Minden jel arra utal, hogy a katasztrofálisan sikerült visszatérő szezon után a Hondánál változik a gondolkodás: német sajtóértesülések szerint a japánok már nem határolódnak el attól, hogy konzultáns szakemberekkel erősítsék meg stábjukat, hanem kifejezetten dolgoznak azon, hogy külső munkatársként tapasztalt, neves motormérnököket is bevonjanak a fejlesztésekbe.
A Honda mostanáig foggal-körömmel ragaszkodott a patrióta megközelítéshez, amelynek jegyében mindenféle külső segítséget elutasítottak. Úgy tűnik, hogy a botrányosra sikeredett visszatérő szezon fényt gyújtott a japán vállalat vezetésének fejében, ugyanis míg eddig meredeken elzárkóztak attól, hogy külsős szakembereket igazoljanak, addig az Auto Motor und Sport című szaklap szerint a márka sportosztálya immáron kifejezetten keresi azokat, akik motorfejlesztések terén letettek már valamit az asztalra.
Gilles Simon, a Ferrari korábbi motorfejlesztési vezetője konzultánsként egy ideje már ad tanácsokat a Forma-1 kihívásait kétségkívül alulértékelő Hondának, ám a vállalat további szakembereket keres hasonló pozícióba. A német lap szerint Sakurában, a japán márka fejlesztőközpontjában nem várnak új munkaerőt, külsős tanácsadókra viszont nagy az igény. Garancia nincs arra, hogy a dicsőséges múlttól jelenleg a létező legmesszebb álló McLaren-Honda már jövőre nagyot lép előre, a két világbajnok versenyző, Jenson Button és Fernando Alonso azonban töretlenül igyekszik azt sugallni, hogy az optimizmus töretlen.
„A jelenlegi erőviszonyok alapján jövőre a Mercedes, a Ferrari és talán a Williams lesz a legjobb jövőre. Azonban a tél folyamán sok minden megváltozhat. Mi egy csapat vagyunk, és masszív előrelépésre készülünk. Nem azt mondom, hogy reménykedem ebben, hanem azt, hogy így lesz” – nyilatkozta a 2009-es vb-első brit.
Alonso a Brazil Nagydíjon mutatott, mém-slágerré vált előadása nem azt sugallta, hogy a spanyol túlságosan bízna jelenlegi munkaadójában, ám 2005 és 2006 vb-elsője nyilatkozataiban továbbra is azt állítja, hogy nem bánta meg a McLaren-Honda szerződést. „Nincs könnyű dolgunk” – merengett a pilóta. „Rám egyébként is nehéz idők járnak egy ideje. Nehéz volt, amikor a Red Bull egy másodperccel gyorsabb volt mindenki másnál, és tavaly is, amikor a Mercedes elsöpört mindenkit. Annak, hogy a McLarenhez szerződtem, az volt az egyik oka, hogy a Mercedes csak másik megközelítéssel lehet legyőzni. Úgy gondolom, hogy ehhez a lehető legjobb helyzetben vagyok.”
Alonso jó politikusként természetesen az állítja, hogy a Honda satnya szereplése szorosan kötődik ahhoz, hogy a japán márka csak idén szállt ringbe, míg a többi motorgyártó már 2014 óta versenyez az 1,6 literes, V6-os, turbós motorformulával.
„A Renault-nak és a Ferrarinak tavaly ugyanolyan gondjai voltak, mint idén nekünk, viszont a számok nálunk jobbak, mint az övék tavaly, sokkal jobbak. Ha jól sikerül az előszezonunk, jövőre sokkal jobb eredményeket érhetünk el, mint a többi gyártó. Ha a téli teszteken az autónk nem lesz jó, az nagy meglepetés lenne az általunk követett irányvonal fényében. Nem aggódom amiatt, hogy nemleszünk ott a legjobban felkészült csapatok között a következő idényben” – fogalmazott a spanyol.
Az évadzáró összecsapás előtt Button 16 ponttal a 16. helyen áll az egyéni tabellán, míg Alonso 11 egységgel a brit csapattárs mögött állomásozik. A történelmi mélyponton lévő McLaren 27 ponttal 9. a konstruktőri ranglétrán, ahol csak a pont nélküli Manort előzik meg.