Vasárnap Interlagosban a 215., egyben utolsó Forma-1-es versenyét futja Mark Webber, a jelenlegi mezőny talán legőszintébb tagja, aki pályafutása 12 éve során 9 futamgyőzelmet, 13 pole pozíciót és 41 dobogós helyezést ért el. Az F+1 Blog karrierje legemlékezetesebb momentumainak felidézésével búcsúztatja a Porsche sportkocsi-csapatához távozó ausztrál pilótát.

A legelső pontok

Pontszerzéssel debütálni a Forma-1-ben nem akármilyen érdem, kiváltképp akkor, ha mindez hazai pályán történik, a mezőny kétségkívül leggyengébb autójának volánja mögött. Márpedig Webber így indított a királykategóriában: 2002. március 3-án, a melbourne-i Albert Parkban az 5. helyen kormányozta célba a PS02 típusjelű Minardi-Asiatech-et, kapásból 2 egységet zsákmányolva a pontszerzésre akkor már két éve képtelen olasz kiscsapatnak. Az utolsó körökben a teltházas közönség állva biztatta a helyi tehetséget, aki gigászi csatában tartotta maga mögött a szintén akkor debütáló Toyota istálló pilótáját, Mika Salót. Nem csoda, hogy a futam végén úgy ünnepeltek a tulajdonos-csapatfőnök Paul Stoddarttal, mintha egyenesen a vb-címet szerezték volna meg.

A legelső győzelem

Webber a Minardinál lehúzott debütáló idény után eltöltött két évet a Jaguarnál, majd szintén kettőt a Williamsnél, ahonnan 2007-re a Red Bullhoz vezetett az útja. Jelenlegi csapatánál is több mint két és fél évet kellett várnia F1-es pályafutása első jelentősebb sikerére: a 2009-es Német Nagydíjon, a Nürburgringen megszerezte az első pole pozícióját, majd begyűjtötte az első győzelmét is. Az ausztrál a mai napig rekorder: 130 versenyt futott az első diadalig, amivel Rubens Barrichellót (123 futam) és Jarno Trullit (117) előzi meg.

A legrosszabb döntés

Noha a mai napig nagy tisztelője Sir Frank Williamsnek, a Williams istálló legendás vezérének, Webber a közelmúltban egy interjúban elárulta: azt tartja pályafutása legrosszabb döntésének, hogy 2004 végén a grove-i csapat ajánlatára mondott igent, nem pedig az őt szintén csábítgató Renault-nak, amely Fernando Alonso révén uralta a következő két szezont. „Sajnálatos módon elutasítottam azt az ajánlatot. Így alakult, s mint utólag kiderült, nem ez volt a legjobb döntés” – mondta a közelmúltban amikor visszatekintett karrierjére. „Sajnos a Williams nem tudta tartani azt a formát, amit korábban nyújtottak Juan Pablo Montoyával és Ralf Schumacherrel. Akkoriban tényleg jól jött volna egy varázsgömb!”

A legütősebb beszólás

A szókimondó ausztrál számos szösszenettel örvendeztette meg a Forma-1 iránt érdeklődőket az évek során, de legütősebb, legnagyobb port felverő megnyilvánulása kétségkívül a 2010-es Brit Nagydíj levezető körében hangzott el. Akkor már javában állt a bál a Red Bullnál az egyre komolyabb bajnoki esélyek miatt, túl voltunk az isztambuli ütközéses mizérián, ráadásul a futam előzményeként a csapatvezetés az időmérő előtt úgy döntött, hogy Webber autójáról átrakatják az új fejlesztésű első szárnyat Vettel kocsijára, miután a német az utolsó szabadedzésen összetörte azt és készlethiány állt fenn. A versenyt Webber nyerte, aki a levezető körben, a világ füle hallatára így sommázott a csapatrádión: „Nem rossz egy kettes számú pilótától!”

