Toto Wolff és a Mercedes jelenlegi vezérkara agyondicsérte már az előző éra jeles alakjai közül Michael Schumachert és Ross Brawnt is, mint az idei világszóló sikerek megalapozóit, a korábbi sportigazgatóról, Norbert Haugról azonban mintha megfeledkeztek volna. Pedig a jelenleg tévés DTM-szakértőként dolgozó egykori vezér is büszke a dicsőségre, magáénak érzi azt és úgy véli, hogy jóval jelentősebbek az idei eredmények, mint amilyennek a közvélemény értékeli.
Mint ismeretes, az újságíróból lett Mercedes-sportigazgatót több mint három évtizednyi szolgálat után 2012 végén váratlanul menesztette a csillagos márka, miután felelőssé tették azért, hogy a 2010-ben útjára indított gyári alakulat fennállása harmadik idényében is inkább sikertelen volt, mint sikeres. Azóta a Mercedes már a Forma-1 sikercsapata, s míg Schumacher és Brawn múltbeli tevékenységéről ódákat zengenek a márkánál, Haug szerepéről szinte szó sem esik.
Pedig az ex-vezér – amellett, hogy szalutál a jelenlegi menedzsment tagjainak, Wolffnak, Paddy Lowe-nak és Niki Laudának – magáénak is érzi az idei sikereket. Mint arra a napokban a Motorsport Magazin című osztrák lapnak adott interjújában Haug rávilágított: az idei teljesítmény nyomatékosítja, hogy jó döntés volt 2010-ben útjára indítani a gyári alakulatot.
„Ehhez az egész csapat, több mint ezer elkötelezett és komolyan összpontosító ember munkája szükséges volt. Igaz, amikor alig öt évvel ezelőtt útjára indítottuk a programot, még jóval kevesebben voltak a korlátozási egyezmény miatt. Boldog vagyok, hogy akkor lecsaptunk a vállalható költségek által felkínált ötletre és 2010-ben elindítottuk az Ezüstnyilak gyári csapatát. Most, négy és fél évvel később ezt alátámasztja a konstruktőri vb-cím elhódítása is” – fogalmazott Haug, akiről mindenki tudja: kulcsszerepe volt abban, hogy a Brawn GP felvásárlásával a Mercedes a gyári csapat indítása mellett döntött.
Noha sokak szerint a Mercedes jelenlegi menedzsmentje csak nehezen birkózik meg idén azzal, hogy a különítmény képviseli a domináns erőt a Forma-1-ben, Haug úgy véli, hogy a gárda ’érett’ teljesítményt nyújt 2014-ben. „Ezt mutatja az is, hogy négy és fél évvel az első autóbemutató után már megvan a világbajnoki cím” – fogalmazott a korábbi szakvezető. „Vannak bajnokcsapatok, amelyeknek öt évnél többet kellett várnia az első futamgyőzelemre és olyanok is, amelyek több mint fél évtizede nem tudtak újabb bajnokságot nyerni. Ezek jól megmutatják, hogy a Forma-1-ben nemhogy dominálni, de nyerni is borzalmasan nehéz. Idén az Ezüstnyilak annyira dominánsak, amennyire csak kevés alakulat volt képes korábban a Forma-1 történelmében.”
Az általános közvélekedés a Mercedes idei fölényét elintézi annyival, hogy kijött nekik a lépés és jobban alkalmazkodtak az idén életbe lépett hajtáslánc-formulához, mint a riválisok, Haug szerint azonban így is van olyan szemszög, amelyből szemlélve jócskán felértékelődik az alakulat idei produkciója. „Ha figyelembe vesszük, hogy az új motorszabályok a Renault és a Ferrari kérésére az eredetileg tervezett 2013 helyett csak idén léptek életbe, szerintem a Mercedes fölénye még inkább lenyűgöző” – vélekedett a 61 esztendős szakember.
Mivel a Mercedes előnye az évad végéhez közeledve is tetemes, a szabályok pedig nem változnak jelentősen, Haug szerint a csillagos alakulatot 2015-ben is nehéz lesz elcsípni. Bár a Renault és a Ferrari minden követ megmozgat annak érdekében, hogy kiharcolják a motorfejlesztések befagyasztását, s az izgalmasabb bajnoki csatározások érdekében a nyilvánosság is szimpatizál a kezdeményezéssel, Haug szerint a Mercedes vezetése gyaníthatóan nem tulajdonít jelentőséget a kívülről érkező véleményeknek. Igaz, az ex-szakvezető megjegyezte, hogy a múltban is születtek olyan megoldások, amelyek a sportág és a nézők érdekeit szolgálták, s mint fogalmazott – „biztos vagyok benne, hogy lesz ilyen a jövőben is”.