Az élmény távolról sem lenyűgöző – az Origo F1hirek.hu teljesen jogosan így értékelte azt a hangmintát, amelyet a Renault tett közzé néhány napja a 2014-es turbós Forma-1-es erőforrásáról. Talán nem meglepő, hogy a hangmintával párhuzamosan egy Alain Prost-interjú is érkezett, amelyben a négyszeres vb-első magyarázza a bizonyítványt…

Mint ismeretes, a jelenlegi, 2006-ban bevezetett 2,4 literes, V8-as motorokat jövőre 1,6 literes, V6-os, turbós erőforrások váltják fel, amelyeket a jelenleg használt KERS-nél nagyobb teljesítményű és átfogóbb hibrid rendszerrel vérteznek fel. Az FIA a környezetvédelem jegyében, valamint az új gyártók beszállásának reményében szorgalmazta a váltást, amelynek Bernie Ecclestone személyében a kezdetektől fogva volt egy ellensége.

Ecclestone rendszerint azzal érvelt a váltás ellen, hogy egyrészt túlságosan költséges lesz a csapatok számára, másrészt a hanghatás úgy változik meg, hogy a sportág veszít majd a varázsából, a marketingértékéből és ezáltal az értékesíthetőségéből is. Az már korábban kiderült, hogy a csapatoknak valóban zsebbe nyúlósabb lesz a motorbeszerzés, mint eddig, s mivel a gyártók közül a Renault az első, amely hangmintát adott közre, a franciáknak köszönhetően immáron azt is tudjuk, hogy az Ecclestone által oly sokszor szajkózott, a hanghatással kapcsolatos aggályok sem egészen voltak megalapozatlanok.

Valószínűleg nem véletlen, hogy a hangmintával párhuzamosan a Renault sajtóirodája egy interjút is közzétett, amelyben márkanagykövetük, a manapság is roppant nagy népszerűségnek örvendő négyszeres világbajnok Alain Prost révén azt próbálják tudatosítani a közvéleménnyel: nincs mitől tartani, a Forma-1 a jövőben is megadja majd azt a hangélményt, amit eddig.

„Tudom, hogy sok ember érvel a hang kapcsán az új motorok ellen, de nem hinném, hogy van értelme” – magyarázta Prost. „Zajra természetesen szükség van, de lesz belőle így is bőven. Igaz, hogy a múltban volt már V8-as, V10-es és V12-es erőforrás is, amelyek bődületes lármát csaptak és már a hang alapján is fel lehetett ismerni őket, de személy szerint nekem nagyon tetszik a turbós erőforrások hangja. Nem olyan, mint a dízeleké, az biztos! Mindig lesznek emberek, akik azt mondják majd, hogy a múltban jobb volt, de a zajszint szerintem így is tökéletesen megfelelő lesz!”

Prost szerint kijelenthető, hogy a motorformula-váltással valóban új korszak kezdődik az F1-ben s a francia legenda arra számít, hogy a technológiai kihívás jót tesz majd a versenyzésnek és olyan rajongókat is visszacsábít, akik az utóbbi években kiábrándultak a sportágból. A szakágat csapatfőnökként is megjáró legenda úgy véli, hogy a versenyzőkre is komoly feladat vár 2014-ben a változás miatt.

„Először is, lesz némi késés a reagálási időben, amihez a versenyzőnek hozzá kell szoknia” – magyarázta Prost. „Ez nem csak a turbófeltöltőről szól, a belső égésű motor és az elektromotorok együttműködése nagyon összetett lesz. A belső égésű motor 600 lóerős teljesítményt ad le, az elektromotorok 160-at, így az erő kezelése sokkal komolyabb feladat lesz, mint a jelenlegi hajtóművek esetén. A motorerő és a visszanyert energia hasznosítása stratégiát igényel, amit a mérnökök és a versenyzők számos módon alkalmazhatnak. Tulajdonképpen visszatérünk egy olyan korszakba, amikor a versenyzőnek jó stratégának kell lennie és alaposan ki kell kalkulálnia, hogyan használja a versenyautóját. Többé nem lesz elég az, ha valaki gyors, mert gyorsaságra és érzékre egyaránt szükség lesz.”