Hiába várt Ferrari-fölényt a nagyvilág az F1-es évadnyitó Ausztrál Nagydíjra, az évadnyitó futam időmérő edzésén a Mercedes robbantott: Lewis Hamilton agyoncsapta a mezőnyt, amihez Valtteri Bottas adta a díszkíséretet. Az eredmény nem csak a két versenyzőt lepte meg, hanem a csapatfőnök Toto Wolffot is: az F+1 Blog a melbourne-i kvalifikáció után a Mercedes főnökének sajtóértekezletén fülelt és jegyzetelt.
Kamu volt vagy sem a téli küszködés? Ez a kérdés foglalkoztatta a paddockot azután, hogy a felkészülési időszakban a Mercedes meglehetősen haloványnak tűnt a Ferrari mellett, Hamilton azonban az első időmérő edzésen 0,7 másodperccel verte a vörösök zászlóvivőjét, a 3. rajthelyet megszerző Sebastian Vettelt. Bár sokan vélik úgy, hogy a melbourne-i időmérő fényében talán már a vb-címet is oda lehet adni a turbós hibridkorszak kezdete óta verhetetlen csillagos csapatnak, a gárda szakvezetője óvatosságra intett és kijelentette: továbbra is szoros küzdelemet vár.
- Mi a véleménye a mai eredményről, mi a magyarázat erre a váratlan fölényre?
Amikor itt, Ausztráliában elkezdtünk körözni pénteken, borzalmasan nehéz volt eldönteni, hogy mire számíthatunk. Nem tudtuk, hogy mi vagyunk-e a leggyorsabbak vagy sem, esetleg közel vagyunk-e egymáshoz. A péntek csodásan sikerült, de ennek ellenére sem lehettünk túlságosan magabiztosak. Az autó viszont mai is nagyszerűen működött. Úgy gondolom, hogy ez annak a munkának az eredménye, amit a tesztek kezdete óta elvégeztünk, illetve annak a sok analízisnek köszönhető, amelyet a tesztek lezárulta óta végeztünk el annak érdekében, hogy gyors autónk legyen. Barcelonában nem volt könnyű a kezdés számunkra és még most sem tudjuk eldönteni, hogy ez annak köszönhető, hogy Melbourne egy picit más, esetleg annak, hogy valóban annyira gyors az autónk, mint amilyennek ezen a napon tűnt.
- Jelentheti-e ez az eredmény azt, hogy az autó mindenféle helyszínen jó és gyors lehet? A bajnokság további egyedi helyszínein is, mint például Baku vagy Szingapúr?
Csak egy dolog nyert megerősítést a mai napon, az, hogy az autó gyors. Ez a mai nap legfontosabb, jó üzenete. Ahhoz, hogy a bajnokságért lehessen harcolni, ahhoz a pályák zömén gyorsnak kell lenni, megbízhatónak is és minél kevesebbet kell hibázni. A versenyzőknek is jól kell teljesítenie. Most csak az a fontos, hogy az autó a jelek szerint tényleg gyors és erre ma bizonyítékot is kaptunk. Ennek ellenére nem lehetünk biztosak abban, hogy vajon nem-e arról van szó, hogy a Ferrari egy picit melléfogott most itt Melbourne-ben, úgy, ahogyan azt mi is tettük Barcelonában. Azért lehet ezt feltételezni, mert a többi csapat közelebb volt hozzájuk, mint ahogyan elméletileg lenniük kellett volna.
- Ez a fordulat, amit a csapat most bemutatott, mindenképpen meglepő és a versenyzők is annak találják. Nagy csalódás lenne az Ön számára, ha a folytatás nem ennek megfelelően alakulna?
Természetesen azt szeretném, ha így folytatódna, de nem hinném, hogy erre kell számítani. Úgy gondolom, hogy legalább olyan bajnoki harcra kell készülnünk, mint amilyen a tavalyi volt. Csak azért mert nagyon jól sikerült a péntekünk és a szombatunk itt, Melbourne-ben, az nem jelenti azt, hogy a bajnokság sétagalopp lesz. Épp ellenkezőleg. Szerintem ugyanúgy maximálisan meg kell feszítenünk magunkat és minden követ meg kell mozgatnunk majd a versenyképesség érdekében, mint tavaly.
- Barcelonában, a tesztek során számos kérdőjel merült fel a Mercedes teljesítményével kapcsolatban. Mikor jött el az a pillanat, amikor azt mondta magának, hogy „igen, látom a fényt az alagút végén”?
Pénteken, a teszt utolsó napján. Addig kísérletezgettünk az autóval, hogy megpróbáljuk megérteni, hogyan alakul a teljesítménye, de aztán azon a pénteki napon elkezdtünk kevés üzemanyaggal körözni és azt láttuk, hogy az autó egyben van, legalább olyan gyorsak vagyunk, mint a Ferrari. Akkor kezdtük igazán úgy gondolni, hogy van sansz a fordulatra.
- Lewis számos méltatást kapott az időmérő edzés vége óta, de ma Valtteri Bottas is jól teljesített, egyetlen tizeddel maradt el a pole pozíciós időtől. Úgy tűnik, hogy neki is sikerült beleerősíteni. Mit gondol erről?
Igen, Valtteri is roppant erős volt a mai napon. A Q3-ban futott első köre egyszerűen lenyűgöző volt. Ez Lewis egyik legerősebb pályája, így az a tény, hogy Valtteri egy tizedre volt tőle csupán, az nagyon komoly teljesítmény.
- A mai időmérőn Max Verstappen az immáron Honda motoros Red Bullal beférkőzött a Ferrarik közé. Igaz, hogy a hátrányuk jelentős volt, de előfordulhat-e Ön szerint az, hogy Verstappen – akárcsak tavalyi évad vége felé – alkalomadtán harcba szállhat a Mercedesekkel és a Ferrarikkal?
Úgy gondolom, hogy a Honda hatalmasat lépett előre. Ha megnézzük a végsebességgel kapcsolatos adatokat, jól látható, hogy ez a Red Bull teljesen más, mint a korábbi, mert nagyon gyorsak az egyenesekben. Ezt jó látni. Örülnénk annak, ha ők is részesei lennének a küzdelemnek, mert mi nagy csatát szeretnénk. Max ma is nagyon látványosan vezetett, kipréselt minden egyes tizedet az autóból. Ha részesei lennének a küzdelemnek, az nagyon jót tenne a bajnokságnak.