Újra terítékre került a Mercedes gyári csapatának megszűnéséről, átalakulásáról szóló spekuláció, amire így, a nyári szünet kellős közepén könnyedén legyinthetünk, mint unatkozó újságírók agyszüleményére, könnyen előfordulhat viszont, hogy ezúttal lehet valami a háttérben.
Ami tény: Ross Brawnék már az évad kezdete előtt igyekeztek lehűteni a kedélyeket azzal, hogy újra és újra szajkózták, a bajnoki titulus megszerzésére aligha lesz esélyük 2012-ben. Ennek fényében csodát senki nem várt a csillagosoktól, s bár Nico Rosberg sanghaji elsősége szépített a helyzeten, tudvalevő volt: ezzel csak az elvárható minimumot teljesítették, az ominózus diadalt ugyanis nem idén, hanem már jóval korábban illett volna learatnia a 2009-ben Brawn GP-ként még mindkét vb-titulust begyűjtő különítménynek.
Szuper DRS ide vagy oda, ki kell mondani: a mérnökguruk garmadájának toborzása – a paddockban a rossz nyelvek úgy tartják, hogy a csapat kötelékében lassan több a nagy nevű mérnök-igazgató, mint ahányan érdemi munkát végeznek – ellenére is megtorpanás tapasztalható az év elejéhez képest. Az igazi, nagy áttörést ez a szezon sem hozta meg, márpedig ez komoly terhet ró a Daimlerre, mint anyacégre is: bár a konszern általában büszkén hangsúlyozza, hogy a Forma-1 nagyobb alakulatai közül a brackley-i csapat gazdálkodik a legkevesebb pénzből, a gárda életre hívása óta nem egyszer érkeztek olyan hírek a vállalat háza tájáról, hogy a dolgozói szakszervezetek nem nézik jó szemmel a korona gyémántjának számító projektet…
Valószínűleg sokan már megfeledkeztek arról az apró szösszenetről is, hogy a Daimler vezérigazgatója, a felpödört, ősz bajszáról is ismeretes Dieter Zetsche már az együttes első idénye előtt egyértelműen leszögezte, hogy nem akarnak a Toyota sorsára jutni, sok éven át komolyabb eredmények nélkül dollármilliókat borítani a száguldó cirkuszba. 2010 februárjában a Daimler vezére a német Manager Magazin online kiadásának kijelentette: a győzelem a projekt egyik "feltétele", s ha a felső vezetés azt tapasztalja, hogy a pénzt hasznosabb célra is el lehet költeni, mint az F1-en, "meg is lesz az erre vonatkozó döntés".
"Egy Formula 1-es csapatnak fenn kell tartania magát. Gottlieb Daimler iránymutatását követjük, aki azt vallotta: 'A legjobbat vagy semmit!'" - fogalmazott Zestche. Lehet, hogy két és fél szezon után a szakvezető mérlegre tette a dolgokat és az igazgatótanács többi, nagy tekintélyű tagjával együtt úgy döntöttek, hogy megkongatják a vészharangot? Ha igen, sokkal valószínűbb, hogy ezt pusztán pénzügyi alapokon teszik, nem pedig amiatt, hogy – mint azt a forrás, az Auto Hebdo című lap említi – az F1-főmogul Bernie Ecclestone vesztegetési ügybe keveredett Németországban…
Hangsúlyozza a francia lap azt is, hogy a Mercedes a jövőben a motorszállításra alapozhat a Forma-1-ben, ami teljességgel reális, jól jövedelmező alternatívának tűnhet. Köztudott, hogy a csillagos márka nem olcsón kínálja a mezőny legjobbjának tartott erőforrást, amiért nem is olyan régen még a Red Bull is tepert, de túlságosan drágának találták azt. A márka jelenleg a gyári egylet mellett a McLaren és a Force India hajtóerejéről gondoskodik, de mivel a turbómotorok 2014-es visszatérésével a Cosworth valószínűleg távozik a palettáról, akár növekedhet is az ügyfelek száma, ráadásul 2015 végétől a korábbi prémium partnernek, a McLarennek is teljes árat kell majd fizetnie a motorokért.
Nagy kérdés, hogy a friss pletyka által említett, állítólagos félgyári AMG F1 alakulatnak mi értelme lenne, ha a kiadások vagy egyéb okok miatt konstruktőrként szabadulni szeretnének a száguldó cirkusztól?
Valószínűleg nem kell sokat várni arra, hogy Norbert Haug, a Mercedes sportügyekért felelős igazgatója cáfolja az újabb találgatást, érdemes azonban résen lenni. Bár a stuttgarti vállalat szekere az értékesítés területén nem megy rosszul, feneketlen kútba eredmények nélkül aligha akarnak invesztálni. Michael Schumacher marketing-frontemberként megtette a hatását az eddigiekben, így a hétszeres vb-első esetleges újbóli visszavonulása is kulcsfontosságú lehet.