A csúf orrkúpok és a zajszint csökkenése miatt tömegek lázadoznak az új Forma-1-es szabályrendszer ellen, pedig a regulacsomag már jóval a múlt hétvégi, Melbourne-ben tartott évadnyitány előtt beváltotta egyik legfőbb küldetését és a Honda formájában bevonzott egy újabb gyártót. A McLaren oldalán jövőre visszatérő japán vállalat vezetői a napokban újfent nyomatékosították: a döntést nagyban elősegítette, hogy a közúti autózás területén is érdemi hasznot kovácsolhatnak az F1-es szerepvállalásból.
Amikor a Forma-1 döntnökei évekkel ezelőtt eltervezték, hogy a sportágban teret engednek az autóipart is uraló trendnek, a downsizingnak, amit megspékelnek egy nagy adag hibrid technológiával, tudták jól, hogy ezzel nem csak a környezetvédelem leple alá húzódhatnak be, hanem megteremtik a lehetőségét annak is, hogy a közeljövőben újabb gyárak csatlakozzanak a felhozatalhoz. Lehet, hogy a végtermék nem mindenki tetszését nyerte el, az viszont tény, hogy az egyik legfontosabb küldetés már közel egy évvel a debütálás előtt teljesítve lett, amikor kiderült, hogy a Honda 2015-től a McLaren exkluzív hajtáslánc-partnereként visszatér a királykategóriába.
Mióta megtörtént a nagy bejelentés, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a Hondát kizárólag az motiválja, hogy szeretnék helyreállítania a legutóbbi, 2000 és 2008 közötti Forma-1-es kaland során megtépázott hírnevet, ám a vállalat vezetői múlt hétvégén, egy Suzukában tartott promóciós rendezvényen nyomatékosították: ez csak részben igaz. Annyit még nem javult a gazdasági helyzet, hogy kizárólag a sportsikerek hiánya motiválja az új előírásokkal még inkább költségessé vált sportágba való visszatérést, s ezt alátámasztotta a kutatási-fejlesztési részleg főnöke, a gyártó sporttevékenységét irányító Yasuhisa Arai is, aki hangsúlyozta: az új előírások révén a Forma-1 ismét komoly száguldó laboratóriummá vált, ahol a szereplésnek jelentős, az autóiparban is kamatoztatható haszna lesz.
„Az új technológiák révén ismét rendkívüli lett a kihívás” – nyilatkozta Arai, aki szerint az új hajtáslánc-szabályok révén „soha nem várt szintre lehet emelni az erőforrások üzemanyag-hatékonyságát”. A szakember szerint különösen az új hőenergia-rendszer, az MGU-H lehet érdekes, amely révén jócskán javítható a közúti autók termális hatékonysága: „Ennek fejlesztése óriási feladat, de amennyiben megfelelően van kivitelezve, könnyen alkalmazható a hagyományos autókban is.”
Attól persze nem kell tartani, hogy a Honda kizárólag azért érkezik, hogy a Forma-1-ben szerzett tapasztalatok révén minél gazdaságosabbá varázsolja utcai autóit, s ezt Arai sem leplezi: „Mi értelme lenne a versenyzésnek, ha nem nyernénk? Éppen ez az oka annak, hogy egy sokszor bizonyított, győztes csapattal állunk össze” – fogalmazott a szakember, utalva a McLarenre, amellyel 1988 és 1992 között a sportág történelmének egyik legemlékezetesebb időszakát produkálták: a közösen lehúzott öt szezonból az első négy során 64 futamból 39-et megnyerve az összes egyéni- és konstruktőri vb-címet begyűjtötték.
Bár a boszorkánykonyhában készülő hajtómű egy hangmintáját már a tavalyi Japán Nagydíj idején közreadták, azzal kapcsolatban továbbra is titkolóznak, hogy milyen fázisban tartanak az előkészületekkel. Az biztos, hogy Honda-mérnökök egy csoportja egy ideje már a McLaren wokingi főhadiszállására telepítve dolgozik, arról viszont továbbra sincs információ, hogy mikor hallhatjuk először tesztkörülmények között a pályán száguldó erőforrást. Ugyan a lehetőség adott lenne, hogy egy több évvel ezelőtti versenyautóba építve próbálgassák az új alkotást, néhány hónappal ezelőtt ilyesmi még nem szerepelt a tervek között.
„Jelenleg nem tervezünk ilyesmit. Manapság a hajtáslánc egy rendkívül komplikált rendszer. Úgy gondolom, hogy a gyártók rendkívül kifinomult tesztpaddal rendelkeznek, így a hajtásláncok fejlesztési munkálatainak zöme ott zajlik majd, nem pedig az autók hátuljába építve” – mondta tavaly augusztus végén, a Belga Nagydíj hétvégéjén Martin Whitmarsh, a versenyistálló akkori vezére, aki azóta már nincs a helyén, s könnyen előfordulhat, hogy a csapat szenvedését megelégelve a parancsnoki hídra visszatérő Ron Dennis más terveket forgat a fejében.