérdésre, hogy Perez mostani eredménye, az előző két futamon gyűjtött pontok és a konstruktőri tabellán jelenleg elfoglalt 2. pozíció azt sugallják-e, hogy korlátozott költségvetéssel is lehet hatékonyan csapatot működtetni a Forma-1-ben. „Az eredményeink magukért beszélnek. Másokhoz képest nekünk erősen korlátozottak a pénzügyi lehetőségeink, valamint az eszközeink is. A szélcsatornánk például még mindig ugyanaz, amelyet Edddie Jordan épített annak idején. Ehhez képest Ausztráliában és Malajziában is ott voltunk a legjobb tíz között, itt Bahreinben pedig dobogós helyen végeztünk. Nem is lehetnék boldogabb!”
Noha a pontos adatok nem ismertek, a különféle becslések alapján arra lehet következtetni, hogy Mallya alakulata a nagyobb csapatok költségvetésének feléből működik. Míg a Red Bull, a Ferrari és a McLaren éves büdzséjét nagyjából 250-280 millió euróra taksálják, addig a Force Indiánál körülbelül 110-120 millió euró állhat rendelkezésre, ráadásul ennek zömét Mallya és a közelmúltban a törvénnyel is összeütközésbe kerülő társa, Roy Sahara biztosítja.
Aligha lehet kétséges, hogy a Jean Todt FIA-elnök által szorgalmazott, de a Forma-1 Stratégiai Munkacsoportjában szavazati joggal bíró hat istálló - a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, a McLaren, a Lotus és a Williams – által leszavazott évi 150 millió eurós költségvetési limit kapóra jönne a Force Indiának, amely egy ilyen rendelkezés esetén kedvező esetben talán huzamosabb időre is az élmezőny közelében ragadhatna. Nem véletlen, hogy Bob Fernley, Mallya csapatvezető-jobbkeze háborgott a kialakult helyzeten és szorgalmazta, hogy a költségek csökkentését elősegítő szabályok mellett szükség van bizonyos mértékű büdzsélimitre – mint fogalmazott – „a sportág fenntarthatósága érdekében”.
Mallya a Formula1.com-nak elismerte, hogy a sportág „ikonjának” számító Ferrarik megelőzése jócskán felvillanyozta, ugyanakkor leszögezte: tudja, hogy a jelenlegi helyzetben eredmények vonatkozásában még a közeljövőre nézve sem tudnak tervezgetni vagy jósolgatni.
„Mindig arra törekszünk, hogy javuljunk” – mondta a nagyfőnök. „Természetesen fantasztikus lenne, ha már a következő futamon, Kínában meg tudnánk ismételni a dobogós helyezést, de annyira kiélezett a versengés, hogy jósolni egyszerűen képtelenség. Úgy gondolom, hogy az egyetlen csapat, amely jósolgathat, az a Mercedes, mert ők sokkal gyorsabbak mindenki másnál. Nem hiszem, hogy többiek pontosan be tudnák lőni azt, hogy hol tartanak majd.”
Mallya hangsúlyozta azt is, hogy az idei eredmények alátámasztják: jó döntésnek bizonyult kitartani a Mercedes, mint hajtáslánc-beszállító mellett. A különítmény 2009 óta ügyfele a csillagos márkának, ám a tavalyi év elején felerősödtek a pletykák, hogy az alakulat kacérkodik a Renault-val. Végül a 2013-as idény rajtja után nem sokkal meghosszabbították a kontraktust: „Sokat köszönhetünk nekik, mert az erőforrás a tesztek kezdete óta megbízható, így nyilvánvalóan jól döntöttünk, amikor újra aláírtunk a Mercedesszel” – fogalmazott az indiai pénzember.