Két versenyző-bejelentéssel indult a sorsdöntő Brazil Nagydíj pénteki napja Interlagosban: a Saubernél és a Caterhamnél érthető módon örvendeznek az új szerzeményeknek, a publikum azonban a különféle közösségi oldalakon vegyes érzelmekről számolt be. Ez már csak így megy, a Forma-1-ben immáron kizárólag a pénzzel megspékelt tehetségeknek van helye.
A Saubernél Esteban Gutierrez előléptetése, a Caterhamnél a Marussiától érkező Charles Pic leigazolása képezte az örömködés tárgyát. Kétségtelen, hogy mindkét fiatal megvillantotta már a tehetségét, ugyanakkor nem lehet elvitatni azt sem, hogy mindkét szerződés létrejöttében a pénz játszotta a dominánsabb szerepet. Gutierrez égetően ügyes fickó, de talán 2013-ban még nem kapott volna lehetőséget, ha Sergio Perez távozása után a Sauber költségvetését tekintve döntő fontosságú Telmex telekommunikációs mamutcég nem írja elő egy másik mexikói szerepeltetését, s nyílt titok az is, hogy Pic átigazolását is nagyban segítette a pénz, illetve a Caterham és a Renault között egyre szorosabbra fűződő ’francia kapcsolat’.
Kamui Kobayashi hiába villogott bátor előzéseivel és gyorsaságával, Heikki Kovalainen pedig hiába dominálta három éven át a sereghajtók mezőnyét, pénz hiányában komoly pofont kaptak mindketten. Míg a finn jóelőre leszögezte, hogy nem lesz fizetős pilóta, addig a szponzorok után a suzukai remek dobogós helyezését követően is hiába kutató japán előhúzta a „baumgartneri” mintát: a kamui-support.com internetes oldalon keresztül, társadalmi összefogással szeretne pénzt csiholni a folytatáshoz, ám ezzel alighanem csúnyán elkésett. Érdekes csalafintasága a sorsnak, hogy a finn kora ősszel még a japán helyére készült: a tárgyalások állítólag előrehaladottak voltak a Sauberrel, Monzában például az F+1 Blog már azt tapasztalta, hogy a finn sajtómunkások szinte megszállták a Sauber motorhome-ját, mondván, „jövőre Heikki miatt úgyis sok időt töltünk majd itt”. Aztán másképp alakultak a dolgok…
Előfordulhat, hogy a Caterham jelenlegi párosának tagjai közül nem csak Kovalainen fizet rá a piszkos pénzügyekre, hanem a Forma-1-es pályafutása első két idényében még pénzeszsáknak tartott Vitalij Petrov is. Az orosz a csapat holland teszt- és tartalékpilótájával, Giedo van der Gardéval fut kegyetlen versenyt a volánért: bár az Abu-Dzabi Nagydíj hétvégéjén olyan híresztelések is napvilágot láttak, hogy a németalföldi - aki a becslések szerint 7-9 millió dollárnyi szponzori pénzt tud megmozgatni – már alá is írta a szerződését, a gárda egyelőre csak Pic leigazolását jelentette be, ami arra utal, hogy a csapat még egyezkedik a Petrov-menedzsmenttel is.
Ugyan az orosz pilóta támogatóinak pénze szépen lassan elapadt az idei szezon során, némi reményt jelenthet számára a közelgő 2014-es Orosz Nagydíj. Mint azt Narain Karthikeyan és az Indiai Nagydíj példája jól szemlélteti, új verseny esetén soha nem árt egy hazai pilóta, így a paddock rossz nyelvei szerint még az sem kizárt, hogy Bernie Ecclestone szól, vagy már szólt is pár szót a Caterham vezetőihez Petrov érdekében. Egy dolog biztos: az F+1 Blog forrásai szerint a pilóta menedzsere, Okszana Kosszacsenko Interlagosba csak szombaton érkezik meg, mert az utolsó pillanatokig gyúrta az orosz támogatókat. Sokszor ez is kevés, de Baumgartner Zsolt óta mi, magyarok is tudjuk, a korábbiaknál jobban belelátunk, hogy a pénzügyi háttér talán csak az utolsó utáninak tűnő pillanatban áll össze.
Amire mindenképpen rávilágít két fiatal titán új szerződése, valamint Kobayashi, Kovalainen és Petrov kálváriája: bár a Forma-1-ben mindig rendkívüli jelentőséggel bírt a pénz, az utóbbi évek gazdasági földindulásának hatására a sportág úgy alakult át, hogy tőkeerős támogatók nélkül immáron nem nehéz, hanem lehetetlen küldetés bekerülni. A közvetlen élmezőny csapatain kívül senki nem engedheti meg magának, hogy ellentételezés nélkül szerepeltessen versenyzőket, érdemi, nagy szponzort találni pedig a csapatoknak és a pilótáknak is egyaránt extrém nehézségű feladat: éppen ezért dicséretes és az egész sportág számára reményt keltő az a fejlemény, hogy a Lotusnak sikerült becserkésznie egy olyan mamutcéget, mint a Coca-Cola. A szakadék szélén álló HRT-nél is jól tudják ezt: „A McLarent, a Ferrarit, a Red Bullt és talán a Mercedest leszámítva egyetlen csapat jövője sem tekinthető teljes egészében biztosított” – mondta Interlagosban a megszűnés előtt álló spanyol kiscsapat veteránja, Pedro de la Rosa.