Többé-kevésbé rendeződött a Lotus helyzete pénzügyi fronton, s ebben jelentős szerepe van annak is, hogy a különítménynek 2014-ben sikerült az utolsó fillérig kifizetnie Kimi Räikkönen elmaradt bérét az előző két szezonból – árulta el a csapat ügyvezető igazgatója, Matthew Carter.
Az enstone-i egylet képviselője a Motorsport Total című online szaklapnak beszélt a gárda pénzügyi helyzetéről, külön kihangsúlyozva azt, hogy kinyögték Räikkönen elmaradt bérét, amely miatt olyannyira megromlott a 2007-es vb-első és a csapat kapcsolata, hogy 2013-ban már az évad vége előtt elváltak útjaik. A német lap szerint az alapbér és a magas pontprémium miatt a gárda 2012-re és 2013-ra összesen 35 millió dollárral volt adós a finn versenyzőnek.
„A tartozásokkal kapcsolatos helyzetünk jelentős javulást mutat az előző évhez képest. Tartozásunk egyik legjelentősebb szeletét Kimi Räikkönen bére tette ki, de ezt szerencsére sikerült teljes egészében rendeznünk” – mondta Carter, aki elárulta azt is, hogy 2014-ben a Lotus átalakította a teljes legénységet: 98 munkatárstól megváltak, így 470-re csökkent a foglalkoztatottak száma, ráadásul a kiadások mérséklésének jegyében az összlétszámból körülbelül 40 főt csak eseti jelleggel, szükség esetén alkalmaznak.
Az online lap szerint a 2014-es intézkedéseknek köszönhetően sikerült 5-7 millió euróra mérsékelni a csapat éves veszteségét, amely annak fényében mindenképpen előrelépés, hogy 2012-ben ugyanez a mutató 70, 2013-ban pedig közel 83 millió euróra rúgott. A pénzügyi helyzet rendezéséhez hozzájárult az is, hogy Pastor Maldonado érkezésével a venezuelai állami olajtársaság 25-30 millió eurót, míg a további partnerek közül a Microsoft 18, a Burn 4, a jövőre pedig a Williamshez átpártoló Unilever pedig szintén 18 millió eurót irányított az együtteshez.
„Mindenki azt mondja, hogy a Lotus a csőd szélén áll, de megnyugtatok mindenkit, hogy ez nincs így” – mondta Carter. „Bevettük a kanyart, a komoly veszteségek után a mérlegünk egyensúlyban van. A terv az, hogy pénzügyi tekintetben megvédjük magunkat, de úgy, hogy aztán a versenypályán is javuljanak az eredményeink.”
2015-re a Lotus a méregdrága - és harmatosan muzsikáló – Renault-erőforrások után az elfogadhatóbb áron kínált Mercedes-egységekre vált, s számíthatnak az együtt maradó páros, Maldonado és Romain Grosjean szponzoraira is, az Unilever azonban például kihátrál. Aligha lehet kétséges, hogy ebben szerepe van az együttes mélyrepülésének is, így Carter nem titkolja: kulcsfontosságú lehet, hogy milyen eredményeket érnek majd el az új szezonban.
„Nem akarok hazudni: ha ismét olyan szezonunk lesz, mint amilyen a 2014-es volt, akkor valódi problémával kell majd szembenéznünk. A támogatóink arra számítanak, hogy jövőre ismét versenyképesek leszünk, így ha ez másként alakul, akkor tényleg gondjaink lesznek” – fogalmazott Carter, akinek az idei szerény 10 pont és a konstruktőri 8. hely után kalkulálni kell azzal is, hogy a gárda csak keveset kap majd a Formula One Management által kiosztott, a televíziós jogdíjakból származó pénzből.
Mint ismeretes, Grosjean a Mercedes-erőforrásokról szóló szerződés bejelentése kapcsán a Lotus 2015-ös kilátásaival kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy dobogós helyezéseket vár az alakulattól.