Robert Kubica több mint 7 esztendő után vezetett újra hivatalos Forma-1-es hétvégén, amikor a Spanyol Nagydíj pénteki első szabadedzésén Szergej Szirotkin Williams-Mercedesével körözött és az utolsóelőtti helyen végzett. Mivel a grove-i csapat a jelek szerint padlón van Barcelonában, a lengyel klasszis nem repesett az örömtől: az F+1 Blog a nyitógyakorlás után ott volt, hogy meghallgassa az egyszeres futamgyőztes tesztpilóta gondolatait.

 

Mennyire volt érzelmes több mint 7 év után újra egy Forma-1-es versenyhétvége keretein belül autózni?

Nos, kavarogtak bennem bizonyos érzések, de nem annyira erősek. Amikor például tavaly, hosszú idő után első ízben teszteltem újra F1-es autót, az sokkal nagyobb hatással volt rám, ami szerintem teljesen normális. Ide úgy jöttem el, hogy volt egy feladatom, amit el kell végeznem. Elvégeztem. Ennyi.

Mennyivel volt másabb ez a tapasztalat, mint például a hivatalos tesztelések?

Őszintén szólva ugyanolyan. Itt is, ott is arra kell összpontosítani, amit csinálsz, és amit kért tőled a csapat. A tesztelésen és egy versenyhétvégi szabadedzésen is a feladat, a vezetés ugyanaz. Az persze remek érzés, hogy ott ülsz a garázsban, az autóban, amikor beindítják, majd kihajtasz, és sok autó van körülötted. Viszont amikor már a pályán vagy, gyorsan elillannak az érzelmek. 

Úgy tűnt, hogy nem volt egyszerű a dolog ezen a délelőttön…

Sajnos igen. Az autót nagyon nehéz volt vezetni és már azért is meg kellett küzdeni, hogy egyáltalán a pályán tudjam tartani. Borzalmasan nehéz volt értékelhető etapokat futni, de valahogyan sikerült megoldanom, így teljesítettük a programot. A mai menet egyébként egy nagyobb program része volt, amelyet a Spanyol Nagydíj utáni szerdán, az itteni teszteléskor folytatok majd.



Számított a Williams arra, hogy ilyen küzdelmes lesz a barcelonai hétvége?

Tudtuk előre, hogy lesznek nehézségeink, azt viszont nem, hogy ilyen mértékben. Valósággal sokkolta az egész csapatot, hogy ilyen helyzetben vagyunk jelenleg. Ma annyira nehéz volt vezetni az autót, hogy úgy éreztem magam a pályán, mintha csak ballaszt lennék a volán mögött. Ennek ellenére sikerült megfelelnem a csapat elvárásainak, sikerült érdemi visszajelzésekkel szolgálnom. Közben megismertem az autó és a saját magam határait is.

Mi lehet a megoldás?

Ez egy hosszú történet, a kérdésre pedig nehéz választ adni. Amikor márciusban itt jártunk a tesztelésen, nem mi voltunk a leglassabbak, most viszont mi végeztünk az utolsó két helyen. Ennek fényében nyilvánvaló, hogy nem javultunk. Próbáljuk megérteni, hogy mi az oka a gyenge teljesítménynek, vannak elképzeléseink és azt is tudjuk, hogy ez nem fog megoldódni egyik napról a másikra. A lényeg az, hogy keményen kell dolgoznunk és egységesnek kell maradnunk. Biztos vagyok benne, hogy a nagydíjat követő teszt nagy jelentőségű lesz, az aerodinamikára fogunk összpontosítani. 

Nagyon sokan vannak, akik nem csak a pénteki edzésen, hanem vasárnap, a futamon is szeretnének látni. Mit gondolsz jelenleg a teljes visszatérésről?

Most vasárnap legfeljebb az utcai kocsimat fogom vezetni a hoteltól ide, a pályára. Aki látni szeretne, az maximum a közúton láthat, nem pedig a versenypályán (nevet). Félretéve a viccet, nehéz bármit mondani ezzel kapcsolatban. Jó lenne versenyezni, de jelenleg inkább arra összpontosítok, ami van, és igyekszem a lehető legjobban elvégezni a munkát, amivel megbíztak.