Egyelőre nem tekinthető biztosnak, hogy 2014-ben 22 fordulóból áll majd a Forma-1-es versenynaptár, azonban vannak csapatok, amelyek máris elkezdtek berendezkedni a történelem leghosszabb idényére. Ilyen például a Mercedes, ahol Ross Brawn csapatfőnök tájékoztatása szerint nekiláttak az egyre inkább szükségesnek tűnő személyzeti rotáció előkészítésének.

Korea helye kérdéses és New Jersey bemutatkozása sem tekinthető biztosnak, de az előzetes versenynaptárban szereplő 22 futam egyre inkább kiveri a biztosítékot a csapatoknál.

Az már korábban bebizonyosodott, hogy 19-20 futamot megfelelően átgondolt időrenddel gondok nélkül lehet teljesíteni, 22 futam azonban kétségkívül túl sok, ráadásul az előszezonban több tesztet bonyolítanak majd, mint a korábbi években és idény közben is lehetőség kínálkozik a gyakorlásra. A maratoni menetrend nem csak súlyos többletköltséggel, valamint logisztikai nehézségekkel járhat, hanem humánerőforrás tekintetében is komoly terheket róna a világbajnokság mezőnyét alkotó együttesekre.

„22 verseny esetén el kell kezdenünk egyfajta rotációt bevezetni” – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke, Ross Brawn. „A versenyek mellett lesz négy teszt is, ráadásul az előszezon négy héttel hamarabb kezdődik, mint korábban. Már januárban elkezdjük a teszteléseket és egészen november végéig versenyezni fogunk, ami rendkívül kemény feladat.”

Brawn szerint a Mercedes már elkezdte lerakni az alapokat, hogy jövőre a 36 futamos menetrenddel üzemelő NASCAR-ban alkalmazott módszerhez hasonlóan cserélgetni tudják a versenyekre utazó személyzet bizonyos tagjait. „Elsősorban szerelőkről és a garázsban dolgozó technikusokról van szó, körülbelül 6-8 főről” – mondta a szakvezető. „A kihívás mindig az, hogy megfelelő legyen a teljesítmény, főként a boxkiállások esetében. Arra már idén is nagy gondot fordítottunk, hogy a boxkiállásokat végző stábban legyen némi rotáció, mert így tudjuk, hogy ha bárki megbetegszik, esetleg más ok miatt nem tud eljönni a versenyre, a teljesítmény ugyanolyan jó marad. Gondoskodnunk kell arról, hogy mindig legyen megfelelő tartalék, aki a ’kispadról’ be tud állni.”

Nemrégiben Claire Williams, a Williams csapatfőnök-helyettese egy interjúban azt ecsetelte, hogy napjainkban a Forma-1-es csapatoknál a kerékcserét végző gárda tagjainak van a legnehezebb dolga. Ha más istállók is követik a Mercedes példáját, az sokat javíthat az „akciócsoport” tagjainak helyzetén, s a jelek szerint 2014-től a mérnöki stáb húzhatja majd a rövidebbet…

„Úgy gondolom, hogy mérnöki fronton nagyon nehéz lenne megvalósítani a rotációt” – magyarázta Brawn. „Szerintem arra kell törekednünk, hogy ezek a srácok a gyárban kapjanak több támogatást, így akkor lenne némi pihenőjük, amikor visszatérnek a versenyekről.”

Brawnról egyébként a napokban a német sajtóban elterjedt, hogy az évad végén távozik a Mercedestől, s a Honda felé veszi az irányt, ahol a közelgő McLaren-együttműködés előkészítésében vállal majd szerepet. Niki Lauda – aki épp a napokban bizonygatta, hogy Brawnnak és a McLarentől igazolt Paddy Lowe-nak is megtalálták a helyét a csapaton belül - a Mercedes részéről cáfolt, akárcsak maga az érintett, mivel azonban idén nem először merül fel, hogy Brawn távozik, a téma a közeljövőben könnyen újra aktuálissá válhat…