Háromszoros világbajnokára, Lewis Hamiltonra bízta az idei autó kormányának bemutatását a Mercedes Forma-1-es istállója. A brit pilóta elmagyarázta a bonyolult szerkezet rejtelmeit és azt sem felejtette el kihangsúlyozni, hogy neki is komoly szerepe volt a kütyü kifejlesztésében.
Hamilton a csapat által közreadott videóban rögtön saját érdemeinek forszírozásával indít: „Akárcsak az előző csapatomnál, a mostani csapatomnál is együtt dolgoztam a mérnökökkel azon, hogy csökkentsük a kormány súlyát. A tervezés során például a formát én magam alakítottam ki. Amikor csatlakoztam a csapathoz, a kormány túlságon nagy volt. Egyáltalán nem volt szükséges például, hogy a kormány fogantyúja alul össze legyen kötve a középső, központi résszel, ezért fogtuk és ezt a részt egyszerűen átvágtuk. Csak ezzel a húzással legalább 200-250 grammal könnyebb lett a kormány” – magyarázza a pilóta.
Amikor a Forma-1 turbós hibrid erőforrásokra váltott 2014-ben, a mérnökök és a pilóták számára is komoly kihívást jelentett, hogy az egyébként is zsúfolt kormányokon újabb és újabb kapcsolók, gombok jelentek meg. „Az idei kormányunk a 2014-es és a 2015-ös leszármazottja, a nagy kijelző is megmaradt” – mondja Hamilton, aki igyekszik bemutatni a különféle színes gombok és tekergetnivalók áradatát. Megtudjuk a brittől, hogy a három nagyobb kapcsoló közül a sárga a stratégiai beállításokra (például az energia-újrahasznosítás mértékének állítására) szolgál, a jobb oldali kék aprósággal a hajtáslánc beállításaival variálhat, míg a középső egy multifunkciós kapcsoló, 16 különféle funkcióval. Egyebek mellett ezzel kapcsolhat ki szenzorokat, ezzel állíthatja a nyomatékot, a motorféket, a sebességszabályozót, a differenciált vagy épp a kijelző beállításait.
„A kedvencem a marker gomb, amit akkor nyomok meg, ha valamilyen gondom adódik. Ez a jel megjelenik az adatok között is, ami segítséget jelent azok elemzésekor” – mondja Hamilton, aki a legtöbbet használt kapcsolók közé sorolja a fékerő-elosztás szabályozására szolgáló, mindkét oldalon megtalálható tekerős kapcsolókat, a DRS, a boxutcai sebességszabályozó, valamint a rádióüzenetek nyugtázására szolgáló gombokat is.
Mint a videóban Hamilton felfedi, a kormány hátsó részén is található két gomb, amelyek bizonyos helyzetekben az előzéseket segíthetik. Amikor a verseny közben a használt hajtáslánc-beállítás által biztosítottnál több erőre lenne szükség, akkor nem feltétlenül szükség az elülső oldalon található kapcsolókkal babrálni: átmenetileg, néhány másodperc erejéig a gomb megnyomásával másik üzemmódba lehet átváltani. „Ezeket csak ritkán használjuk” – magyarázza Hamilton, aki azt is hozzáteszi a körülbelül 50 ezer fontot érő aprósággal kapcsolatban, hogy „valószínűleg ez a legmodernebb kormány, amely valaha készült!”
Korábban egyébként – épp a Mercedes jóvoltából - már az is kiderült, hogy a versenyzők eltérő elrendezést preferálnak a kormányon, ráadásul nem erre kényesek, hanem a kesztyűkkel kapcsolatban is: van, aki a belül és van, aki a kívül varrottat kedveli.
Genfben a konstruktőri trófea
A Mercedes standján
Március 3-án kezdődött és egészen 13-áig tart a 86. Genfi Autószalon, az autóipar egyik legnagyobb seregszemléje, ahol a Forma-1-ben érintett autógyártók közül csak a Mercedes büszkélkedik F1-es versenygépével. A csillagosok standján ott feszít a tavalyi Ezüstnyíl, amely mellé kiállították a konstruktőri trófeát is.