Szerdán, a dél-franciaországi Paul Ricard versenypályán újra vezethette a Renault Forma-1-es autóját Robert Kubica, aki a kiszivárgott információk szerint 90 kört tett meg. A sportágból 2011 februárjában egy durva ralibaleset miatt kiszoruló lengyel körül egyre nagyobb a pezsgés: a francia csapat igyekszik vakítani, de a pilóta egyre elszántabb és vannak, akik biztosak benne, hogy még most is megállná a helyét a királykategóriában.
Kubica a 2011-es ralibaleset óta júniusban vezetett először Forma-1-es autót, amikor Valenciában kipróbálta a Renault 2012-es gépét. Az eltelt éveket ralizással, valamint különféle pályaverseny-sorozatok ízlelgetésével töltő egyszeres nagydíj-győztest tűzbe hozták a spanyolországi tapasztalatok, úton-útfélen lenyilatkozta, hogy 80-90 % esélyt ad magának arra, hogy élesben is visszatérhet a Forma-1-be. Oda, ahová mindig visszahúzta a szíve, ám ahol sokáig elképzelhetetlennek tartották a visszatérését, mivel a jobb keze az ominózus ralibalesetben olyan súlyosan sérült, hogy a többség szerint azzal képtelenség lenne a legelitebb kategóriában versenyezni.
Ahogyan arra számítani lehetett, a Renault eljátszották, hogy nem volt komoly a teszt, a nyilvánosság előtt úgy beszéltek a Kubicának adott lehetőségről, mintha azzal egyfajta régi adósságot tudtak volna le egykori pilótájuk felé. Csakhogy kiszivárgott a valenciai tréninggel kapcsolatban, hogy Kubica nem is muzsikált annyira rosszul, így suttyomban adtak neki egy újabb sanszot: a polák pilóta szerdán a Paul Ricardon ült autóba, ahol – ismét a 2012-es géppel – a múltkori 110 után újabb 90 kört tett meg. Spielbergben, az Osztrák Nagydíj hétvégéjén már arról is lehetett hallani, hogy a Renault-nál továbbgondolják a sztorit és a Magyar Nagydíjat követő kétnapos hungaroringi tesztelésen is beültetik az autóba Kubicát.
Cyril Abiteboul Renault-sportigazgató szerint egyelőre korai arról beszélni, hogy Kubica a Hungaroringen tesztelhet, a versenyző azonban hihetetlenül lelkes. A L’Equipe című francia lapnak például megjegyezte, hogy azt sem bánná, ha már ezen a hétvégén, Silverstone-ban lehetőséghez jutna: „Sajnos addigra nem tudnék rendesen felkészülni, mert még nem vezettem idei autót. Két napra mindenképpen szükséges lenne, az 1000 százalékkal javítaná az esélyeimet” – fogalmazott lényegretörően Kubica.
Bár a Renault vezetése újra és újra óvatosságra int, immáron ki kell mondani: szinte biztos, hogy azért vizsgálják Kubicát, mert felmerült, hogy élesben, versenypilótaként is lehetőséget biztosítanának neki. A gárda helyzete olyan, hogy ezt most simán meg is tudnák tenni: Jolyon Palmer katasztrofálisan szerepel, a korábbi GP2-es bajnok menesztése már tavaly is benne volt a pakliban, ezúttal pedig szinte biztosan nem ússza meg az útilaput, így a volán – elméletileg, és a pletykák szerint - már a nyári szünetet követő első futamon, Belgiumban felszabadulna Kubica számára. Ezzel a lépéssel a Renault szinte csak nyerni tud, hiszen már az első két, zártkapus teszt is slágertéma lett a sajtóban, az éles visszatéréssel Kubica és a csapat vélhetően egy időre lerobbanthatatlan lenne a címlapokról.
„Természetesen van célja annak, hogy tesztel, mert tudni szeretnénk, hogy mire képes és mire nem. Ha a teszt pozitív is, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Renault-nál fog versenyezni, a dolog azért ennél jóval összetettebb. Mint mindig, most is lépésről lépésre haladunk, nagy gondossággal, mert az egyik oldalon próbáljuk kizárni az érzelmeket, másrészt pedig szükség van fizioterápiára, orvosi ellenőrzésekre és egyebekre is ahhoz, hogy biztosak legyünk abban, hogy minden rendben van. Aztán pedig, ki tudja? Ha a tesztek jól alakulnak és a következő lépések is jól sülnek el, talán az is előfordulhat, hogy Forma-1-es autóban látjuk viszont” – idézte az Autosport című brit szaklap a Kubicával kapcsolatban nyilatkozó Abiteboult.
Emlékezetes: az első, valenciai bevetés után olyan pletykák terjengtek, hogy Kubica jobb eredményt produkált a 2012-es Renault-val, mint a vele együtt ugyanott gyakorlatozó teszt- és tartalékpilóta, Szergej Szirotkin. Az orosz most először beszélt arról, ami ott történt: szerinte a lengyel roppant versenyképesnek tűnt és a köridővel kapcsolatos spekulációt sem cáfolta…
„Ha a nyers köridőt nézzük, részben igaz volt, amit erről írtak az újságok. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy különböző programokon dolgoztunk, különböző időben. Eszem ágában sincs csökkenteni az érdemeit, de a pálya állapota egyáltalán nem nekem kedvezett. Nem is az volt a cél, hogy összehasonlítsuk az eredményeket, mindketten elkülönült munkát végeztünk” – mondta az ominózus tesztről Szirotkin.
Ha Kubicát választják, ha nem, az szinte biztosra vehető, hogy Palmernek lépnie kell a Renault-tól a Magyar Nagydíj után. A brit pilóta helyére pályázók között a lengyel mellett ott van Szirotkin, illetve Sebastien Buemi is: a svájci – aki sikeres endurance-pilóta és Formula-E bajnok lett az utóbbi években – a Forma-1-es körforgásból sem került ki egészen, hiszen épp a múlt héten tesztelt Pirellinek és a Red Bullnak a Paul Ricardon.