Noha a Hondának a múlt hétvégi Japán Nagydíjon sem sikerült nagyot dobnia, a hazai versenyen élesben is bevetett legújabb erőforrás-változatról a paddockban már azt pusmogják, hogy ez lesz „az a kincs, amelyet Ron Dennis várt”, amikor visszacsábította az F1-be a japán gyártót. Egyelőre csak az biztos, hogy a Red Bull táborában töretlen az optimizmus és a bizalom az új partnerrel kapcsolatban.

 

Szocsiban még csak a pénteki edzésnapon használta a Toro Rosso a Honda belső égésű motorjának legfrissebb változatát, de már ott, az első tapasztalatok után túláradó optimizmust lehetett érzékelni az energiaitalos junioregylet környékéről. Nemcsak a csapat munkatársai, hanem számos szakértő is arról kezdett pusmogni, hogy ez lesz „az a kincs, amelyet Ron Dennis várt”: emlékezetes, hogy a McLaren egykori vezére annak reményében csábította vissza a japánokat a Forma-1-be, hogy felidézhetik majd a dicsőséges régmúltat. Ez persze nem történt meg: Dennist az ellenfelei kiszorították a wokingi vállalatbirodalomból, a brit-japán együttállás pedig három szezon után felbomlott, így a góllövő cipőjét még mindig keresi távol-keleti vállalat az idei évtől a Red Bullal áll szövetségben.

Az új Honda-szív a márka hazai versenyén már egész hétvégén dolgozott a Toro Rossókban, ám a nagy durranás ezúttal is elmaradt.  Ennek ellenére a Red Bull táborában a japánok portékáját jelenleg is használó juniorcsapat, valamint a Renault termékeit jövőre Hondákra váltó anyaegyesület részéről is töretlennek mutatkozik a bizalom.

 

Az irányítóközpont Sakurában: mint a NASA-nál...


Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke a két pilótával, Pierre Gasly-val és Brendon Hartley-val együtt végigturnézta a Honda különféle létesítményeit a Japán Nagydíj előtti napokban és nem győzött áradozni arról, hogy mennyire lelkesek a gyártó munkatársai, akik elmondása szerint szinte megőrülnek a Forma-1-ért. A szakvezető szerint minden ok megvan az elégedettségre, s bár az új motorváltozat első nekifutásra nem hozta a várt eredményt, „a Spec-3-as motorral az a cél, hogy rendre ott legyünk a Q3-ban és a Sauber előtt kell végezzünk, mert nagy nyomást helyeznek ránk a konstruktőri bajnokságban.”


A Toro Rosso és a Honda idei kooperációja kedvez a Red Bull nagyobbik csapatának, amely 2019-től kezdi majd használni a japánok hajtásláncát. Míg a McLaren csúnyán elbukott mind technikai tekintetben, mind pedig a mentalitásbeli különbségek áthidalásának vonatkozásában, a Red Bull Racingnél ilyesmivel aligha lesz gond: a kiszivárgott hírek szerint a japánokkal fennálló kapcsolat máris remek, az energiaitalos csapat ráadásul a Renault-val töltött évek alatt komoly tapasztalatokat szerzett azzal kapcsolatban, hogyan lehet csúcsra járatni egy olyan hajtásláncot, amely nem feltétlenül számít a legerősebbnek.  Az új partnerkapcsolat sikerességéhez hozzájárulhat az is, hogy a felek szó szerint közel állnak egymáshoz: a Red Bull gyára és a Honda európai központja csupán néhány sarokra található egymástól a nagy-britanniai Milton Keynes-ben, így a jövő évi versenygép – kis túlzással – házon belül készül.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke jó alaposan körbeudvarolta a Hondát az elmúlt hétvégi hazai verseny alkalmával: „Nagyon meggyőzőnek találjuk azt a fejlődést, amit a Honda produkált az idei év során. Nyilvánvalóan nagyon szorosan együttműködünk, hogy a motort minél jobban beépítsük a jövő évi RB15-ösbe. El kell mondanom, hogy a kommunikáció kifogástalan a két vállalat között. Roppant meggyőzőnek találjuk azt a rengeteg erőfeszítést, az elkötelezettséget és szenvedélyt, amellyel a Honda dolgozik a sikerért” – fogalmazott a szakvezető, aki elárulta azt is: a nyári hónapok óta a Red Bull teljes tervezőgárdája a 2019-es idényre összpontosít.


Franz Tost Suzukában előszeretettel hangsúlyozta, hogy a legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően a Honda ténylegesen szintet lépett és teljesítmény tekintetében már bizonyosan a Renault előtt járnak. Noha az eredmények még váratnak magukra, a japánok is egyre magabiztosabbnak tűnnek: Masashi Yamamoto sportigazgató ennek szellemében jelentette ki, hogy a mezőny egyik csúcsistállójával létrejövő kapcsolatban származó nyomást igyekeznek pozitív energiákra váltani.

„Nagyon örülünk annak, hogy 2019-ben egy újabb csúcsistállóval dolgozhatunk együtt. Hiszünk abban, hogy a Red Bull a Forma-1 egyik csúcsistállója. Christian és közöttem egész évben remek volt a kommunikáció, s bár nyilvánvalóan óriási a nyomás, de ezt a nyomást igyekszünk energiára váltani. Olyan energiára, amely fantasztikus és emlékezetes eredményhez juttat majd bennünket” – mondta a japán szakember.