Nincs olyan dicséret, amit Kimi Räikkönen nem érdemel meg az Abu-Dzabi Nagydíjon aratott győzelme után és sikerének több üzenete is van. A legfontosabb az autógyártóknak és a befektetőknek szól: aki ütőképes Forma-1-es csapatot akar magának, keresve sem találhat jobbat a Lotusnál.
Kétség sem férhet hozzá, hogy a finn teljesen megérdemelten győzött: nem csak a vasárnapi káprázatos rajt, megingathatatlanság és kegyetlen tempó miatt jogos a sikere, hanem az egész éves teljesítmény alapján is. Visszatérőként több ízben is közel járt a sikerhez, s bár a Lotus korábban látott ígéretes teljesítménye az utóbbi hetekben kissé megfakult, a finn nem adta fel, megfricskázva az orrát mindazoknak, akik újra és újra megkérdőjelezték saját maga és csapata elszántságát.
A Jégember sikere nem csak azt demonstrálta, hogy van remény a Forma-1-ből kiszoruló, de optimális korban lévő, megfelelő képességű versenyzők számára, hanem azt is, hogy a Lotus kiváló alakulat. Az a csapat, amely az végén is képes olyan fajsúlyos, komplex fejlesztéssel előrukkolni, mint a Coanda-kipufogó, s azt szinte mindenkinél rövidebb idő alatt tudja működőképessé varázsolni, rendkívüli potenciállal rendelkezik.
Colin Chapman emlékét szentségtörés lenne felemlegetni, viszont Enstone, ahol a különítmény székel, a múltban is volt dicsőséges korszakok helyszíne. Valami hasonló bontakozhatna ki most is, de sajnos vannak arra mutató jelek, hogy az együttes nem feltétlenül van biztonságban: bár Indiában cáfolták, hogy közeleg a tulajdonosváltás, azt nem sikerült titokban tartaniuk, hogy a verseny előtti napokban fulladtak kudarcba a tárgyalásaik egy rejtélyes, komoly befektetővel.
Tény, hogy a gárdát működtető Genii Capital jelenleg szilárd hátországnak tekinthető, viszont a Lotus név már csak szalmaszál, amibe kapaszkodni lehet. A jogtulajdonos Proton pénzügyi fronton az év korábbi szakaszában kihátrált, így a harmatosnak mondható szponzori portfolió mellett a finanszírozás javarésze a Geniire hárul, márpedig a profitorientált befektetési társaság valószínűleg nem kívánja sokáig borítani a pénz az együttesbe.
Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi tendencia csak komoly támogatók vagy egy befektetők bevonásával tartható fenn, s Räikkönen diadala a figyelemfelkeltés kiváló eszköze lehet: érdemi szponzort találni manapság pokolian nehéz, de nem lehetetlen, ráadásul egy olyan évad, mint a Lotusé, akár egy autógyártó nagyvállalatot is arra ösztönözhet, hogy beszálljon a cirkuszba. Újra és újra hallani különféle pletykákat autós konszernek Forma-1-es szándékairól és lehet, hogy valamelyiküket épp egy ilyen nagy durranás győzi meg.
Minden bizonnyal nem véletlen, hogy maga a finn is tett egy félreérthetetlennek tűnő utalást Geniire a győzelem után: „Elsősorban a csapat miatt vagyok boldog” – mondta az északi klasszis. „Kemény szezon van mögöttünk, de remélhetőleg ez az eredmény hitet ad, s nem csak a munkát elvégző srácoknak, hanem a tulajdonosoknak is. Bízom abban, hogy változik a helyzet, s idén, valamint jövőre is nyerünk még futamokat.”
Noha az egyéves szerződéseket lassan trendnek lehet tekinteni a Forma-1-ben, Räikkönen nemrégiben aláírt új, egy szezonra szóló kontraktusában valószínűleg szerepe volt annak is, hogy a finn bizonytalan a Lotus tulajdonosi hátterének alakulásával kapcsolatban. Ezzel a lépéssel meghagyta a lehetőségét annak, hogy 2013 végén odébbállhasson, s mint a Telegraph című brit lapnak elárulta: a különféle híresztelésekkel ellentétben két korábbi munkaadója, a Ferrari és a McLaren is szóba jöhet.
„Lehet, hogy a Ferrarinál szebben is végződhettek volna a dolgok, de ez nem jelenti azt, hogy nem mehetek vissza hozzájuk. Nincs probléma a McLarenhez fűződő kapcsolatommal sem. Sok dolgot másként látunk, de soha nem harcoltunk egymással. Az emberek imádnak szar sztorikat kreálni, pedig fogalmuk sincs, hogy valójában mi történik. Egyébként azt sem tudom, hogy meddig akarok versenyezni. Lehet, hogy nem túl sokáig…” – mondta sejtelmesen Räikkönen, aki a meghökkentő rádióüzenetek ellenére nagyon jól érzi magát jelenlegi csapatánál.