Erősödnek a spekulációk, amelyek szerint a Forma-1-es karrierjétől egy ralibaleset miatt búcsúzó Robert Kubica újra formaautóval szeretne versenyezni. Ha minden igaz, a lengyel pilóta az ex-F1-esek jelenlegi legfőbb gyűjtőhelyén, a Formula-E-ben szeretné kipróbálni magát.
Kubica a 2011-es évad rajtját megelőző felkészülési időszakban szenvedett ralibalesetet egy olaszországi futamon, amikor Skoda Fabiájával olyan szerencsétlenül vágódott egy szalagkorlátnak, hogy az szó szerint felnyársalta a versenyautót. A 76 nagydíjon indult, egy futamgyőzelmet is jegyző versenyző olyan súlyos kar- és kézsérüléseket szenvedett, hogy hetekig az amputáció is benne volt a pakliban.
A lengyel versenyző végül megúszta a legrosszabbat, ám roppant ígéretes Forma-1-es karrierjének folytatásáról le kellett mondania. Rehabilitációja után a pilóta a ralisportban talált új otthonra: az Európa-bajnokságon és a vb-sorozatban Forddal és Citroennel próbálkozott, ám komolyabb sikerek helyett jobbára csak a bukásairól lehetett hallani. Bukfenccel zárta az idei évad nyitányát, a Monte-Carlo-ralit is: miután bejelentette, hogy a Svéd-ralin biztosan nem lesz ott, legutóbbi vb-s szereplését a lengyel sajtó a ralis pályafutás záróakkordjának tartja.
Kubica több forrás szerint a ralizás után ismét a pályaversenyzéssel kacérkodik: úgy hírlik, hogy az egyre sikeresebb, a Forma-1-ből kikopott pilóták körében rendkívül népszerű elektromos hajtású formaautós szériával, a Formula-E-vel kacérkodik. Kérdés persze, hogy csuklója és a karja lehetővé tenné-e számára, hogy ismét nyitott, együléses autóval száguldozzon, nemrégiben ugyanis a brazil UOL-nek nyilatkozva elismerte: bár néhány éve az F1-es remény is felcsillant előtte, saját maga mondott nemet a lehetőségre.
„Volt egy terv egy Forma-1-es tesztre és biztos voltam benne, hogy képes vagyok végigcsinálni, de aztán felmerült a kérdés, hogy mi lesz azután? A sérült karom jelentette korlátok miatt semmit nem tudtam volna tenni. A csuklómat és a karomat nem tudom forgatni, s míg ezt egy túra- vagy raliautóban tudom kompenzálni a vállammal, a Forma-1-es autó pilótafülkéje túlságosan szűk ehhez” – idézte a dél-amerikai sajtóorgánum a pilótát.
Kubica az incidens után soha többé nem vizitált a Forma-1-es paddockban, s mint elárulta, saját maga döntött így: „Elmehetnék a futamokra, hogy többet legyek a barátaimmal, de úgy döntöttem, hogy inkább hanyagolom ezt. Nem azért, mert barátságtalan a közeg vagy bármi, egyszerűen túl sok ott az emlék. Őszintén szólva megtekinteni sem könnyű számomra egy Forma-1-es versenyt. Nem azért, mert azt látom, hogy Lewis és Nico harcol a bajnokságért, hanem azért, mert hiányzik, hogy jómagam nem csatázhatok velük” – fogalmazott a 31 esztendős pilóta.
Nagyobb összegben nem mernénk fogadni arra, hogy Kubicának a jelenlegi állapotában teremhet bármiféle babér a Formula-E-ben, arra viszont igen, hogy a lengyel valamilyen formában biztosan megpróbálja feltérképezni ezt a lehetőséget. Alternatívaként valamilyen más pályaautós műfaj jöhet szóba: például a DTM, ahol 2013 januárjában a Mercedes jóvoltából részt vehetett egy valenciai teszten. Igaz, akkor, két évvel a ralibaleset után Toto Wolff sportigazgató úgy értékelte a tréninget, hogy Kubica „még nem száz százalékig fitt” ahhoz, hogy abban a sorozatban versenyezzen…