A legjobb döntés

Bár a Red Bullnál 2010 óta háttérbe kényszerül Vettel mellett, az ausztrál utólag visszagondolva is jó döntésnek tartja, hogy 2007-re az akkoriban még teljességgel komolytalannak tűnő Red Bullhoz igazolt, s bár időről időre kapott ajánlatokat, mindvégig kitartott az energiaitalos egylet mellett. ”Ki gondolta volna akkoriban, hogy mi történik majd a Red Bull Racinggel?” – mondta nemrég egy interjúban. „Amikor ide szerződtem, csak egy ’holiday-csapat’ volt és senki nem gondolta, hogy ilyen sikeres társaság lesz. A Williams után úgy tűnt, hogy nehéz lesz, de jónak bizonyult a döntésem. Akkoriban mindenki azt gondolta, hogy ostobaságot követek el, aztán mégis bődületes sikersztori lett belőle.”

A legnagyobb bukás

Más Forma-1-es versenyzőkhöz hasonlóan Webbert sem kerülték el a bukások pályafutása során, mind közül a legnagyobb azonban kétségkívül a 2010-es valenciai futamon történt. A 9. körben az ausztrál hátulról eltrafálta Heikki Kovalainen versenygépét és a Red Bull látványos légibemutató után ért földet. „Valenciában valóban nagyot estem, de az nem csak a bukás miatt volt nehéz, hanem azért is, mert legközelebb Silverstone-ban ültem autóba, ami nem a legmegfelelőbb hely a visszarázódásra” – mondta a városi pályán elszenvedett bukást sérülések nélkül megúszó, a silverstone-i viadalon pedig emlékezetes győzelmet arató pilóta.

A legemlékezetesebb ünneplés

Monacóban nyerni különös kiváltság, Webbernek ráadásul ez két ízben is megadatott. A hercegséget 2010-ben és 2012-ben is az ausztrál uralta, aki első ottani sikerét a modernkori F1-történelem egyik legemlékezetesebb, legfelszabadultabb ünneplésével tette még emlékezetesebbé. A pilóta a díjátadó után overallostól, trófeástól ugrott hátraszaltót az Energy Station tetején található úszómedencébe: a képsorokat a mai napig gyakran látni különféle Forma-1-es műsorokban.

A legveszélyesebb hobbi

Webber megszállottan imádja a kerékpározást, noha több ízben is komoly árat fizetett kedvenc hobbija miatt. 2008 novemberében sokadszorra is megrendezte a nevével fémjelzett Tasmanian Challenge elnevezésű jótékonysági teljesítménytúrát, amelynek keretein belül a résztvevők mountain bike, kajak és trekking háromtusát vívtak egymással, de a pilótát elgázolta egy autó és eltörött a jobb lába, így felmerült, hogy ki kell hagynia a következő szezon elejét. Végül felgyógyult, 2009 februárjában, a tesztidőszak közben térhetett vissza a volán mögé, igaz, néhány akkor beépített platinabetétet csak a közelmúltban távolítottak el a lábából. Mint kiderült, 2010-ben, a világbajnoki csata közben is esett egy nagyot bringázás közben: az akkori incidens miatt sérült vállal versenyzett az évad utolsó néhány futamán, de ezt csak az elveszített vb-harc után hozta nyilvánosságra. Egyes vélemények szerint az a sérülés biztosan szerepet játszott abban, hogy az évad hajrájára a pilóta jócskán megtorpant.

A legnagyobb poén

Versenyzőtársai Webbert a legjobb humorú kollégák közé sorolják, s van valaki, akinek talán egy életen át kell cipelnie az ausztrál viccelődésének utóhatását. Nico Rosbergről van szó, aki 2006-ban az átlagosnál hosszabb szőke hajfürtöket viselve volt az ausztrál csapattársa a Williamsnél. A kenguruföldi persze Britney Spears-re utalva kapásból elnevezte Britney-nek. 2010-ben az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj után a német fennakadt a dubaji reptér útlevél-ellenőrzésen, ugyanis valaki – a rossz nyelvek szerint Webber – egy Britney Spears-portét ragasztott a pilóta képe helyére.

A legmókásabb tévéreklám

Webber mindig büszkén képviselte Ausztráliát, azon belül is szűkebb környezetét, Új-Dél-Wales-t. 2010-ben a pilóta a Canberra Milk tejtermékek reklámarca volt és egy tévéreklámban is szerepelt: vannak, akik szerint a szpot jópofára sikeredett, de vannak szép számmal olyanok is, akik szerint ciki volt az éneklő és gokarttal tejesdobozokat kerülgető pilóta.