Nem csak puffogtatott az idei szezon közben a Red Bull, amikor azzal fenyegetőztek, hogy a motorkrízis miatt kivonulnak a Forma-1-ből: Helmut Marko, az energiaitalos márka programját felügyelő szakember a napokban egy interjúban újfent megerősítette, hogy Dietrich Mateschitz, a vállalatbirodalom tulajdonosa csak hosszas győzködés után bólintott rá a folytatásra.
Mint ismeretes, a Red Bull zsinórban négy egyéni- és konstruktőri vb-cím után már tavaly is csak árnyéka volt önmagának, idén pedig még inkább hanyatló tendenciát mutatott a korábbi sikergyáros alakulat. A különítmény – nem alaptalanul – a tavaly bevezetett j motorszabályokal nehezen boldoguló Renault-t tette felelőssé a helyzetért: az idei évad náluk szinte teljes egészében arról szólt, hogy a francia gyártót ostorozták, szakítással és a Forma-1-ből való kivonulással fenyegetőzve.
Mivel a Mercedesszel, mint kiszemelt motorszállítóval nem tudtak megállapodni, egy érdekes húzással oldották meg a helyzetet. A versenygépekben továbbra is Renault-szív dobog majd, azonban nem a Lotus felvásárlásával újra saját csapatot indító márka neve alatt használják majd: a hajtáslánc az új partner, az óragyártó TAG Heuer nevét viseli. Mire eljutottak a képlet megoldásáig, minden bizonnyal számos nagy csatát kellett megvívni a színfalak mögött és erre utalt Helmut Marko is, amikor az Auto Motor und Sport című lapnak kijelentette: Mateschitz nehezen bólintott rá a Forma-1-es program folytatására.
„Nagyon nehéz volt” – felelte az osztrák szakember, amikor arról kérdezték, hogyan lehetett életben tartani a milliárdos tulaj F1 iránti érdeklődését. „Rengeteg pénzt fordítunk a Forma-1-re. Van két csapatunk, egy nagydíjunk, fiatal pilótákat nevelünk, a főnökünk pedig azt látta, hogy a nézői érdeklődés csökken és a motorkérdés is úgy alakul, ahogyan alakult. Ha nem lett volna remény arra, hogy a motor és az autó frontján is javulás várható, biztosan kiléptünk volna.”
Azon nem lehet csodálkozni, hogy a Renault kiborította a Red Bullt a gyatra teljesítménnyel és a sorozatos meghibásodásokkal, ennek ellenére a közvélemény nem feltétlenül fogadta pozitívan azt, hogy az energiaitalos vállalat folyamatosan ostorozta a franciákat. Ebben kétségkívül Marko járt az élen, aki nem érzi úgy hogy túllőtt a célon: „Csak tényszerűen kritizáltunk” – vélekedett a szakember. „Sajnos a Renault által tett ígéretekből semmi nem vált valóra, ráadásul sok meghibásodásunk volt és a teljesítményt is vissza kellett fognunk. Borzalmasan csalódottak voltunk.”
Noha Marko szerint minden baj és probléma forrása a Renault volt idén, az osztrák szerint van ok az optimizmusra, mert „javulásra, nem pedig visszalépésre lehet számítani. Tudjuk, hogy a hátrányunkat a tél folyamán nem lehet ledolgozni, viszont lóerők, vezethetőség és megbízhatóság frontján szeretnénk nagyot előrelépni.”
Kardinális kérdés az is, hogyan alakul a kapcsolat a Red Bull és a tervezőguru, a Forma-1 jelenlegi legnagyobb agyaként tisztelt Adrian Newey lazulóban lévő kapcsolata, ám Marko ezzel kapcsolatban is bizakodó: „Adrian sokat dolgozott az idei autón is, de tudta, hogy akármit csinálunk, nem győzhetünk. Most, hogy új szabályok jönnek, újra érzi a vérszagot. Rugalmas szerződésünk van vele, a követelmények fényében szenteli az idejét a Forma-1-nek és más tevékenységeknek. Jelenleg ez az arány 50-50 százalék” – mondta az osztrák, aki kitért arra is: Newey-t nem befolyásolja az a tény, hogy autóversenyző fia jövőre az F3-ban versenyez majd.
A Red Bull a konstruktőri tabella 4. helyén zárta a 2015-ös évadot, míg a versenyzők közül a Toro Rossótól az idei szezonra előléptetett Danyiil Kvjat meglepetésre Daniel Ricciardo előtt végzett: az orosz 95 ponttal a 7., míg az ausztrál 92 egységgel a 8. pozícióban végzett.
A Toro Rossónál landol a korábbi Red Bull-partner |
|