Mást sem csinálnak a Volkswagen-konszern munkatársai az utóbbi napokban, csak cáfolják a pletykadömpinget, amely szerint az Audi a Red Bull révén csatlakozik a Forma-1 mezőnyéhez. Pedig a nagy dolgokat kiszivárogtató Eddie Jordan után már az egyik legtekintélyesebb német autóipari szaklap is tényként közli, hogy a négykarikás gyártó 2018-ban érkezik a királykategóriába…
Jordant, az egykori csapattulajdonost nagy jövendőmondónak tartják Forma-1-es berkekben: a komédiásnak is beillő ír gyakran túllő a célon, amikor humorról van szó, de számos olyan jóslat köthető a nevéhez, amelyből később kőkemény valóság lett. A legtöbben Lewis Hamilton átigazolására emlékeznek, egészen pontosan arra, hogy a szakember már hetekkel korábban tényként közölte, hogy a brit pilóta hátat fordít nevelőegyesületének, a McLarennek és 2013-tól a Mercedes kötelékében folytatja pályafutását.
Amikor megtette kijelentését, legalább annyian nevettek rajta, mint múlt hétvégén, amikor világgá kürtölte, hogy értesülései szerint a Volkswagen a Red Bullal szövetkezve végre fejest ugrik a Forma-1-be, mégpedig az Audi márkával. Nem csoda, hogy kinevették az egykori csapatfőnököt, hiszen a VW-F1 szókapcsolatot hiába ismételgeti lassan 20 éve a világsajtó, még soha semmi nem lett belőle, ráadásul a márka illetékesei – az energiaitalos vezérekkel együtt – most is csuklóból próbálták hárítani a feltételezést. Mindezek ellenére hétfőn a legtekintélyesebbnek tartott autóipari szaklap, a német prémiumgyártók vezéreihez hagyományosan közel álló Autobild is exkluzív vezércikkben tálalta, hogy magas rangú belső forrásaik szerint már csak néhány aláírás hiányzik a különféle belső dokumentumokról, hogy a vállalat jóváhagyását véglegesnek lehessen tekinteni.
A lap által vázolt forgatókönyv ráadásul ugyanaz, amit Jordan is felvázolt néhány napja: a Volkswagen felvásárolja a Red Bullt, amelyet Audi néven állítanak majd csatasorba, saját fejlesztésű erőforrással, de csak a 2018-as szezontól kezdve, addig a Renault-val szakító versenyistálló vélhetően a Ferrari hajtásláncát használja majd. Az újság – akárcsak Jordan – úgy tudja, hogy a Mateschitz-birodalom sem vonul ki teljesen a gépezetből, főszponzorként az Audi szövetségesei maradnak. Ugyan a Volkswagen illetékesei számára riasztó lehet a Forma-1-be idén a McLaren partnereként visszatérő Honda példája, de a németek megpróbálják nem elkövetni ugyanazt a hibát, hogy alulértékelik az F1 jelentette kihívást: „Hatékony csapatot akarunk, ezért növelnünk kell a csapatot és meg kell kezdenünk a beépülést a Red Bullba” – idézett az üggyel kapcsolatban egy magas rangú Audi-menedzsert a német szaklap.
Ha a döntés tényleg megszületett Ingolstadtban, az a vezérigazgató Martin Winterkorn nagy diadala lehet. A kiszivárgott pletykák szerint a szakember már az év kezdetén is szorgalmazta a Forma-1-es szerepvállalást (a cáfolatok ellenére mindenki tudta, hogy ennek előkészítésére szerződtették a Ferrari korábbi csapatfőnökét, Stefano Domenicalit), ám a tervet tűzzel, vassal, vérrel, veszedelemmel ellenző akkori elnök, Ferdinand Piech gátat szabott a projektnek. Piech azóta a belső hatalmi harc miatt kilépett, így elméletileg a legfőbb akadály is elgördült a Forma-1-es szerepvállalás elől.
Bár Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a hétvégén, Szingapúrban Jordan kijelentésére pusztán annyit reagált, hogy „néha Eddie is téved”, félreérthetetlen utalást tett arra, hogy a Forma-1 jövője szempontjából mindenképpen kívánatos lenne egy újabb nagy gyártó érkezése. „Az a tény, hogy jelenleg mindössze két versenyképes hajtáslánc-gyártó van, semmiképp nem egészséges a Forma-1-re nézve. A V8-as korszakban legalább három vagy négy gyártó volt, akikkel győzni lehetett. Roppant fontos a sportág szempontjából, hogy minél több olyan beszállító legyen jelen, amelyek versenyképes portékát biztosítanak” – fogalmazott a brit szakember, odaszúrva ezzel egyet a sokat szidott jelenlegi Red Bull-partnernek, az állítólag szintén saját, gyári csapat indításában sántikáló Renault-nak.
Persze ami az egyik oldalon plusz, az a másik oldalon mínusz: az AutoBild a korábban hallott teóriákkal egybehangzóan azt jósolja, hogy a Forma-1 miatt a négykarikás márka leállítja a többi autósportos projektjét, így például a Le Mans-i 24 óráson dominánsnak számító endurance-csapatot, valamint a Német Túraautó Bajnokságban (DTM) futó programot is. A VW az előbbivel semmit nem veszít, mivel a Porsche – amely idén megnyerte a leghíresebb autóversenyt – révén a konszern továbbra is képviselteti majd magát a hosszú távú műfajban, a DTM-ben pedig rég nem volt egyetlen gyártó sem annyira népszerűtlen, mint mostanság az Audi, köszönhetően a közelmúltban történt kilökéses botránynak. Arról nem is beszélve, hogy a Forma-1-ben a legmagasabb szinten küzdhetnének meg az ősi rivális Mercedesszel.
Még az sem kizárt, hogy a VW-cégcsoport jelenlegi botránya felgyorsíthatja az eseményeket: ha már mostanság bejelentést tennének a 2018-as érkezésről (a VW gyári WRC-s programját is évekkel a start előtt nyilvánosságra hozták), dobnának némi pozitív csemegét a világnak, amely jelenleg azon tépelődik, hogy a Wolfburgban székelő konszern egy szoftveres megoldással átverte az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségét.