Úgy tűnik, hogy egyelőre a Forma-1-es istállók sem tudják mire vélni az FIA múlt heti közlését, amely kilátásba helyezte, hogy a jövőben nem csak az abroncsokat, hanem az üzemanyagot is egyetlen cég szállíthatja majd a csapatoknak. Az F+1 Blog csúcsistállóknál érdeklődött az ügyben, amely vélhetően a Todt-Ecclestone szembenállás eredménye.
Mint ismeretes, az FIA a Motorsport Világtanács (WMSC) múlt heti ülése után közölte, hogy a 2013-as Concorde Agreement egyik „figyelemre méltó” vonatkozása az új tenderezési eljárás lesz, amellyel az F1-es világbajnokság számára választanak „kizárólagos beszállítót az abroncs és üzemanyag kategóriában”. Az nem is volt kérdéses, hogy az abroncsok terén marad az egy beszállítós rendszer, az viszont merőben új fejleménynek tekinthető, hogy az FIA az üzemanyagok frontján is hasonló rendelkezésre készül.
Látnoki képességek nélkül is nyilvánvaló, hogy egy ilyen lépés újabb komoly botrányokhoz vezethet, tekintettel arra, hogy az egy beszállítós rendszer esetén az olajipari támogatóval rendelkező csapatok súlyos veszteséget könyvelhetnének el. Túl azon, hogy vélhetően fizetniük kellene az üzemanyagért, elveszítenék az adott vállalatok pénzügyi támogatását is, ami a legkomolyabb pénzügyi mizériához vezethetne a dohánygyárak száműzése óta. Elég csak abba belegondolni, hogy a Red Bullal és a Lotusszal szponzorként is szövetséges Total, a Mercedesszel kooperáló Petronas, a Ferrarival ősidők óta együttműködő Shell, a Toro Rossót patronáló Cepsa vagy épp a Williams-partner PDVSA alsó hangon évi 25-30 millió eurót, esetleg annál is többet invesztál a csapatokba évente. Más megközelítés szerint lehet, hogy csak az üzemanyagokat érintené a rendelkezés, a kenőanyagokat nem, így az olajcégeknek is maradna helyük a Forma-1-ben, nehéz azonban elképzelni, hogy ilyen feltételek mellett, egy kiemelt piaci konkurens árnyékában bármelyik vállalat hajlamos lenne a folytatásra.
Ahogyan arra számítani lehetett, a világsajtó máris kongatja a vészharangokat, miközben az érintettek a jelek szerint egyelőre nem tudják pontosan, hogy mire lehet számítani: az F+1 Blog legalábbis erre a következtetésre jutott a csapatoktól kapott szerdai információk alapján. Míg a Lotusnál „ebben a szakaszban” nem kívánják kommentálni az ügyet, addig a McLaren a Mobil 1 márkát birtokló ExxonMobil olajtársaság állásfoglalását közölte, amelyből az tűnik ki: nem tartják elképzelhetetlennek, hogy a jövőben valóban megvalósul az egy beszállítós rendszer.
„Megértjük, hogy a 2013-as Concorde Agreement – amelyet még nem írtak alá – megadja az FIA-nak és a Formula One Groupnak a lehetőséget, hogy válasszanak egy kizárólagos üzemanyagszállítót. Figyelemmel kísérjük a tervek alakulását, valamint azt, hogyan reagálnak erre a versenyistállók. Ebben az időszakban nem számítunk változásra és folytatjuk az üzemanyagszállítást a már fennálló megállapodásoknak megfelelően” – idézte a McLaren szóvivője az ExxonMobil képviselőjét.
Ferrari: nem lesz tender!
Szinte bizonyos, hogy az üzemanyagszállítás jövőjét forszírozó bejelentés a FOM és az FIA között fennálló, a WMSC múlt pénteki ülésén tisztázódott pénzügyi kötélhúzás eredménye. Ahogyan az a júliusban megalapozott, a WMSC ülésén véglegesített Jean Todt-Bernie Ecclestone „kiegyezés” apropóján újfent megerősítést nyert: az FIA a jövőben sokkal jobb pénzügyi feltételek mellett felügyelheti a Forma-1-et és az autósport többi vállfaját.
Az új Concorde Agreement létrejöttét nagyban elősegítő megállapodás arra utal, hogy Jean Todtnak sikerült több pénzt kipréselnie Ecclestone-ból, aki egy közkeletű bennfentes teória szerint - részben vagy egészben – azzal tett eleget az FIA-fővezér követeléseinek, hogy tálcán kínálta fel az F1-es üzemanyagpiacot az irányító testületnek. Ezzel elméletileg megnyílik egy pénzcsap a szervezet előtt, ugyanakkor Ecclestone Todtra terheli felelősséget: ha az FIA monopolizálja az üzemanyagpiacot, pénzhez jut és Todt lesz az, aki a csapatok körében veszíthet a népszerűségéből egy ilyen döntés miatt. Ha a teóriának van valóságalapja, akkor az is borítékolható, hogy leghamarabb 2015-ben kerülhet egyetlen gyártó terméke a Forma-1-es autók tankjaiba: a decemberben esedékes FIA-elnökválasztás előtt Todt aligha szánja el magát egy ilyen népszerűtlen intézkedésre.
Túlzott következtetést elhamarkodott lenne levonni, mindenesetre a Ferraritól érdekes állásfoglalást kapott az F+1 Blog. „Ebben a kérdésben az FIA már kiadott egy megjegyzést, amely pontosítja az ügyet és tisztázza, hogy nem lesz tender” – válaszolta szerda délelőtt e-mailben történt megkeresésünkre a Ferrari kommunikációs igazgatója. Igaz, azt nem pontosította, hogy az FIA milyen formában és kikkel – ezzel kapcsolatos hivatalos sajtóközleménnyel mostanáig nem találkoztunk - tisztázta a helyzetet, s természetesen arra sem tett utalást, hogy tudomásuk szerint meddig nem lesz kiírva az üzemanyagszállításra vonatkozó tender…