Romain Grosjean múlt héten a Haas F1 Team észak-karolinai központjában járt, ahol egy sajtókonferencia keretein belül bejelentették új szerződését és a pilóta körbenézett a szerveződő alakulat amerikai főhadiszállásán is. Volt mit megtekintenie, a tulajdonos Gene Haas ugyanis a legnagyobbakkal vetekedő motorsport-birodalommal rendelkezik arrafelé…

 

Köztudott: a Forma-1-es projektre a Ferrarival és a Dallarával szövetkező Haas istálló kétlaki életre van berendezkedve, ugyanis tevékenységének egy részét az amerikai központból, Kannapolisból végzi majd, ugyanakkor a szezon közbeni karbantartási és egyéb munkálatok helyszíne a nagy-britannia Banbury lesz, ahol felvásárolták a Manor-jogelőd Marussia korábbi főhadiszállását.

Az új Forma-1-es létesítmény főbejárata


Mindkét létesítmény a beüzemelés, felműszerezés fázisában jár, de Grosjeannak így is volt mit látnia, túlzás nélkül lehet ugyanis kijelenteni, hogy a tulajdonos Gene Haas kannapolisi birodalmát a legnagyobbak is megirigyelhetik. A CNC- és egyéb gépezetek gyártásából milliárdossá lett, autósport-bolond amerikai üzletember az észak-amerikai Forma-1-es létesítményt közvetlenül másik versenysportbeli érdekeltsége, a Stewart-Haas NASCAR-istálló központja mellé építette fel.

Haas birodalma: bal oldalon a NASCAR, jobb oldalon a Forma-1


Haas nem véletlenül döntött így:  a nagyfőnök azt szeretné, ha a két érdekeltsége minél inkább összedolgozna, a Forma-1-es technológiát szeretné hasznosítani négyautós – jelenleg Kurt Busch-t, Danica Patricket, Tony Stewartot és Kevin Harvicket foglalkoztató – NASCAR-alakulatánál is. Azt már korábban bejelentették, hogy a kapocs megteremtését az amerikai veterán mérnökre, Matt Borlandra bízzák, aki technológiáért felelős elnökhelyettesként tevékenykedik majd Haas autósport-birodalomában.

Matt Borland a NASCAR világában edződött


„Örömömre szolgált, hogy segíthettem a korábban kétautós Stewart-Haas Racingnek olyan négyautós csapattá válnia, amely bármikor meg tudja nyerni a bajnokságot. Most mindkét világból a legjobbat kapom majd, mert tovább segíthetem a NASCAR-csapatot, miközben építjük a Haas F1 Teamet is. A Stewart-Haas Racingnél hatékony munka zajlik és a legjobb, leghasznosabb gyakorlatokat felhasználjuk majd a Haas F1 Teamnél is. A két szervezet jobbá teszi majd egymást és nagyon büszke vagyok arra, hogy részese lehetek ennek” – nyilatkozta kinevezésekor Borland, akinek nemcsak NASCAR-os, hanem Indycar-tapasztalatok is lapulnak a tarsolyában.

A Forma-1-es létesítmény előtere


Grosjean természetesen áradozott arról, amit az észak-amerikai vizit során látott és tapasztalt új csapatánál, ugyanakkor nem feledkezett meg arról, hogy sugallja: a Ferrari közelségének is roppant komoly szerepe volt abban, hogy a gyári Renault-nak hátat fordítva belevág az új kalandba a szerveződő alakulattal.

A Forma-1-es központ tárgyalója: itt születnek a nagy döntések


„Nagy szerepet játszott a döntésemben az, hogy a Ferrari is ott áll a csapat mögött és sok olyan komponenst szállítanak, amelyet roppant nehéz elkészíteni. A jó mérnököknek, a jó motornak és a jó váltónak köszönhetően ez az egész roppant szexi” – nyilatkozta néhány napja a francia pilóta, akit motivál az is, hogy egy amerikai alakulat tagja lesz. Tengerentúli identitású együttes legutóbb három évtizede próbálkozott a Forma-1-ben, vajmi kevés sikerrel, Haasék formációját azonban a legszigorbb szakmai kritikusok szerint is illik komolyan venni.

Itt szerelik majd Grosjeanék F1-es versenygépeit


„Izgatott vagyok az amerikai drukkerek miatt, egy ilyen hatalmas országban biztosan sokan szorítanak majd értünk.  Már nagyon várom, hogy felfedezzem magamnak az új kocsit, az új csapatot és az új környezetet. Új kormány, új ülés… Ez az egész olyan, mint karácsonykor, amikor új játékszert kapunk. Alig várom, hogy kipróbálhassam!” – mondta a jelenleg még a Lotus kötelékét erősítő francia pilóta.

Gépek harckészültségben

Mérnöki hídfőállás

Haas ultramodern szélcsatornája