Naná, hogy minden a közelgő Hagibis tájfunról szól az F1-es Japán Nagydíj helyszínén, Suzukában, ám az F+1 számára kiderült: a világ talán leglelkesebb szurkolótáborát még ez sem zavarja túlságosan. A japánok valóban fanatikusan imádják a sportágat, a legendás pályára pedig talán akkor is kijönnének a hétvégén, ha valóban az életüket kellene kockára tenniük.

 

Napok óta lázban tartja a közvéleményt az Észak-Mariana-szigetek felől Japán felé tartó Hagibis tájfun, amely az előrejelzések szerint épp az F1-es hétvége kellős közepén, szombat délután ér majd partot, ráadásul épp Suzuka térségében. A helyszínen – ahová az F+1 Blog a Casio Edifice révén jutott el – csütörtökön minden erről szólt: a legfőbb kérdés az, hogy borul-e a szokásos menetrend, esetleg változtatni kell a viszontagságos körülmények miatt, úgy, mint 2004-ben, amikor szombatról vasárnapra halasztották a kvalifikációt a Ma-On tájfun miatt?

Az F+1 Blog forrásai szerint egy olyan válságstáb kíséri figyelemmel az eseményeket, amelynek a FOM, az FIA, a versenypálya és a futam promótere is tagja. Naponta két ízben üléseznek, tanulmányozva a legfrissebb, a japán meteorológiai szolgálattól, valamint az amerikai haditengerészet Csendes-óceánon állomásozó egységeitől származó időjárási jelentéseket és előrejelzéseket. Jelenleg szinte biztosnak tűnik, hogy szombat délután a tájfun valóban lecsap a futam helyszínének környékére, ám döntés egyelőre nincs azzal kapcsolatban, hogy az F1-es versenyhétvége menetrendejét megváltoztatják. „Pénteken, este 6 órára van kitűzve egy végső megbeszélés, ott fogjuk áttekinteni a legfrissebb információkat, az alapján születik majd meg az erre vonatkozó döntés” – mondta forrásunk csütörtökön, aki hozzátette: „Változtatni csakis akkor fogunk, ha az valóban indokolt és a válságstáb minden érintett tagja egyhangúlag megszavazza.”

Hogy mi a versenyzők véleménye? Túlnyomó többségük állítja: nem jelentene gondot, ha vasárnap reggel zavarnák le az időmérőt, délután pedig a futamot. „Nekem aztán semmiféle problémát nem jelentene” – mondta Kimi Räikkönen, aki megjegyezte: a vasárnapok egyébként is a várakozásról szólnak, így pedig legalább mozgalmas lenne a versenynap. „Talán csak akkor lenne necces, ha valami gond történne az autóval, mert tényleg kevés idő állna rendelkezésre a javításra” – tette hozzá az Alfa Romeo finnje.

A másik Alfa-pilóta, Antonio Giovinazzi vagy épp a Haas versenyzője, Kevin Magnussen úgy vélekednek, hogy a felboruló időrend talán komolyabb esélyt adhatna a középmezőnybeli csapatoknak, ugyanakkor a nap folyamán felmerült az is: ha esetleg bekövetkezik az időrend módosítása, talán újra felerősödnének azok a törekvések, hogy „lehet ezt így is csinálni” és egyesek azonnal újra lobbiznának a lerövidített versenyhétvégékért. Lewis Hamilton például kerek-perec kijelentette, hogy nem lenne ellenére egy olyan időrend, amelyben vasárnap délelőtt bonyolítanák az időmérőt, délután pedig a futamot. „Engem aztán nem zavarna! Gondoljatok bele, hogy mennyi szabad csütörtököm lenne, ha így lenne! A hétvégék lerövidítése igazán remek ötlet!” – fogalmazott az ötszörös világbajnok.

Sebastian Vettel azt hangsúlyozta, hogy mindenképpen felelős és időben meghozott döntésre van szükség, mert – mint mondta – „nem lenne jó veszélynek kitenni a rajongókat, akiknek időben el kell indulnia pályára”. A német ezzel fején találta a szöget, merthogy az F+1 Blog az eddig látottak alapján azt tapasztalta: a japán drukkerek valóban a leglelkesebbek az egész világon, talán még testi épségüket is hajlandóak lennének kockáztatni annak érdekében, hogy láthassák kedvenceiket. Noha a csütörtök még csak a sajtónap, amikor semmilyen aktivitás nincs a pályán, a szurkolók már kora reggel jelentős számban vándoroltak a pályára a nem is annyira közeli, körülbelül 5-6 kilométerre található Shiroko állomásról.

A hangulatot nehéz szavakba önteni: véget nem érő türelemmel várnak a pilótákra, csapatfőnökökre, egyéb ismert F1-es személyiségekre, akiknek saját maguk által, kézzel készített ajándékokat, rajzokat adnak át. Nem ritka az sem, hogy maskarába bújnak: láttunk a nap folyamán Ferrari-sisakos szamurájt, replika Renault-overallba öltözött családot, de saját kreálmányú Haas-uniformsba öltözött fiatal párt is. A paddock népe nem győz áradozni arról a lelkesedésről, amelyet a japánok mutatnak: „Ez a harmincadik látogatásom az országban az F1 miatt, de még mindig nehezen hiszem el, hogy mennyire szenvedélyesek az itteniek” – mondta az F+1 Blognak az egyik sisakgyártó vállalat munkatársa.


A szurkolók egyébként délutáni bokszlátogatást követően sem távoztak a pályáról: elfoglalták helyüket a tribünön, onnan figyelve, hogy milyen mozgások zajlanak a pit lane-en és nem csak az ott fel-felbukkanó pilótákat, de még a garázsból ilyen vagy olyan okból, munka közben kilépő szerelőket is hangos üdvrivalgással, tapssal üdvözölték.

Tényleg nem lenne szép a sorstól, ha megfosztaná őket a normál versenyhétvégétől a tájfun miatt: „Mit lehetne tenni, hogy senki érdeke ne sérüljön? Vegyük például az itteni rajongókat: ha mondjuk nekik visszafizetnék a jegyük árának egy részét, nem hinném, hogy attól boldogok lennének” – lamentált Magnussen, akinek sikerült rátapintania a lényegre.

Fotók: F+1 Blog