Timo Glock / Marussia

Noha Timo Glockot nem is olyan régen még a Forma-1-es mezőny egyik legkomolyabb tálentumaként tartották számon, a német az utóbbi években burokba került, és a jelek szerint képtelen kitörni onnan. A versenyző már most megszellőztette, hogy valószínűleg jövőre is a sereghajtó Marussiánál marad, lojalitását azonban nyilvánvalóan csak a kényszer szüli.

„Igen, így van” – felelte a napokban a pilóta, amikor az egyik német internetes szakportál kerek-perec rákérdezett, hogy 2013-ban is a Marussia istállónál folytatja-e Forma-1-es pályafutását.

Bár a 30 esztendős versenyző előszeretettel hangoztatja, hogy élvezi a munkát a Marussiánál, az ezer sebből vérző különítmény irányába tanúsított lojalitása kétségkívül csak álca. Jól árulkodik erről az is, hogy a német utalt rá, nem csapná le a telefont, ha valamelyik nagyobb istálló vezére lenne a vonal másik végén egy ajánlattal: „Nem számít, hogy ki hív, én mindig udvariasan válaszolok a telefonhívásokra!”

Noha Glock lazasága és szimpatikus hozzáállása az évek során semmit nem változott, jól ismert hűvös mosolya mögött egyre keserédesebb történet húzódik. Amikor 2001-ben Eddie Jordan a nevével fémjelzett alakulatnál Giorgio Pantano helyén bedobta a mély vízbe Glockot, aki első nekifutásra a pontokat érő 7. helyen végzett, a fiatalt Németország új reménységeként kezdték emlegetni.

A bombameglepetés ellenére a versenyzőre hányattatás várt, jobb híján kénytelen volt belekósolni az IndyCarba is, majd akárcsak a közelmúltban Romain Grosjean, a német is a GP2-ben építette újra a karrierjét. 2007-ben – párhuzamosan a BMW tesztpilótai státuszával - a bajnoki címig vitte, ami ugródeszkát jelentett számára a Toyotához: a japánoknál két szezont húzott le, összehozott három dobogós helyezést is, de mivel az áttörésre hiába váró, a gazdasági válság előszelétől megrettenő autógyártó csapata kivonult a Forma-1-ből, Glock sorsa is bizonytalanná vált.

Köszönhetően az előző évek jó teljesítményének, a német ajánlatot kapott az akkoriban mélyrepülést produkáló Renault-tól, ám inkább a 2010-ben új belépőként érkező Marussia-jogelődöt, a CFD-technológiát erőltető és a milliárdos Richard Branson révén nagy terveket szövögető Virgin Racinghez írt alá. Ez kulcsmomentumnak bizonyult: a körülmények összjátéka megtévesztette a németet, aki húzása miatt olyan csapdába került, amelyből azóta sem tud szabadulni.

Timo Glock / Marussia

„Abban a helyzetben ugyanazt tenném most is” – mondta Glock, amikor a napokban arról kérdezték, hogy a Renault-jogutód Lotus idei remek szereplését látva nem bánta-e meg a 2009 végén hozott döntését. „Nem bánkódom. Ha meghozok egy döntést és tudom, hogy miért döntöttem úgy, akkor nincs értelme azon keseregni, hogy ’mi lett volna ha…’ Csak én tudom, hogy mi volt a helyzet akkoriban, senki más. Ennek fényében mondom azt, hogy abszolút korrekt döntést hoztam.”

Csodára aligha számíthat Glock, ám a házon belüli helyzet egyre izgalmasabbnak tűnik: míg korábbi csapattársaihoz, Lucas di Grassihoz és Jerome d’Ambrosióhoz képest egyértelműen alapembernek tekintették a Banburyben székelő alakulatnál, addig a jelek szerint Charles Pic-kel másként alakulhatnak a dolgok. Mint a Hungaroringen kiszivárgott, a német alaposan berágott az elsőéves franciára, aki idén már nem először jobbnak bizonyult nála az időmérőn és a futamon is.

Glock az autót nemes egyszerűséggel vezethetetlennek titulálta Mogyoródon, kollégáját pedig azzal vádolta meg, hogy feltartotta a kvalifikáción: „Másodszor vagy harmadszor történt ilyen idén, úgyhogy itt lenne az ideje, hogy a csapat elbeszélgessen vele. Lehet, hogy nem is ért angolul?” – mondta cinikusan a német, akinek két 14. helyezés a legjobb eredménye az idei szezonban.

Jól árulkodik Glock csalódottságáról az is, hogy nemrégiben már a Marussia és a McLaren között fennálló technikai partnerkapcsolatot is leszólta a sajtó nyilvánossága előtt. Mint fogalmazott, gyümölcsözőnek semmiképp sem nevezhető a szövetség, ’de jelen pillanatban nem is ez a legfőbb gond, hanem az, hogy a futamokon majdnem kört kapok a csapattársamtól’.

Bár semmi jel nem utal arra, hogy valamelyik nagyobb alakulat kiemelni készülne Glockot a Marussia-káoszból, a remény hal meg utoljára. Az előző két szezonban hasonlóan nehéz kenyér jutott Heikki Kovalainennek is, igaz, a finn állítólag közelebb jár a megoldáshoz: az egyszeres futamgyőztes pilóta a Lotus/Caterham színeiben az utóbbi két szezonban addig ütötte-vágta az ellenfeleket a sereghajtók mezőnyében, hogy a legfrissebb pletykák szerint jövőre már egy nagyobb istálló színeiben kezdheti a szezont.