Nem kell Melbourne-ig várni az idei első McLaren-Ferrari összecsapásra, ugyanis a két Forma-1-es különítmény már Szocsiban, a hétvégén kezdődő téli olimpián is megmérkőzik egymással.
Mindez annak köszönhető, hogy a maranellóiak és a wokingiak egyaránt besegítenek hazájuk delegációjának. Az olaszok is, a britek is bevállalták, hogy megtervezik és kivitelezik bobcsapataik rakétáját, amelyekkel sikeresen elkészültek és már be is mutatták azokat.
Egyik Forma-1-es gyártó sem most kezdte a bobos szerepvállalást: a McLaren 2009-ben előbb csak kisebb beavatkozásokkal segítette a britek női csapatát, akik a kettesbobok között megnyerték a vb-t Lake Placidben, s az együttműködés folytatódott a következő évben is, a Vancouverben rendezett téli olimpián. Abban az évben már közreműködött az olasz csapat bobjának felkészítésében a Ferrari is.
A wokingiaknál az Applied Technologies nevű, a Forma-1-ben szerzett tudást, tapasztalatot és technológiát a hétköznapi élet más területeire is átültető leányvállalat a bobprojekt felelőse. Mérnökeik nem csak a tervezésbe és kivitelezésbe folytak bele, hanem a finomhangolásba is: tavaly júliusban például három napot töltöttek a légi- és űrkutatással foglalkozó vállalat, a BAE Systems egyik szélcsatornájában, ahol a bob beállításait, valamint a személyzet által felvett alakzat aerodinamikai hatásait vizsgálták.
A britek torpedója a McLaren dicsőségfala előtt
„Minden ezredmásodperc, amit nyerhetünk, komoly előny számunkra, így egyetértünk a McLaren filozófiájával, amely szerint a technológia rendkívüli jelentőséggel bír. Legalább annyira fontos, mint az összes többi terület. Az én feladatom az, hogy az egészet összehangoljam, így nagy figyelmet fordítunk az aerodinamikára, a vibrációra, akárcsak a jégre és a futók közötti kapcsolatra” – nyilatkozta nemrégiben Gary Anderson, a brit bobcsapat teljesítményért felelős igazgatója.
Alkalmazzák majd a brit bobosok, valamint a szigetországi olimpiai csapat más sportolói azt a McLaren-szenzorrendszert is, amely a Forma-1-es telemetrián alapul. A testre helyezett aprócska szenzorok segítségével az orvosok, tanácsadók és szakvezetők nagyobb figyelmet fordíthatnak az apróbb nüanszokra, tovább javítva ezzel a teljesítményt. A rendszert egyébként az egészségügy több területén is alkalmazzák Nagy-Britanniában.
Míg a McLarennél a 2009-es női vb-arany az eddigi legjobb boberedmény, addig a Ferrari közreműködésével is született már olimpiai siker: 2012-ben, az Innsbruckban tartott téli ifjúsági játékokon a férfi kettesbob-páros egy maranelói konstrukcióval bizonyult a legjobbnak. A vörösök is egyre komolyabban veszik a feladatot, így a Szocsira készített bob megalkotásához külön mérnökcsoportot verbuváltak.
Az első próbákon a Ferrari alkotása vörösben pompázott
„Kiválogattuk a Forma-1-es csapatból és a közúti autós részlegtől azokat a mérnököket, akik már alkottak valami nagyot a maguk területén, de a vállalat berkein belül új kihívások után akartak nézni. Miután a stáb létrejött, felvázoltuk az új területet és elkezdtek dolgozni az új programon. Új csapatról van szó, ezért nagy a kihívás, de már vannak jó eredmények, így hiszünk a sikerben” – nyilatkozta Ferdinando Cannizzo, az olasz bobért felelős Ferrari-mérnökcsapat vezetője.
Carlo Mornati, az Olasz Olimpiai Bizottság főtitkár-helyettese szerint a téli sportok közül kétségkívül a bob áll a legközelebb a Forma-1-hez, de a Ferrari más területeken is segíti a taljánokat. Noha a Forma-1-ben az utóbbi években épp a szélcsatornával kapcsolatos gondok miatt küszködtek Fernando Alonsóék, Mornati rámutatott: a gyártó aerodinamikai tapasztalataiból profitálnak a síelők, valamint a nyári számok közül például az evezősök is.
Egyébként a bobos mezőnyben nem csak a McLaren és a Ferrari képviselteti magát az autóipar és az autósport meghatározó szereplői közül: a Vancourverben több érmet is gyűjtő amerikaiaknak például a BMW nyújtott segítséget a Szocsira készített bob megalkotásában.