Suzukában is folytatódott a Red Bull motorkeringője, a kétcsapatos osztrák vállalatnak még mindig hajtáslánca 2016-ra. Ennek okán a paddockban ismét spekulálnak egy olyan vészforgatókönyvről, amely szerint előfordulhat, hogy bizonyos csapatok – talán már jövőre – három autót indítanának a Forma-1-ben: a Ferrari megmenthetné a helyzetet, de állítólag egyre inkább vonakodnak attól, hogy teljesítsék az energiaitalosok követeléseit.

 

Mint már milliószor hallottuk, az utóbbi két év csapnivaló produkciója miatt a Red Bull az idei évad végén szakít a Renault-val, a franciák utódja után pedig egyelőre csak kutakodnak. Egy darabig úgy tűnt, hogy az energiaitalosok a Mercedeshez fordulnak, ám a jelek szerint ebből semmi nem lett: Suzukában Niki Lauda, a gárda ügyvezetői jogkörrel nem rendelkező elnöke éppen úgy foglalt állást, mint néhány héttel korábban, Monzában a Daimler fővezére, Dieter Zetsche az F+1 Blognak, mégpedig azt állítva, hogy Dietrich Mateschitz kétcsapatos armadája nem intézett hivatalos megkeresést a márkához.

Annyi bizonyos, hogy a Mercedesszel ellentétben a Ferrarival egyeztettek az energiaitalosok: az olaszok elnöke, Sergio Marchionne ajánlatot tett a gyötrődő osztrákoknak, de mint kiderült, a Scuderia vezetőinek nyomására módosítania kellett a korábbi feltételeken. A vezér eredetileg a gyári csapatéval azonos specifikációjú hajtóművet ígért a Red Bull-csapatoknak, ám a kiszivárgott információk szerint James Allison technikai igazgatónak sikerült meggyőznie Marchionnét arról, hogy ez rossz ötlet, mert az ügyfélkör hirtelen bővülése akár fél évvel is visszavetheti a hajtáslánc fejlesztését, ráadásul arra sincs garancia, hogy elegendő alkatrészt tudnak gyártani a következő szezon rajtjáig.

„Dietrich álláspontja kristálytiszta, első osztályú motort szeretne” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, aki a hétvége során több ízben is utalt arra, hogy nem tartják elfogadhatónak a Ferrari módosított ajánlatában szereplő idei motorokat 2016-ra. Helmut Marko, a márka sportszakmai tanácsadója hasonlóképp foglalt állást, a szakember ráadásul megjegyezte azt is, hogy nem kérnek a másik szóba jöhető megoldásból, a Hondából sem. Egyrészt azért, mert nem akarnak cseberből kerülni, másrészt pedig a nyilvánvalóan prioritást élvező McLaren-kapcsolat miatt. A megoldás egyre inkább távolinak tűnik, az alkalomadtán verbális verőlegényként is funkcionáló Marko pedig a hétvége folyamán amikor csak tehette, hangsúlyozta a lehetséges következményt.
„Nagyjából két hét múlva már kritikus lesz a helyzet, a Toro Rosso számára pedig pláne. Minden egyes megoldás nélküli nappal közelebb kerülünk ahhoz, hogy kivonuljunk, kiváltképp annak fényében, hogy a jelek szerint a szezon két héttel korábban kezdődhet a tervezettnél. Ez csak súlyosbítja a problémákat” – idézte az Auto Motor und Sport című német szaklap Dietrich Mateschitz jobbkezét.

Egyes teóriák szerint már Bernie Ecclestone is megpróbált közbenjárni, sőt, vannak, akik szerint a Ferrarik és a Mercedesek azért szerepeltek túlságosan keveset a Japán Nagydíj televíziós közvetítésében, mert az F1-főmogul így próbált nyomást gyakorolni a két márkára. Noha a Concorde Egyezmény 2020-ig köti a Red Bullt, az idő előtti kivonulás pedig a becslések szerint legalább 2-300 millió euróba kerülne (amelyet Mateschitz vélhetően nem kíván megfizetni), olyanok is vannak, akik már eljátszadoztak a gondolattal, hogy mi várható a Red Bull kivonulása és két csapatának eltűnése esetén. A legvalószínűbb forgatókönyv erre az esetre az, hogy néhány csapat az évekkel ezelőtt már felvázolt teóriáknak megfelelően három csapatot indítana. 

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a fennmaradó alakulatok közül legalább hat gárda hajlandó lenne nekiugrani a háromautós projektnek, ha pedig a nagy közös kasszából a Red Bull csapatainak járó pénzt is szétosztanák közöttük, különösebb gondot sem okozna a harmadik kocsi finanszírozása. „Ha kapnánk még 25 millió dollárt, simán lehetne harmadik autónk” – idézte a német lap a Force India ügyvezető igazgatóját, Ottmar Szafnauert. Persze a történet nem ennyire egyszerű: a Forma-1-et mindenképpen leértékelné a Red Bull elvesztése, amit senki sem szeretne, arról nem is beszélve, hogy ehhez a megoldáshoz minden tekintetben átfogó változtatásokra lenne szükség, amihez pedig kevés az idő. Ha a jelenlegi szabályrendszer mellett jönnének a harmadik autók, a középcsapatok valószínűleg csak elvétve kerülnének a pontszerzők közé és akár az is előfordulhatna, hogy a Mercedes rendszeresen leszorítaná a dobogóról a Ferrarit. Az olaszok nincsenek könnyű helyzetben, de talán üzletileg is jobban járnának, ha teljesítenék a Red Bull követelését. Még úgy is, hogy fennállna az esélye annak, hogy hogy a saját hajtásláncukkal verik őket laposra…

A Red Bull valószínűleg tovább fenyegetőzik majd az előttünk álló időszakban, de annyi mindenesetre biztosnak tűnik, hogy Mateschitznek a jövőre nézve is tervei vannak a két alakulattal - még úgy is, hogy a Volkswagen-botrány miatt valószínűleg nem jön létre a 2018-ra tervezgetett gyári házasság. Christian Horner sejtelmes utalást tett, távozóban a suzukai versenypályáról: „Senkinek nem kell aggódnia a munkája miatt. Ha a Mercedes és a Ferrari nem akar bennünket, más tevékenység után fogunk nézni. Van elég tudásunk és tapasztalatunk, amelyet más területen is hasznosíthatunk…”